W Hiszpanii wprowadzono zakaz sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach, wejdzie on w życie w 2023 r. To ma być kolejny krok w ograniczeniu zanieczyszczania środowiska plastikiem. Wcześniej podobne rozwiązanie zastosowano we Francji.
Zakaz pakowania owoców i warzyw w opakowania plastikowe dotyczy porcji o wadze do 1,5 kg i nie obejmuje produktów, które „mogą się zepsuć, jeśli są sprzedawane luzem”. Dekret przygotowany przez hiszpańskie Ministerstwo Przemian Ekologicznych dostosowuje krajowe prawo do przepisów Unii Europejskiej i jest zainspirowany podobnymi przepisami we Francji, które wejdą tam w życie w 2022 roku.
Jak powiedział rzecznik ministerstwa Przemian Ekologicznych w rozmowie z „El País”, celem zakazu jest „walka z nadużywaniem” plastikowych opakowań. Podkreślił, że zanieczyszczenie plastikiem „przekroczyło już dopuszczalną granicę”, a Hiszpania będzie dążyć do tego, aby do 2030 r. 100% opakowań nadawało się do recyklingu.
Hiszpania chce także ograniczyć sprzedaż plastikowych butelek o połowę. Rozważane są przepisy zachęcające do instalowania fontann do picia w przestrzeni publicznej, wprowadzania alternatyw dla sprzedaży napojów butelkowanych i ograniczenia dystrybucji jednorazowych kubków do picia podczas wydarzeń publicznych. Według Ministerstwa Transformacji Ekologicznej, Hiszpania generuje 1,6 mln ton odpadów z plastikowych opakowań każdego roku. Dwie trzecie z tego trafia na wysypiska i nie jest poddawane recyklingowi.
A co na to Polska?
Mimo wprowadzenia ustaw ograniczających zużycie tworzyw sztucznych nadal w obiegu jest ich ogromna ilość, a w sklepach możemy spotkać tak absurdalne sytuacje, jak te gdy jeden owoc czy warzywo jest zafoliowane. Od lipca br. w Unii Europejskiej obowiązuje zakaz sprzedaży plastikowych słomek, talerzyków czy kubków, a Polska, niestety, nie zdążyła z dostosowaniem prawa do unijnej dyrektywy. Na szczęście większość producentów i tak wycofała takie produkty ze sprzedaży. Czyżby zdrowe środowisko nie było dla nas ważne?
Ciekawy przykład na walkę z torbami plastikowymi zaprezentował East West Market w Kanadzie. Sklep wprawdzie nadal sprzedaje takie torby, ale tylko z „dziwnymi” napisami. Chce w ten sposób nauczyć swoich klientów przychodzenia na zakupy z własną torbą.
Pewnie niewielu klientów chce spacerować z zakupami, na których opakowaniu jest napisane „maść na brodawki” czy „imperium dziwnych filmów dla dorosłych”. Już chyba lepiej ograniczyć zakupy do minimum i przenieść je w rękach. To zawsze jedną foliową reklamówkę mniej.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]