To, że opakowanie sprzedaje produkt, zwłaszcza w branży FMCG, dla nikogo nie jest już zaskoczeniem. Nie tylko koncerny, ale również mali producenci przekonali się, że nie wystarczy dobry produkt. Równie ważne jest dobre opakowanie, które nie tylko wspiera sprzedaż, ale także kreuje wizerunek marki. A rynek jest coraz bardziej wymagający pod tym względem.
Opakowanie produktu powinno być przede wszystkim oryginalne i dopasowane do wymagań grupy docelowej. Ważne są również inne aspekty, takie jak ekologia. Podczas zakupów klienci detaliczni zwracają uwagę na to, czy opakowanie jest bezpieczne dla środowiska i może być ponownie przetworzone. Atrakcyjne opakowanie, jak pokazały badania, pozytywnie wpływa także na lojalność klientów. W polskich sklepach oryginalne i dobre jakościowo opakowania stają się coraz popularniejsze. To efekt większych wymagań konsumentów, wynikających przede wszystkim z bogacenia się naszego społeczeństwa. Jednak przed producentami opakowań pojawiają się kolejne wyzwania – inteligentne opakowania.
Opakowania tekturowe, ze względu na swoją funkcjonalność, ekologiczność i niskie koszty produkcji, obecnie, są nie do zastąpienia w branży spożywczej. Jednak i one będą musiały wznieść się na wyższy poziom. Będą musiały zapewnić komunikację między produktem w opakowaniu, klientem, sklepem jak również urządzeniami, które są częścią procesu żywieniowego. Będą także kontrolerem łańcucha dostaw – pilnowania, że wszystko odbyło się w warunkach, nie mających wpływu na jakość produktu.
Już dziś na popularności zyskuje wyposażanie opakowań w układy RFID – identyfikacji radiowej. Teraz wykorzystuje się je głównie do automatycznego kasowania produktów, w przystosowanych do tej technologii kasach, ale w przyszłości będzie można rozbudować ich możliwości. Np. lodówki wyposażone w odpowiednie systemy, będą kontrolowały termin przydatności do spożycia, czy czas jaki upłynął od otwarcia produktu. Znając także nasze potrzeby, będą dbały o odpowiedni zapas produktów spożywczych, składając zamówienia online. Kuchenki mikrofalowe, czy piekarniki same przygotują posiłek, wszelkie potrzebne informacje pobierając z opakowania. Można sobie wyobrazić także aplikacje, które znając nasze ograniczenia (np. alergie) ostrzegą nas, że produkt który zamierzamy kupić ma nieodpowiedni skład. Opakowanie, także może informować nas o aktualnym stanie produktu. Umieszczone wewnątrz czujniki będą kontrolować wilgotność i skład gazów w opakowania, dzięki czemu będą mogły wykryć, czy wewnątrz nie rozwijają się jakieś bakterie lub nie powstają inne szkodliwe dla nas substancje, co świadczy, że np. w trakcie transportu produkt znalazł się w zbyt wysokiej temperaturze.
Takie opakowania to nie jest odległa perspektywa, nanotechnologie już to umożliwiają, jednak jak to często bywa, barierą są koszty. Jednak patrząc na świat i jego interes, jako całość, to może jest opłacalne. Szacuje się, że około 1/3 żywności na całym świecie jest wyrzucana z powodu poczucia konsumentów o jej nieprzydatności do spożycia. Rozwój tej technologii sprawi, że znacznie mniej żywności trafi do kosza. Mniejsze marnotrawstwo to mniejsza produkcja, a więc mniej nawozów i środków ochrony roślin, mniej gazów cieplarnianych, mniejsze areały pod uprawy itp. Dla ludzkości to korzyść, dla koncernów już niekoniecznie, więc droga do ekologicznych rozwiązań nadal będzie wyboista.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]