W Narze na zachodzie Japonii opracowano torebkę, którą bezpiecznie mogą jeść jelenie. Pomysłodawcą rozwiązania jest lokalny przedsiębiorca Hidetoshi Matsukawa, który wspólnie z innymi lokalnymi firmami zaprojektował i wyprodukował to opakowanie. A wszystko po to, aby chronić jelenie, które w religii shintoistycznej są uznawane za posłańców bogów.
Park w Narze, stolicy prowincji o tej samej nazwie, zamieszkuje około 1000 dzikich jeleni. Turyści mogą je karmić specjalnymi, niezawierającymi cukru waflami sprzedawanymi w okolicznych sklepach. Wafle dla jeleni nie są pakowane w plastikowe torebki, niestety odwiedzający park przynoszą takie opakowania, nabywając je z innymi towarami i pozostawiają w parku. Zwierzętom kojarzą się one z pokarmem, więc je zjadają, co nie kończy się dla nich dobrze.
W lipcu zeszłego roku Park poinformował, że dziewięć jeleni zamieszkujących Narę padło po połknięciu plastiku. Zwierzęta miały w żołądkach mnóstwo niestrawionych torebek i innych odpadów plastikowych. U jednego z nich znaleziono ich 4 kilogramy. Jelenie mają czterokomorowy żołądek i próby strawienia przedmiotów, których strawić się nie da prowadzi u nich do niedożywienia, osłabienia i w efekcie do śmierci.
Fot.: wikipedia.org
Losem zwierząt zamieszkujących park przejął się Hidetoshi Matsukawa, przedsiębiorca z japońskiej Nary, który postanowił opracować alternatywne rozwiązanie dla plastikowych torebek. Nowe jadalne torby zostały stworzone we współpracy z lokalnym producentem papieru i firmą designerską.
„Opakowania dla jeleni” zrobione są z pulpy pochodzącej z recyklingu opakowań po mleku i otrębów ryżowych – tego samego składnika, z którego zrobione są specjalne wafle dla jeleni. Nowe torebki łatwiej rozpuszczają się w wodzie i są mniej trwałe niż zwykły papier. Materiał, z którego powstają torebki, nazwanio „Shikagami”, co można tłumaczyć jako „jeleni papier”.
Matsukawa zapewnia, że torby są całkowicie jadalne i z powodzeniem były testowane na ludziach. Czy są bezpieczne dla jeleni? Tego jeszcze nie sprawdzono, ale jeżeli ludziom nie zaszkodziły, to pomysłodawca ma nadzieję, że dla zwierząt będą również bezpieczne.
Torby wykonane z otrębów ryżowych mają chronić jelenie zamieszkujące popularny turystyczny park, dlatego są dystrybuowane wśród lokalnych sklepów. W pierwszej partii zostało ich sprzedanych 3,5 tys., a wśród odbiorców było między innymi biuro turystyczne obsługujące park w Narze. Torby przyjazne jeleniom kosztują 100 jenów za sztukę, czyli ok. 3,70 złotego.
Udostępnij
Udostępnij
Nowe Rozporządzenie Unii Europejskiej w sprawie przemieszczania odpadów (EU Waste Shipment Regulation – WSR 1157/2024) budzi poważne obawy wśród przedstawicieli sektora recyklingu. Europejska Konfederacja Przemysłu Recyklingowego (EuRIC) stanowczo apeluje o natychmiastowe wydłużenie terminów wynikających z tego rozporządzenia, aby zapobiec destabilizacji rynków recyklingu oraz utracie konkurencyjności europejskiego przemysłu recyklingowego. Szczególnie zagrożony jest sektor recyklingu papieru i […]
Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (CEPI) reprezentuje sektor celulozowo-papierniczy w Europie, zrzeszając 19 krajowych organizacji branżowych i niemal 860 zakładów produkcyjnych. Przemysł ten zatrudnia ponad 175 000 osób, generując przychody rzędu 100 miliardów euro rocznie. CEPI w pełni popiera unijny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku i podejmuje działania na rzecz gospodarki cyrkularnej, w tym […]
E-CO BOX to innowacyjne opakowanie wysyłkowe stworzone z myślą o wymaganiach współczesnej branży e-commerce. W odpowiedzi na potrzeby firm poszukujących skutecznych, estetycznych i ekologicznych rozwiązań pakowania, ten produkt łączy nowoczesne technologie z wygodą użytkowania.
W świecie handlu detalicznego coraz większe znaczenie odgrywa optymalizacja procesów logistycznych i sprzedażowych, szczególnie w kontekście dynamicznie zmieniających się oczekiwań konsumentów. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest właściwe zarządzanie opakowaniami. To właśnie w tym obszarze niezwykle pomocnym narzędziem okazuje się „The Blue Book” – publikacja wydana przez Efficient Consumer Response (ECR) Executive Board. Nazywana […]