Jeżeli ktoś korzysta z opakowań tekturowych już od pewnego czasu, na pewno jest już zorientowany w temacie i wie na co zwracać uwagę przy wyborze takich opakowań. Wiele firm nadal jednak korzysta z opakowań z tworzyw sztucznych lub innych materiałów, mniej przyjaznych dla środowiska niż karton i nie wie jak dokonać zmiany. Jak więc wybrać właściwe i najlepsze opakowania dla swoich produktów?
Tektura, dzięki nowinkom technologicznym, zyskuje nowe właściwości, co przekłada się na szersze możliwości jej stosowania. W coraz większym stopniu wykorzystuje się ją do produkcji opakowań, które jeszcze kilka lat temu (czy nawet miesięcy) zarezerwowane były dla innych materiałów. Opakowania tekturowe wzrost popularności zawdzięczają swoim właściwościom, naturalnemu pochodzeniu oraz opinii materiału przyjaznego dla środowiska. Ten ostatni aspekt, w pełni uzasadniony, w głównej mierze decyduje o wzroście wykorzystania opakowań kartonowych – po prostu, takich domagają się klienci. A wiadomo, jak klient czegoś wymaga, producent musi się dostosować.
Firmy chcą korzystać z opakowań tekturowych, ale często nie bardzo wiedzą na co zwracać uwagę przy ich wyborze. Oczywiście, można zdać się na producentów opakowań, którzy zatrudniają specjalistów i na pewno zaproponują właściwe opakowanie, ale samemu także trzeba trochę orientować się w temacie. Chociażby po to, aby wybrać ofertę opakowania, jeżeli producent zaproponuje kilka rozwiązań.
Na co więc zwracać uwagę przy ich wybieraniu? Jest kilka ważnych elementów, ale najważniejszy z nich to cel, jakiemu mają służyć pudełka tekturowe. Pozostałe aspekty, takie jak wielkość, wytrzymałość, kształt, konstrukcja w dużej mierze zostaną przez ten pierwszy i najważniejszy zdeterminowane. Przede wszystkim musimy więc określić rodzaj pudełka – czy to będzie opakowanie ekspozycyjne czy transportowe. Bardzo ważnym jest także, co będzie pakowane – tu trzeba uwzględnić kształt, wagę, odporność na wstrząsy, a także obecność ostrych elementów czy krawędzi. Ważne są również aspekty logistyczne, czyli np. to, czy towary składowane będą na paletach, bo to warunkuje rodzaj tektury, która zostanie użyta do produkcji opakowań.
Nie wolno pomijać również wyglądu pudełka. Opakowanie odpowiada za pierwsze wrażenie wywierane na potencjalnym kliencie, ważna jest więc zarówno jakość tektury, jak i nadruk. To wizytówka firmy, którą klient otrzyma wraz z towarem. Jeśli opakowanie spodoba się nabywcy, może zostać wykorzystane do domowego użytku, stając się na długo reklamą firmy. Ważny jest również certyfikat FSC umieszczony na opakowaniu. Jeżeli zdecydujesz się na opakowanie z certyfikowanej tektury, zapłacisz więcej, ale także wzrośnie ocena firmy w oczach nabywcy.
Nawet jeżeli zamawiasz niewielka liczbę opakowań, bo dopiero rozpoczynasz działalności lub jesteś w trakcie ich zmiany i testujesz nowe rozwiązania, nie rezygnuj z atrakcyjnego wyglądu pudełek, to bardzo ważny aspekt sprzedaży i wizerunku firmy. Koszt wykonania nadruku flexograficznego nie jest wysoki i można go wykonywać nawet przy krótkich seriach produkcyjnych.
To oczywiście tylko niektóre elementy, które należy wziąć pod uwagę, wybierając opakowanie z tektury. Jeżeli jednak je uwzględnisz, na pewno dobrze dopasujesz pudełko do towaru oferowanego przez firmę. Jeśli chodzi o techniczne parametry pudełek kartonowych, zaufaj producentowi opakowań. Posiada on doświadczenie, zdobyte dzięki wieloletniemu projektowaniu opakowań dla różnych branż, które pozwoli mu przygotować i przedstawić najlepszą propozycję dla Twojej firmy.
Udostępnij
Udostępnij
Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]
Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]
Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.