W potocznym rozumieniu, tektura i karton to to samo. Jednak w rzeczywistości są to dwa różne pojęcia. Każda tektura jest kartonem, w drugą stronę to nie działa. Przykładowo brystol jest kartonem (kreślarskim lub rysunkowym), ale nie jest tekturą. Zgodnie z definicją, karton to gruby, sztywny papier jedno lub wielowarstwowy, stosowany do rysowania, druku, na okładki, do produkcji pudełek, opakowań itp. A więc karton to gruby materiał papierniczy, którego najgrubszą odmianą jest właśnie tektura. Oczywiście karton i tekturę rozróżniają tylko specjaliści i najczęściej konieczność ta wynika z wykonywanej przez nich pracy.
Tektura to zdecydowanie najsłynniejszy rodzaj kartonu. To materiał, który od chwili wynalezienia stał się bardzo popularny, zrewolucjonizował m.in. branżę opakowań i nadal intensywnie się rozwija. Za sprawą postępu technologicznego zyskuje nowe, coraz lepsze właściwości, które rozszerzają zasięg jej stosowania. Dlaczego tak się dzieje? Głównie za sprawą właściwości tektury, ale w ostatnich latach na pomoc przyszła także ekologia.
Tektura to materiał który świetnie nadaje się do recyklingu, a ponieważ produkowany jest w całości z naturalnych materiałów, jest nieszkodliwy dla środowiska nawet jeśli nie trafia do ponownego przetworzenia. Są co prawda specjalistyczne, twarde, lakierowane czy w inny sposób modyfikowane tektury niezbyt nadające się do recyklingu, ale i tak są dla środowiska bardziej przyjazne niż tworzywo sztuczne. Nawet jak tym materiałem zanieczyścimy środowisko, to rozłoży się po kilku czy kilkunastu miesiącach, w przeciwieństwie do plastiku który, w zależności od rodzaju, będzie się rozkładał 300 – 1000 lat. Dużą zaletą tektury, jest również to, że wykonywana jest w głównej mierze z makulatury, ścieru drzewnego i szmat. Dwa z trzech głównych jej składników to materiały z odzysku. Nie tylko nie niszczymy więc środowiska produkując tekturę, a wręcz przeciwnie, usuwamy z niego niepotrzebne elementy.
Opakowania kartonowe to najbardziej znany produkt powstający z kartonu. Korzystamy z nich na co dzień w domu, jak i w biurze, spotykamy je w sklepach i innych miejscach, a od czasu rozpoczęcia pandemii zyskały ogromną popularność jako pudełka wysyłkowe. Opakowania kartonowe stały nieodzownym elementem naszego życia. Zawdzięczamy im to, że produkty, których potrzebujemy, bezpiecznie do nas docierają.
Ich sukces wynika z właściwości kartonu. Jest to materiał na tyle uniwersalny, że pudełka mogą przybierać praktycznie dowolny kształt, można je także zadrukowywać, co sprawia, że wyglądają bardzo estetycznie. Jest tyle rodzajów opakowań kartonowych, że każdy znajdzie coś dla siebie. Zainteresowany zakupem opakowań kartonowych? Dobierzemy najlepsze opakowania dla Twojej firmy. Producent opakowań kartonowych Viki Family zaprasza do kontaktu.
Udostępnij
Udostępnij
W Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju od początku lipca można oglądać wystawę „Life of a Box” autorstwa Heshama Malika, pakistańskiego artysty mieszkającego w Czechach, o międzynarodowej renomie. Wystawa, będąca częścią globalnego projektu, ma na celu szerzenie świadomości ekologicznej, stymulowanie zmiany postaw i inspirowanie do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jej koncepcja wpisuje się w coraz bardziej […]
W obliczu narastającego kryzysu odpadowego i rosnącej presji regulacyjnej, rynek opakowań nadających się do recyklingu przechodzi dynamiczną transformację. Według danych zawartych w raporcie opublikowanym przez Meticulous Research, wartość tego rynku w 2024 roku wyniosła blisko 117 miliardów dolarów, a do 2035 roku ma przekroczyć 280 miliardów. Oznacza to średnioroczny wzrost na poziomie ponad 8%, co […]
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]