Mieszkająca w Montrealu artystka Laurence Vallières jest najbardziej znana z ogromnych rzeźb zwierząt, które tworzy z tektury. Jej dzieła są atrakcyjnie wizualne jak i obdarzone poczuciem humoru. Artystka w swoich pracach nie stroni od bieżących problemów społecznych i politycznych. Tworzone przez nią rzeźby zwierząt, takie jak małpy, słonie czy nosorożce, są odpowiednikami pewnych grup ludzi oraz reprezentowanych przez nich ideologii.
Laurence Vallières urodziła się w Quebec City w Kanadzie i posiada dyplom z ceramiki z Uniwersytecie Concordia w Montrealu. Mimo klasycznego wykształcenia, jest zaliczana do artystów reprezentujących współczesną sztukę miejską. Gatunek ten zwykle kojarzony jest z farbami w sprayu i naściennym graffiti, w przypadku Laurence to jednak rzeźby wykonane w 100% z tektury.
Dlaczego karton? Laurence zawsze planowała realizować duże rzeźby, a materiałem z którego powstają miała być glina. Sytuacja finansowa zmusiła ją jednak do rewizji planów. Aby realizować plany artystyczne potrzebowała innego elastycznego, plastycznego i wytrzymałego materiału, do tego dostępnego w dużych ilościach i za przystępną cenę. Wybór padł na tekturę, która okazała się idealnym materiałem do jej celów i dodatkowo nadał nowy wymiar jej twórczości. Wykorzystanie tektury w rzeźbach nawiązuje do pojęcia nietrwałości i kruchości natury. Sposób, w jaki właściciel musi zadbać o dzieło sztuki, powinien być taki sam, w jaki dba o życie, które również jest kruche.
Łatwa dostępność tektury pozwoliła Laurence tworzyć i prezentować swoje prace na całym świecie. Przeszukuje ulice w poszukiwaniu wyrzuconych pudeł kartonowych , które następnie przekształca w oszałamiające rzeźby. Układając kolejne warstwy tektury, umiejętnie tworzy przedmioty, które wyrażają to, co powszechne w nowatorski sposób. Używając obrazów zwierząt, próbuje komentować współczesną rzeczywistość w humorystyczny sposób. Zachowuje zainteresowanie urbanistyką i sztuką uliczną, fascynują ją także reakcje widza na zestawienie dzieła sztuki z nieoczekiwanym otoczeniem.
Jak sama mówi – Jako artysta, moim celem musi być wyrażanie tego, co pospolite i przyziemne w sposób, który uczyni to interesującym i nowatorskim. W tym celu używam obrazów zwierząt, aby symbolizować i przedstawiać kwestie polityczne i zachowania społeczne. Moje prace są w dużym stopniu inspirowane literaturą George’a Orwella i Arta Spiegelmana. Użycie metafory pozwala rzeźbie na krytykę problemu lub filozofii bez wyraźnego określenia celu ich złości oraz nadaje jej charakter szeroko rozumianego, dzikiego żartu.
Źródło zdjęć: lauvallieres.com
Udostępnij
Udostępnij
Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]
Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]
Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.