Nazwa fleksografia pochodzi od greckiego słowa flekso – giętki. Jest to technika druku używająca elastycznych form drukowych i szybkoschnących farb. Za początek fleksografii przyjmuje się rok 1853, gdy w Stanach Zjednoczonych wykonano pierwszą elastyczną płytę do maszyny rotacyjnej. Ale tak naprawdę technika ta rozwinęła się w latach 30. XX wieku, kiedy ruchomą metalową czcionkę zastąpiono formą drukową z wulkanizowanej gumy, oraz opracowano specjalne farby do druku fleksograficznego.
Charakterystyczną cechą fleksografii jest używanie do nanoszenia farby elastycznej, wypukłej formy drukowej wykonanej, obecnie, zazwyczaj z polimeru, rzadziej z gumy. Dzięki temu rozwiązaniu, druk fleksograficzny można wykonywać nawet wtedy, kiedy podłoże nie jest idealnie równe. Technika ta jest najbardziej uniwersalną techniką druku, jeśli chodzi o możliwości zadruku różnych podłoży. Najczęściej tą technologią zadrukowuje się folie, opakowania giętkie i opakowania z tektury falistej.
Współczesne maszyny fleksograficzne drukują z rozdzielczością zbliżoną do offsetu, często zaopatrzone są w zespoły lakierujące, a także posiadają możliwość uszlachetnienia druku innymi technikami. Fleksografia ma olbrzymi udział w poligrafii branży opakowaniowej. Jest nadal bardzo dynamicznie rozwijającą się techniką druku.
Producent opakowań tekturowych Viki Family oferuje opakowania z wysokiej jakości nadrukiem flexograficznym. Takie rozwiązanie to znakomity sposób, żeby niedrogo wyróżnić swój produkt, poinformować odbiorcę o zawartości pudełka, umieścić swoje logo, dane adresowe, stronę www, hasło promocyjne i inne informacje. Nadruki mogą być wielokolorowe, co sprawia, że opakowanie z nadrukiem flexo jest bardzo estetyczne i atrakcyjne. Ważne jest także to, że koszt wykonania nadruku nie jest wysoki i można go wykonywać nawet przy krótkich seriach produkcyjnych, co pozwala personalizować opakowania.
Udostępnij
Udostępnij
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]
Sektor celulozowo-papierniczy w Europie, reprezentowany przez organizację CEPI, odgrywa kluczową rolę w unijnej gospodarce, wspierając złożone łańcuchy dostaw oraz promując produkcję zgodną z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Wprowadzenie przez Stany Zjednoczone nowych ceł importowych w 2025 roku, w tym potencjalnie na produkty papiernicze, wywołało duże zaniepokojenie w branży. Cła te, sięgające nawet 20% dla […]
Rynek opakowań gotowych do sprzedaży detalicznej (Retail-Ready Packaging, RRP) znajduje się w fazie dynamicznego wzrostu, napędzanego czynnikami demograficznymi, zmianami w handlu detalicznym oraz rosnącym zapotrzebowaniem na bardziej efektywne i ekologiczne rozwiązania opakowaniowe. Według prognoz, globalny popyt na opakowania RRP wzrośnie o 9 milionów ton do 2029 roku, osiągając poziom 43 milionów ton.
Organizacja CEPI opublikowała aktualizację swojej europejskiej metody testowej oceny recyklingowalności opakowań papierowych, stanowiącej kluczowy element strategii przemysłu celulozowo-papierniczego na rzecz gospodarki cyrkularnej. Nowa wersja testu została opracowana we współpracy z inicjatywą 4evergreen oraz wyspecjalizowanymi laboratoriami badawczymi, co pozwoliło na stworzenie jeszcze bardziej precyzyjnych i kompleksowych narzędzi oceny.