Nazwa fleksografia pochodzi od greckiego słowa flekso – giętki. Jest to technika druku używająca elastycznych form drukowych i szybkoschnących farb. Za początek fleksografii przyjmuje się rok 1853, gdy w Stanach Zjednoczonych wykonano pierwszą elastyczną płytę do maszyny rotacyjnej. Ale tak naprawdę technika ta rozwinęła się w latach 30. XX wieku, kiedy ruchomą metalową czcionkę zastąpiono formą drukową z wulkanizowanej gumy, oraz opracowano specjalne farby do druku fleksograficznego.
Charakterystyczną cechą fleksografii jest używanie do nanoszenia farby elastycznej, wypukłej formy drukowej wykonanej, obecnie, zazwyczaj z polimeru, rzadziej z gumy. Dzięki temu rozwiązaniu, druk fleksograficzny można wykonywać nawet wtedy, kiedy podłoże nie jest idealnie równe. Technika ta jest najbardziej uniwersalną techniką druku, jeśli chodzi o możliwości zadruku różnych podłoży. Najczęściej tą technologią zadrukowuje się folie, opakowania giętkie i opakowania z tektury falistej.
Współczesne maszyny fleksograficzne drukują z rozdzielczością zbliżoną do offsetu, często zaopatrzone są w zespoły lakierujące, a także posiadają możliwość uszlachetnienia druku innymi technikami. Fleksografia ma olbrzymi udział w poligrafii branży opakowaniowej. Jest nadal bardzo dynamicznie rozwijającą się techniką druku.
Producent opakowań tekturowych Viki Family oferuje opakowania z wysokiej jakości nadrukiem flexograficznym. Takie rozwiązanie to znakomity sposób, żeby niedrogo wyróżnić swój produkt, poinformować odbiorcę o zawartości pudełka, umieścić swoje logo, dane adresowe, stronę www, hasło promocyjne i inne informacje. Nadruki mogą być wielokolorowe, co sprawia, że opakowanie z nadrukiem flexo jest bardzo estetyczne i atrakcyjne. Ważne jest także to, że koszt wykonania nadruku nie jest wysoki i można go wykonywać nawet przy krótkich seriach produkcyjnych, co pozwala personalizować opakowania.
Udostępnij
Udostępnij
W Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju od początku lipca można oglądać wystawę „Life of a Box” autorstwa Heshama Malika, pakistańskiego artysty mieszkającego w Czechach, o międzynarodowej renomie. Wystawa, będąca częścią globalnego projektu, ma na celu szerzenie świadomości ekologicznej, stymulowanie zmiany postaw i inspirowanie do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jej koncepcja wpisuje się w coraz bardziej […]
W obliczu narastającego kryzysu odpadowego i rosnącej presji regulacyjnej, rynek opakowań nadających się do recyklingu przechodzi dynamiczną transformację. Według danych zawartych w raporcie opublikowanym przez Meticulous Research, wartość tego rynku w 2024 roku wyniosła blisko 117 miliardów dolarów, a do 2035 roku ma przekroczyć 280 miliardów. Oznacza to średnioroczny wzrost na poziomie ponad 8%, co […]
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]