Opakowanie to jeden z najskuteczniejszych sposobów komunikacji z klientem. Nie tylko mówi coś o zawartości, ale w coraz większym stopniu również o sobie i swoim wpływie na środowisko. Staje się to konieczne ponieważ wielu konsumentów postrzega je jako zbędny i szkodliwy dla środowiska produkt. Choć dla producentów, nie tylko opakowań, jest oczywiste, że ten negatywny obraz jest nieprawdziwy, muszą walczyć ze stereotypami, stawiającymi opakowania w złym świetle. Najlepszym sposobem na tą walkę jest zadbać o odpowiedni system utylizacji i recyklingu opakowań i o takie opakowania, które się do tego nadają.
Dobra wiadomość jest taka, że opakowanie jako jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych, samo może poprawić swoją sytuację. Opakowania nie tylko pomagają w sprzedaży produktów, ale także w pozycjonowaniu siebie i produktów w nie zapakowanych oraz wywoływania pozytywnych skojarzeń. W tym kontekście to jedno z najskuteczniejszych mediów komunikacji marki, dostarczania informacji oraz budowania zaufania.
Już sam projekt opakowania i materiał, z którego jest wykonanie niesie przekaz, np. minimalistyczne opakowanie może podkreślać autentyczność i dodatkową wartość zawartości, jednocześnie wymagając mniejszego zużycia materiału opakowaniowego, co jest dodatkową informacją dla konsumenta. Opakowanie reprezentuje produktu we wszystkich jego aspektach, musi więc być spójne z zawartością. Ekologiczność produktu jest przeważnie oceniana na podstawie opakowania, jeżeli więc wystąpią tu rozbieżności, konsumenci bardzo szybko to zauważą, a niespójności między informacjami na opakowaniu i samym opakowaniem, związane z jego zrównoważonym rozwojem, przyniosą skutek odwrotny do zamierzonego.
Najważniejszym zadaniem producentów opakowań i firm ich używających, jest zbudowanie zaufania do opakowania i dostarczenie informacji o jego ważnych cechach w sposób, co jest bardzo ważne, zrozumiały i uczciwy. Dlaczego użyto tego materiału opakowaniowego? Jaki jest najlepszy sposób pozbycia się zużytego opakowania? Te informacje muszą być jasno przekazane, aby można je łatwo wykonać, co przyspieszy rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym.
Recykling często jest procesem zbyt złożonym, aby był zrozumiany przez konsumenta. Dlatego jeśli opracowywane jest nowe opakowanie, powinno być zaprojektowane tak, aby z łatwością trafiło do odpowiedniego kosza, co pozwoli na jego ponowne przetworzenie i wykorzystanie powstałego surowca. W przypadku materiałów kompozytowych tak nie jest, należy więc ich unikać, kiedy to tylko możliwe. Konsumenci nie potrafią rozdzielić i właściwie zidentyfikować poszczególnych materiałów, nie postępują więc z nimi właściwie, co nie pozwala na łatwy recykling odpadów opakowaniowych.
Marki najlepiej rozwiążą ten problem, współpracując z producentami opakowań. Pozwoli to uniknąć wielu błędów i obniżyć koszty przygotowania nowego opakowania, co często wiąże się z pokonaniem barier technologicznych. Nowe opakowania dla produktów muszą bowiem uwzględniać zarówno zrównoważony rozwój czyli recykling, ślad węglowy oraz redukcję CO2.
Dlaczego należy inwestować w opakowania przyjazne dla środowiska? Nie z powodu wymagań prawnych, ale dlatego, że wymagają tego konsumenci. Prace nad wprowadzeniem nowego, ekologicznego opakowania są często niewidoczne dla konsumentów, jednak ostatecznie opłacają się. W końcu produkty bardziej przyjazne środowisku to dobry sposób na promocję każdej firmy, a nagrodą jest zdobycie zaufania konsumentów, a o to przecież chodzi w sprzedaży.
Źródło: fachpack.de
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]