Branża opakowań musi na bieżąco dostosowywać się do zmieniających się preferencji konsumentów i wymagań rynku. Szczególnie trudne jest to w branży opakowań do żywności, która dynamicznie zmienia się z każdym rokiem. Głównymi trendami w opakowaniach na 2018 rok będzie stawienie czoła wyzwaniom związanym z marnotrawieniem żywności oraz zanieczyszczeniem oceanów plastikiem, a także wygodą konsumentów – prostymi projektami, które w czytelny sposób pozwalają poznać właściwości produktu oraz zapewniają wygodę korzystania.
Marnowanie żywności to temat który jest głośny już od pewnego czasu, a opakowaniom została wyznaczona rola która ma temu zaradzić. Marki coraz chętniej dokonują zmian, które podkreślają ich zaangażowanie w rozwiązanie problemu – inwestują w opakowania, które przedłużają świeżość produktów, zapewniają większe bezpieczeństwo podczas transportu, czy dostosowują wielkość do potrzeb pojedynczej osoby, bo takie gospodarstwa domowe są coraz popularniejsze. Jednocześnie podkreślają także troskę o środowisko, a przede wszystkim przeciwdziałanie zanieczyszczenia ekosystemów plastikiem. Sprowadza się to nie tylko do wybierania bardziej ekologicznych opakowań np. wykonanych z kartonu, ale również obejmuję edukację konsumentów w zakresie właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi.
Takie podejście stawia nowe wyzwania przed projektantami opakowań. To nie może już być pojedyncza osoba, skupiona na projekcie graficznym, ale zespół, w którym są specjaliści różnych dziedzin. Przygotowują oni projekt zarówno funkcjonalny jak i estetyczny, uwzględniający zarówno potrzeby producentów, preferencje klientów jak i wymagania środowiskowe.
Współczesne wzornictwo opakowań to wiele składowych, ale nadal najważniejsza jest funkcja którą opakowanie ma spełniać. Od tego należy wyjść, aby właściwie uwzględnić konfekcjonowanie, logistykę, transport czy przechowywanie czyli potrzeby producenta. Dopiero następnym punktem jest wgląd, gdzie oprócz elementów obowiązkowych jak logo, czy nazwa, uwzględnia się elementy wyróżniające produkt w danej kategorii, które mają za zadanie przyciągnąć uwagę klienta. Jednak te funkcje nie zawsze da się rozdzielić, bo elementem wyróżniającym może być zarówno kształt opakowania, który będzie miał wpływa na wiele aspektów związanych z logistyką dostaw, jak i kolorystyka, która na to nie ma wpływu.
A wygląd opakowania to dostosowanie się do potrzeb klienta, co przede wszystkim oznacza określenia tych potrzeb. A te są szersze niż tylko estetyczny wygląd. To także sposób w jaki opakowanie wspiera korzystanie z produktu, czy nawet sposób w jaki możemy je wyrzucić. Istotne są także cechy sensoryczne, dotyk to także zmysł na który działa opakowanie. Przygotowanie nowoczesnego i efektywnego opakowania, jak pokazaliśmy, to skomplikowany proces. Wymaga połączenia wiedzy z wielu dziedzin i uwzględnienia potrzeb wszystkich stron zaangażowanych w projekt, z konsumentami włącznie. I tylko takie podejście gwarantuje sukces we współczesnym świecie.
Producent Opakowań Twkturowych Viki Family zaprasza do zapoznania się z ofertą firmy.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.