„Convenience” w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „wygoda” i to właśnie podstawowa cecha opakowania tak nazwanego. Odnosi się to głównie do produktów spożywczych, gdzie wygoda kojarzy się z funkcjonalnością, łatwością użycia lub przygotowania, odpowiednim rozmiarem i łatwą dostępnością. Tego oczekują klienci i do tego dostosowują się producenci opakowań.
W dzisiejszym świecie mamy coraz mniej czasu, jesteśmy zabiegani, dużo pracujemy lub uczymy się. Potrzebujemy więc rozwiązań, które dostosują się do naszego stylu życia. Dotyczy to zwłaszcza sfery spożywczej. Chcemy móc szybko przygotować posiłek, który będzie smaczny i jednocześnie zdrowy. I to jest właśnie wyzwaniem, zarówno dla producentów żywności, jak i dla producentów opakowań. Konsumenci chcą nabywać pełnowartościowe produkty, które w łatwy, szybki i bezpieczny sposób można przygotować, najlepiej bez wyjmowania z opakowania. Których porcja jest dostosowana do naszych potrzeb i które zawierają wartościowe dla organizmu składniki. Jednocześnie opakowanie powinno być ekologiczne, aby nie zaśmiecać środowiska, oraz dobrze zabezpieczać zawartość, nawet jeśli pakowane są produkty świeże, bez używania konserwantów. To oczywiście spore wyzwanie, ale producenci radzą sobie z tym coraz lepiej.
Zawartość to oczywiście problem branży spożywczej. Z jednej strony powinna być smaczna, aby konsumenci chcieli to jeść, z drugiej wartościowa, aby ci świadomi, a jest ich coraz więcej, uznali to za warte kupienia. Np. rodzicom zależy aby ich dzieci zamiast chipsów jedli więcej owoców czy warzyw. Wprowadza się różne rozwiązania prawne, mające wyeliminować sprzedaż niezdrowych produktów ze szkół, ale może rozwiązanie jest prostsze – opakowanie convenience. Jeżeli w sklepikach pojawią się świeże, umyte, pokrojone i obrane warzywa i/lub owoce, w wygodnych opakowaniach, to dzieci sięgną po nie, zamiast po nasycone tłuszczem, cukrem i solą przekąski. Nawet jeżeli na początek trzeba będzie wesprzeć to kampanią reklamową, to finalnie może nam się wszystkim to bardzo opłacić.
Czy kluczem jest opakowanie? Prawdopodobnie tak. Oprócz zwykłych cech, jak przyciąganie uwagi powinno ono charakteryzować się funkcjonalnością – opakowania muszą być wygodne w użyciu oraz transporcie, lekkie, poręczne, łatwe w otwieraniu, umożliwiające wielokrotne otwieranie i zamykanie, powinny również oferować możliwość sprawdzenia, co znajduje się w środku, tak aby kupujący wiedział, na co się decyduje i oczywiście powinny mieć odpowiedni dla konsumenta rozmiar – najlepiej, gdy w opakowaniu znajduje się pojedyncza porcja.
Może więc opakowania convenience to nowy sposób na walkę z plagą otyłości, szczególnie uciążliwą w społeczeństwach wyokorozwiniętych.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.