Polska Izba Opakowań podała szacunki dotyczące udziału opakowań z różnych materiałów na rynku opakowań do żywności i napojów oraz dodatków do żywności. Nadal największy udział mają opakowania z tworzyw sztucznych – ok. 42% wszystkich opakowań, na drugim miejscu plasują się opakowania z papieru i tektury z ok. 26-procentowym udziałem w rynku, na kolejnych miejscach znalazły się opakowania szklane (16%) metalowe (13%) i z innych materiałów (3%), głównie z drewna i tekstyliów.
W opakowania z tworzyw sztucznych najczęściej pakowane są mięsa, wędliny, mleko i przetwory mleczne, sery, śmietana, jogurty itp., popularne są także jako opakowania do wody i olejów jadalnych. Tworzywa sztuczne swoją pozycję zawdzięczają również, nadal popularnym, torebkom foliowym, które pomimo „zachęt” do ograniczania ich stosowania, są nadal często używane do pakowania „luzem” owoców, warzyw, ryb, mięsa, wędlin, szczególnie w małych sklepach.
W opakowania z papieru i tektury najczęściej pakujemy wyroby cukiernicze, słodycze, przyprawy, herbaty, kawy, niektóre gotowe potrawy jak np. pizze, a także produkty sypkie jak cukier, mąka, kasze, ryż itp. Popularność zyskuje również pakowanie pieczywa w torebki papierowe. Coraz bardziej powszechne staje się także używanie papieru do pakowania wędlin i serów w porcjach zamawianych przez klienta. Na popularności zyskują torby papierowe, jako opakowanie „zbiorcze” dla zakupionych produktów spożywczych, które coraz mocniej wypierają torby plastikowe.
Opakowania szklane, które zajmują trzecią pozycję, największy udział mają jako opakowania do alkoholi oraz przetworów owocowych i soków. W opakowania szklane przeważnie pakowane są także musztardy, tarty chrzan, majonez i inne sosy. Opakowania metalowe najczęściej znajdują zastosowanie jako opakowania napojów (puszki), opakowania dla ryb i przetworów rybnych, a także przetworów warzywnych (sałatki, kukurydza, groszek) i mięsnych.
Polska Izba Opakowań przeanalizowała również wpływ COVID-19 na rynek opakowań. W okresie pandemii, udział opakowań dla przemysłu spożywczego, w całym w rynku opakowań, wzrósł o ok. 10-12%. Zwiększył się również udział opakowań dla farmacji o ok. 3% oraz dla przemysłu kosmetycznego, środków higieny i ochrony osobistej o ok. 2%. Wzrosty te częściowo wynikają ze znaczącego spadku, o ok. 15%, udziału w sprzedaży opakowań dla wyrobów przemysłowych jak AGD, RTV, farby, chemia gospodarcza, co często było spowodowane wstrzymaniem produkcji przez te działy gospodarki. Polska Izba Opakowań przewiduje, że po „odmrożeniu” gospodarki, sytuacja powinna powoli wracać do normy, czyli opakowania żywności i napojów będą stanowić ok. 62%, opakowania dla wyrobów przemysłowych i środków technicznych ok. 25%, opakowania dla przemysłu farmaceutycznego ok. 7%, a opakowania dla przemysłu kosmetycznego ok. 6% rynku opakowań.
Źródło: pakowanie.info
Udostępnij
Udostępnij
Nowe Rozporządzenie Unii Europejskiej w sprawie przemieszczania odpadów (EU Waste Shipment Regulation – WSR 1157/2024) budzi poważne obawy wśród przedstawicieli sektora recyklingu. Europejska Konfederacja Przemysłu Recyklingowego (EuRIC) stanowczo apeluje o natychmiastowe wydłużenie terminów wynikających z tego rozporządzenia, aby zapobiec destabilizacji rynków recyklingu oraz utracie konkurencyjności europejskiego przemysłu recyklingowego. Szczególnie zagrożony jest sektor recyklingu papieru i […]
Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (CEPI) reprezentuje sektor celulozowo-papierniczy w Europie, zrzeszając 19 krajowych organizacji branżowych i niemal 860 zakładów produkcyjnych. Przemysł ten zatrudnia ponad 175 000 osób, generując przychody rzędu 100 miliardów euro rocznie. CEPI w pełni popiera unijny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku i podejmuje działania na rzecz gospodarki cyrkularnej, w tym […]
E-CO BOX to innowacyjne opakowanie wysyłkowe stworzone z myślą o wymaganiach współczesnej branży e-commerce. W odpowiedzi na potrzeby firm poszukujących skutecznych, estetycznych i ekologicznych rozwiązań pakowania, ten produkt łączy nowoczesne technologie z wygodą użytkowania.
W świecie handlu detalicznego coraz większe znaczenie odgrywa optymalizacja procesów logistycznych i sprzedażowych, szczególnie w kontekście dynamicznie zmieniających się oczekiwań konsumentów. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest właściwe zarządzanie opakowaniami. To właśnie w tym obszarze niezwykle pomocnym narzędziem okazuje się „The Blue Book” – publikacja wydana przez Efficient Consumer Response (ECR) Executive Board. Nazywana […]