Polska Izba Opakowań podała szacunki dotyczące udziału opakowań z różnych materiałów na rynku opakowań do żywności i napojów oraz dodatków do żywności. Nadal największy udział mają opakowania z tworzyw sztucznych – ok. 42% wszystkich opakowań, na drugim miejscu plasują się opakowania z papieru i tektury z ok. 26-procentowym udziałem w rynku, na kolejnych miejscach znalazły się opakowania szklane (16%) metalowe (13%) i z innych materiałów (3%), głównie z drewna i tekstyliów.
W opakowania z tworzyw sztucznych najczęściej pakowane są mięsa, wędliny, mleko i przetwory mleczne, sery, śmietana, jogurty itp., popularne są także jako opakowania do wody i olejów jadalnych. Tworzywa sztuczne swoją pozycję zawdzięczają również, nadal popularnym, torebkom foliowym, które pomimo „zachęt” do ograniczania ich stosowania, są nadal często używane do pakowania „luzem” owoców, warzyw, ryb, mięsa, wędlin, szczególnie w małych sklepach.
W opakowania z papieru i tektury najczęściej pakujemy wyroby cukiernicze, słodycze, przyprawy, herbaty, kawy, niektóre gotowe potrawy jak np. pizze, a także produkty sypkie jak cukier, mąka, kasze, ryż itp. Popularność zyskuje również pakowanie pieczywa w torebki papierowe. Coraz bardziej powszechne staje się także używanie papieru do pakowania wędlin i serów w porcjach zamawianych przez klienta. Na popularności zyskują torby papierowe, jako opakowanie „zbiorcze” dla zakupionych produktów spożywczych, które coraz mocniej wypierają torby plastikowe.
Opakowania szklane, które zajmują trzecią pozycję, największy udział mają jako opakowania do alkoholi oraz przetworów owocowych i soków. W opakowania szklane przeważnie pakowane są także musztardy, tarty chrzan, majonez i inne sosy. Opakowania metalowe najczęściej znajdują zastosowanie jako opakowania napojów (puszki), opakowania dla ryb i przetworów rybnych, a także przetworów warzywnych (sałatki, kukurydza, groszek) i mięsnych.
Polska Izba Opakowań przeanalizowała również wpływ COVID-19 na rynek opakowań. W okresie pandemii, udział opakowań dla przemysłu spożywczego, w całym w rynku opakowań, wzrósł o ok. 10-12%. Zwiększył się również udział opakowań dla farmacji o ok. 3% oraz dla przemysłu kosmetycznego, środków higieny i ochrony osobistej o ok. 2%. Wzrosty te częściowo wynikają ze znaczącego spadku, o ok. 15%, udziału w sprzedaży opakowań dla wyrobów przemysłowych jak AGD, RTV, farby, chemia gospodarcza, co często było spowodowane wstrzymaniem produkcji przez te działy gospodarki. Polska Izba Opakowań przewiduje, że po „odmrożeniu” gospodarki, sytuacja powinna powoli wracać do normy, czyli opakowania żywności i napojów będą stanowić ok. 62%, opakowania dla wyrobów przemysłowych i środków technicznych ok. 25%, opakowania dla przemysłu farmaceutycznego ok. 7%, a opakowania dla przemysłu kosmetycznego ok. 6% rynku opakowań.
Źródło: pakowanie.info
Udostępnij
Udostępnij
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]
Sektor celulozowo-papierniczy w Europie, reprezentowany przez organizację CEPI, odgrywa kluczową rolę w unijnej gospodarce, wspierając złożone łańcuchy dostaw oraz promując produkcję zgodną z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Wprowadzenie przez Stany Zjednoczone nowych ceł importowych w 2025 roku, w tym potencjalnie na produkty papiernicze, wywołało duże zaniepokojenie w branży. Cła te, sięgające nawet 20% dla […]
Rynek opakowań gotowych do sprzedaży detalicznej (Retail-Ready Packaging, RRP) znajduje się w fazie dynamicznego wzrostu, napędzanego czynnikami demograficznymi, zmianami w handlu detalicznym oraz rosnącym zapotrzebowaniem na bardziej efektywne i ekologiczne rozwiązania opakowaniowe. Według prognoz, globalny popyt na opakowania RRP wzrośnie o 9 milionów ton do 2029 roku, osiągając poziom 43 milionów ton.
Organizacja CEPI opublikowała aktualizację swojej europejskiej metody testowej oceny recyklingowalności opakowań papierowych, stanowiącej kluczowy element strategii przemysłu celulozowo-papierniczego na rzecz gospodarki cyrkularnej. Nowa wersja testu została opracowana we współpracy z inicjatywą 4evergreen oraz wyspecjalizowanymi laboratoriami badawczymi, co pozwoliło na stworzenie jeszcze bardziej precyzyjnych i kompleksowych narzędzi oceny.