Opakowania kartonowe we współczesnym świecie to najlepszy sposób zabezpieczania produktów. Do ich zalet zaliczyć należy naturalne pochodzenie, nieszkodliwość dla środowiska, jak również pozytywne oddziaływanie na klientów – tektura jest „miła” w dotyku. Karton także, to plastyczny materiał z którego pomysłowy projektant można stworzyć niezwykły opakowanie, nadając mu fantazyjny kształt i kolorystykę.
Większości z nas, kartonowe opakowanie kojarzy się z brązowym prostokątnym pudełkiem. I generalnie jest to prawda, w większości wypadków zwycięża praktyczność na potrzebą wyróżniania się. Jednak opakowanie kartonowe nie musi tak wyglądać. Może przybrać dowolny kształt i występować w dowolnym kolorze. Może zostać zadrukowane wysokiej jakości nadrukiem i uszlachetnione, które to działania całkowicie zmienią jego postrzeganie.
Wymogi współczesnego rynku stawiają przed producentami opakowań wiele trudnych, często pozostających ze sobą w sprzeczności, zadań. Z jednej strony opakowania mają być „tablicą” marketingową, nie tylko zapewniając wyróżnienie się wśród innych podobnych produktów, ale również przekazujące kluczowe informacje. Z drugiej mają być przyjazne dla środowiska, czyli nadające się do recyklingu, a to wymaga jak najmniejszej „domieszki” innych materiałów.
Wymagania te godzi się, dostosowując opakowania do konkretnego przeznaczenia. W przypadku opakowań kartonowych zbiorczych, wystarczą prostokątne pudełka z nadrukowanymi podstawowymi informacjami. Podobnie jest w przypadku opakowań do towarów które kupujemy nie oglądając opakowania np. pudełek do pizzy czy innych produktów żywnościowych „na wynos”. Tu nie wymagamy przyciągającej wzrok kolorystyki, choć odpowiedni kształt np. uchwyt, dzięki któremu łatwo doniesiemy do domu nasz zakup, czy zapewnienie bezpiecznego otwarcia, jest miłym dodatkiem.
W przypadku produktów, które eksponowane są na sklepowych półkach, od opakowania wymaga się więcej. Często staje się ono częścią produktu. Sprytnie umieszczone okienko pokazuje zawartość, a kolorystyka podkreśla przeznaczenie. Uszlachetnienie opakowania wpływa także na postrzeganie zawartości, im pudełko lepiej wygląda, tym wyżej oceniamy zawartość. I zasada ta obowiązuje, mimo, że coraz więcej konsumentów podkreśla swoje ekologiczne podejście do kupowanych towarów. Nadal ulegamy emocjom związanym z wyglądem opakowania i dopóki to się nie zmieni, opakowania będą częścią marketingu.
Należy pamiętać jednak, że w przypadku opakowań, w którym stosuje się różnorodne techniki druku, uszlachetnień (np. złoceń), stosowania dodatkowych folii itp., zwiększają się trudności związane z odzyskiwaniem surowców. Nie przesadzajmy więc z jakością opakowań i stosujmy te działania tylko w uzasadnionych wypadkach. w większości wypadków zwykłe, brązowe opakowania tekturowe są najlepszym wyborem.
Udostępnij
Udostępnij
Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]
Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]
Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.