Opakowania kartonowe we współczesnym świecie to najlepszy sposób zabezpieczania produktów. Do ich zalet zaliczyć należy naturalne pochodzenie, nieszkodliwość dla środowiska, jak również pozytywne oddziaływanie na klientów – tektura jest „miła” w dotyku. Karton także, to plastyczny materiał z którego pomysłowy projektant można stworzyć niezwykły opakowanie, nadając mu fantazyjny kształt i kolorystykę.
Większości z nas, kartonowe opakowanie kojarzy się z brązowym prostokątnym pudełkiem. I generalnie jest to prawda, w większości wypadków zwycięża praktyczność na potrzebą wyróżniania się. Jednak opakowanie kartonowe nie musi tak wyglądać. Może przybrać dowolny kształt i występować w dowolnym kolorze. Może zostać zadrukowane wysokiej jakości nadrukiem i uszlachetnione, które to działania całkowicie zmienią jego postrzeganie.
Wymogi współczesnego rynku stawiają przed producentami opakowań wiele trudnych, często pozostających ze sobą w sprzeczności, zadań. Z jednej strony opakowania mają być „tablicą” marketingową, nie tylko zapewniając wyróżnienie się wśród innych podobnych produktów, ale również przekazujące kluczowe informacje. Z drugiej mają być przyjazne dla środowiska, czyli nadające się do recyklingu, a to wymaga jak najmniejszej „domieszki” innych materiałów.
Wymagania te godzi się, dostosowując opakowania do konkretnego przeznaczenia. W przypadku opakowań kartonowych zbiorczych, wystarczą prostokątne pudełka z nadrukowanymi podstawowymi informacjami. Podobnie jest w przypadku opakowań do towarów które kupujemy nie oglądając opakowania np. pudełek do pizzy czy innych produktów żywnościowych „na wynos”. Tu nie wymagamy przyciągającej wzrok kolorystyki, choć odpowiedni kształt np. uchwyt, dzięki któremu łatwo doniesiemy do domu nasz zakup, czy zapewnienie bezpiecznego otwarcia, jest miłym dodatkiem.
W przypadku produktów, które eksponowane są na sklepowych półkach, od opakowania wymaga się więcej. Często staje się ono częścią produktu. Sprytnie umieszczone okienko pokazuje zawartość, a kolorystyka podkreśla przeznaczenie. Uszlachetnienie opakowania wpływa także na postrzeganie zawartości, im pudełko lepiej wygląda, tym wyżej oceniamy zawartość. I zasada ta obowiązuje, mimo, że coraz więcej konsumentów podkreśla swoje ekologiczne podejście do kupowanych towarów. Nadal ulegamy emocjom związanym z wyglądem opakowania i dopóki to się nie zmieni, opakowania będą częścią marketingu.
Należy pamiętać jednak, że w przypadku opakowań, w którym stosuje się różnorodne techniki druku, uszlachetnień (np. złoceń), stosowania dodatkowych folii itp., zwiększają się trudności związane z odzyskiwaniem surowców. Nie przesadzajmy więc z jakością opakowań i stosujmy te działania tylko w uzasadnionych wypadkach. w większości wypadków zwykłe, brązowe opakowania tekturowe są najlepszym wyborem.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]