Pakowanie żywności i napojów w opakowania tekturowe jest powszechne. Wynika ono z jednej strony z właściwości tektury, z drugiej, z dostosowywania się do wymagań klienta. Opakowania z tworzyw sztucznych, które obecnie dominują na rynku spożywczym, są negatywnie postrzegane przez klientów. Producenci żywności, którym zależy, aby ich produkty były postrzegane jako wartościowe, zmuszeni są szukać alternatywnych rozwiązań. Żywność, szczególnie świeża, zapakowana w popularny plastik, jest wygodna w sprzedaży, ale niekoniecznie dobrze widziana przez klienta. Źle oceniane opakowanie, negatywnie wpływa na postrzeganie zawartości.
Alternatywą są opakowania tekturowe i papierowe. Te produkty, nie bez racji, są postrzegane jako ekologiczne. Do tego posiadają właściwości które sprawiają, że doskonale nadają się do pakowania żywności. Najważniejsze to biodegradowalność (cecha równie ważna dla prodecntów), lekkość (wbrew pozorom), odporność na uderzenia, łatwość formowania kształtów, łatwość opisywania (nanoszenia obrazów, kolorów i informacji).
Oczywiście tektura ma również swoje wady, ale te udaje się coraz lepiej eliminować. Najpoważniejszą wadą tektury jest małą odporność na wilgoć. Eliminuje się ją uszlachetniając tekturę powłokami z odpowiednich materiałów. Technologia ta jest już tak zaawansowana, że pakowanie napojów w opakowania kartonowe stało się powszechne. Wnętrza opakowań z tektury pokryte są „śliskimi” powłokami umożliwiającymi pełne opróżnienie zawartości opakowania.
Firma Carlsberg zapowiada wprowadzenie w 2017 roku na rynek biodegradowalnej butelki z włókien drzewnych, czyli tektury. „Butelki” te mają być pozbawione wad butelek z tworzyw sztucznych, a posiadać ich zalety. Będą lekkie, tanie i nie będą „psuć” smaku piwa. Będzie to butelka w pełni biodegradowalna, a więc wszystkie materiały użyte do jej produkcji, w tym materiał „kapsli” będą w całości nadawać się do odzysku.
Dominującym odbiorcą tekturowych opakowań na rynku spożywczym jest sektor żywności przetworzonej i świeżej. Opakowania z tektury stosuje się do pakowania owoców i warzyw, mięsa i ryb, ciast i wyrobów piekarniczych, słodyczy… Opakowania na bazie tektury są szeroko stosowane do pakowania żywności płynnej oraz w gastronomii – opakowania na pizze, kubki jednorazowe, tacki do kuchenek mikrofalowych itp.
Zapotrzebowanie na opakowania z tektury ze strony producentów żywności nie będzie maleć, a wprost przeciwnie. Wraz z wdrażaniem nowych technologii i ulepszaniem własności opakowań kartonowych, będą znacząco rosnąć. Postęp w technologiach produkcji papieru i tektury, powodujący obniżenie ciężaru i zwiększenie wytrzymałości sprzyja rozwojowi rynku opakowań z tektury.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.