Opakowania odgrywają ważną rolę w społeczeństwie, choć najczęściej nie zauważamy ich. Z punktu widzenia skutecznego marketingu, jak i dbałości o produkt, traktujemy je jak integralną część towaru, który kupujemy. Opakowania kartonowe w odróżnieniu od ich plastikowych odpowiedników mają także swój wkład w czystość naszej planety, nie dziwi więc, że ogromnie rośnie ich popularność.
Opakowania są wszędzie, a ich historia jest starsza niż ludzkość. Nie możemy przypisać sobie ich wynalezienia, ponieważ dużo wcześniej zrobiła to natura. Każda skorupka, muszla, skórka, kora to prototyp opakowania, przetestowany poprzez miliony lat ewolucji. Człowiek wybrał najlepsze rozwiązania i wykorzystał je dla swoich potrzeb.
Czym jest opakowanie? Jest to ochrona produktu przed uszkodzeniem lub zmianą jego właściwości w czasie przechowywania, eksponowania, transportu lub stosowania przez użytkownika. Opakowanie, samo w sobie, może być przedmiotem lub tylko materiałem i nie może wchodzić w reakcje z zawartością. Od początku istnienia ludzie staraliśmy się przy ich pomocy zabezpieczyć różnorakie przedmioty, przede wszystkim żywność.
Opakowania zyskały na wartości wraz ze wzrostem kultury, rozwojem transportu i postępem technologicznym. Stawały się coraz bardziej trwałe i wyrafinowane, wytwarzając w ten sposób zależność pomiędzy rozwojem opakowań a rozwojem społecznym, jednak jego podstawowa funkcja pozostała niezmienna do dzisiaj. Opakowania nadal muszą chronić towary oraz przekazywać informacje o ich zawartości.
Przez wieki opakowania powstawały z naturalnych surowców i harmonijnie współgrały z rozwojem ludzkości. Rewolucyjną zmianą stało się opracowanie tworzywa sztucznego w XIX wieku, które masowo zaczęto stosować do produkcji opakowań w XX wieku. Wydawało się to olbrzymim osiągnięciem ludzkości, z pozoru tani i trwały materiał po latach wystawił niestety wysoki rachunek. Plastik, jako materiał całkowicie sztuczny, okazał się bardzo szkodliwy dla środowiska, a jego trwałość okazała się przekleństwem, które do dziś niszczy faunę i florę ziemi.
I tak, po chwilowym zachwycie produktami sztucznymi wracamy na, sprawdzoną przez wieki, ścieżkę rozwoju w zgodzie z naturą. Znów stawiamy na opakowania powstające z naturalnych surowców, nieszkodliwe dla środowiska. Tektura ma tu do odegrania ogromną rolę, ponieważ jest materiałem, którym najłatwiej zastąpić plastik. Jeżeli więc stosowanie opakowań tekturowych jest tak ważne, poznajmy je.
Opakowania kartonowe w zależności od przeznaczenia, techniki wytwarzania oraz sposobów składania podzielono na osiem kategorii, które porządkuje katalog FEFCO. Do ich produkcji wykorzystuje się tekturę falistą oraz litą. Wytrzymałość i trwałość pudełek zależy od gęstości tektury, ilości warstw oraz rodzaju fal.
Niezwykle ważne przy wyborze konkretnego rodzaju pudełka tekturowego jest uwzględnienie jego przeznaczenia, metod transportu, a także rodzaju zawartości opakowań. Czasem lepsze i bardziej uzasadnione ekonomicznie jest pudełko klapowe, w innym przypadku, gdy zawartość należy odpowiednio unieruchomić w środku, lepszym rozwiązaniem będzie pudełko fasonowe, niewymagające dodatkowego szycia lub klejenia, a nawet wypełniaczy. Niewątpliwą zaletą opakowań tekturowych jest także praktycznie nieograniczona możliwość formowania ich kształtów. To sprawia, że opakowanie takie nie tylko spełnia funkcje ochronne, ale także dzięki estetyce, jest świetnym przekazem marketingowym, ułatwiającym sprzedaż.
Zainteresowany opakowaniami tekturowymi? Zapraszamy do kontaktu.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]