W dniach 11-15 2017 r. w Monachium odbywają się Światowe Targi Technologii Produkcji Napojów i Płynnych Pokarmów. To najważniejsze na świecie wydarzenie w zakresie produkcji, napełniania, pakowania, rozwiązań logistycznych i dystrybucji wszelkiego rodzaju napojów i płynnych środków spożywczych. Targi odbywają się co cztery lata.
Opakowania tekturowe, których popularność w pakowaniu produktów płynnych nieustannie rośnie, zwłaszcza w przemyśle mleczarskim i sokach, stają się coraz bardziej znaczącym fragmentem rynku pakowania tego rodzaju produktów. Decydujące tu są oczywiście właściwości tektury.
Tendencją, obecnie w każdej branży, jest minimalizacja wpływu opakowania na środowisko. I jest to ważny aspekt zarówno dla konsumentów, producentów, przetwórców jak i prawodawców. A opakowania tekturowe, jak żadne, pozwalają realizować cele wynikające z zasad zrównoważonego rozwoju – nadają się i do recyklingu i do kompostowania. Stosowanie opakowań będących akceptowalnymi dla świadomych ekologicznie odbiorców jest coraz ważniejsze dla ich producentów jak i firm z branż FMCG. Prowadzi to więc, do opracowania coraz to nowych rozwiązań w tej dziedzinie i napędza rozwój rynku.
Z raportu „The Future of Liquid Paperboard to 2022”, przygotowanego przez agencję badań rynkowych Smithers Pira, wynika, że produkcja opakowań tekturowych do produktów płynnych (LPB – liquid packaging board) będzie rosła w tempie 4,5% rocznie, przez najbliższe pięć lat.
Obecnie, trzy czwarte wszystkich wyprodukowanych opakowań LPB wykorzystywane jest w obu Amerykach i Europie. Azja w 2016 roku miała tylko 17-procentowy udział w tym rynku, pole do rozwoju jest tu więc ogromne, podobnie jak w Afryce. W Europie również można zauważyć znaczące różnice w możliwościach rozwoju tego rynku, w części zachodniej wzrost zapotrzebowania spowolnił, ale Europa Wschodnia cieszy się dużym i szybkim wzrostem popytu na opakowania LPB.
Ponad 70% opakowań LPB w 2016 roku wykorzystał przemysł mleczarski, a w ponad 20% zapakowano soki. Jednak już niedługo może pojawić się kolejny znaczący produkt wykorzystujący opakowania LPB, tzw. „alt-milk”, czyli mleczka na bazie orzechów i innych produktów pochodzenia roślinnego. A, że eksperci przewidują szybki wzrost popularności tego rodzaju napojów, będzie to również impuls dla rozwoju rynku LPB.
Udostępnij
Udostępnij
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]
Sektor celulozowo-papierniczy w Europie, reprezentowany przez organizację CEPI, odgrywa kluczową rolę w unijnej gospodarce, wspierając złożone łańcuchy dostaw oraz promując produkcję zgodną z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Wprowadzenie przez Stany Zjednoczone nowych ceł importowych w 2025 roku, w tym potencjalnie na produkty papiernicze, wywołało duże zaniepokojenie w branży. Cła te, sięgające nawet 20% dla […]
Rynek opakowań gotowych do sprzedaży detalicznej (Retail-Ready Packaging, RRP) znajduje się w fazie dynamicznego wzrostu, napędzanego czynnikami demograficznymi, zmianami w handlu detalicznym oraz rosnącym zapotrzebowaniem na bardziej efektywne i ekologiczne rozwiązania opakowaniowe. Według prognoz, globalny popyt na opakowania RRP wzrośnie o 9 milionów ton do 2029 roku, osiągając poziom 43 milionów ton.