Instytut Badań nad Handlem Detalicznym (IFH) w Kolonii (Niemcy), w imieniu Stowarzyszenia Producentów Tektury Falistej (VDW) przeprowadził badanie „Tektura falista – możliwości pomocy w sprzedaży detalicznej”. Opracowanie zostało zaprezentowane na Forum Tektury Falistej podczas targów FachPack. Analitycy zidentyfikowali trzy podstawowe możliwości: zrównoważony rozwój, wygoda i szczególne wrażenia zakupowe dla konsumenta.

Zrównoważony rozwój ma poparcie zarówno sektora opakowań, jak i konsumentów, badanie IFH to tylko potwierdziło. 93% ankietowanych stwierdziło, że zrównoważony rozwój jest dla nich „osobiście ważny”. Na pytanie, które cechy opakowań zyskają na znaczeniu w przyszłości, dziewięciu na dziesięciu badanych odpowiedziała, że najważniejsze będą: zdolność do recyklingu, eliminacja odpadów plastikowych i stosowanie materiałów przyjaznych dla środowiska. To największa szansa dla tektury falistej, która jest postrzegana jako materiał opakowaniowy przyjazny dla środowiska.

Według badania, konsumenci uważają opakowania z tektury falistej za szczególnie naturalne i ekologiczne. Około 90% z nich chce, aby ich zakupy były wolne od tworzyw sztucznych, a 93% ma nadzieję, że opakowania z tworzyw sztucznych będą w coraz większym stopniu zastępowane opakowaniami wykonanymi z surowców odnawialnych.

Niestety deklaracje te często przegrywają z wygodą. Tektura falista zdobywa punkty jako zrównoważony surowiec, który idealnie nadaje się do recyklingu, jednak z nie zawsze jest postrzegany jako najwygodniejszy, co oczywiście często nie jest prawdą. Tekturę falista to bardzo uniwersalny materiał opakowaniowy.

Konsumenci oczekują, że ich zakupy w sklepie stacjonarnym będą równie wygodne co zakupy online, chcą szybko znaleźć to, czego szukają. To przede wszystkim wyzwanie dla sprzedawców detalicznych którzy muszą zadbać o przejrzystą strukturę sklepu, dzięki czemu klienci mogą szybko znaleźć interesujący ich asortyment produktów i informację o nim. W tym ostatnim pomocne są opakowania z tektury, ponieważ łatwo nanieść na nie odpowiednie nadruki. Dobrze zaprojektowane opakowania z tektury falistej pozwolą nie tylko wyróżnić się w markecie, ale będą również tablicą informacyjną. Warto dodać na opakowaniach odnośniki do internetu, np. w postaci kodu QR, gdzie konsument będzie mógł w wygodny sposób uzyskać więcej interesujących go informacji. Doceniają to szczególnie użytkownicy smartfonów, którzy nawet oczekują takich odnośników nadrukowanych na opakowaniach produktów wyłożonych na półkach.

Możliwość poznania produktu za pomocą zmysłu innego niż tylko wzrok, to przewaga sprzedaży w sklepach stacjonarnych nad sklepami internetowymi i należy to wykorzystywać. Opakowania z tektury są zawsze ciepłe, przez to miłe w dotyku, ekran monitora także nie zawsze jest w pełni oddać wyglądu opakowania, zwłaszcza w przypadku wymyślnego kształtu. To kolejna rzecz w której opakowanie z tektury pomaga w sprzedaży. W internecie „sprzedaje się” tylko produkt, w sklepie stacjonarnym może to być zarówno produkt jak i opakowanie. Gdy więc jesteśmy producentem czegoś, co trudno odróżnić od produktów konkurencji, możemy wyróżnić się opakowaniem, które wywoła takie wrażenia zakupowe na konsumencie, że zdecyduje się na naszą ofertę.

Korzyści płynące z zastosowania tektury falistej wykraczają więc daleko poza ochronę produktu i aspekty logistyczne. Służy ona jako trwały materiał opakowaniowy i cenne narzędzie marketingowe – odgrywa ważną rolę w pozyskiwaniu klientów. Mimo to, znaczenie jej roli w sprzedaży w sklepach jest nadal często niedoceniane, a jej możliwości nie do końca są wykorzystywane, głównie ze stratą dla sprzedawców i producentów.

Źródło: NürnbergMesse GmbH

Udostępnij

Udostępnij