Aby przyciągnąć uwagę klienta, producenci wykazują się coraz większą pomysłowością przy tworzeniu opakowań. Trend ten jest związany ze sprzedażą w każdym rodzaju sklepów i stał się już integralną częścią procesu zakupowego. Teraz opakowanie otrzymało dodatkowe zadanie, ma pomóc utrzymać zaangażowanie klienta jeszcze po zakończeniu transakcji.

Opakowanie przede wszystkim ma chronić produkt przed ewentualnym uszkodzeniem, a także ułatwić magazynowanie i przenoszenie towarów. Jednak obecnie równie istotna stała się funkcja marketingowa. Opakowania ma podkreślać wartości produktu poprzez wskazanie jego benefitów lub odpowiednią oprawę graficzną.

Eleganckie kartonowe pudełko z estetycznie nadrukowanym logo firmy, o ciekawym kształcie. W środku produkt, zabezpieczony dodatkową osłoną. Już sam taki sposób pakowania nadaje mu dodatkową wartość. Klient ma wrażenie że kupił coś bardzo cennego, a jego opinia jest bardzo ważna, kształtuje wizerunek firmy, w której dany produkt powstał. Dlatego tak ważne są wszelkie działania mające na celu wyróżnienie oferty, a opakowanie staje się równie ważne jak produkt, a może nawet ważniejsze. To ono pierwsze przyciąga wzrok i sprawia, że produkt wzbudzi zainteresowanie. Opakowania same w sobie świadczą o tym, że to, co skrywają, jest czymś cennym, wyjątkowym. Dlatego nie wolno lekceważyć tego tematu.

Kolejnym ważnym aspektem pakowania produktu, jest materiał z którego wykonamy opakowanie. Rośnie świadomość ekologiczna klientów, a na ich ocenę coraz większy wpływ ma to, czy opakowanie odbierają jako coś szkodliwego dla środowiska. Plastik, folie i tego typu materiały, mimo że ich jakość cały czas poprawia się, są negatywnie postrzegane przez klientów. Papier i tektura to najwyżej oceniane materiały, a można je wykorzystać naprawdę kreatywnie. Z pomocą przychodzą różne dekoracyjne materiały, takie jak wysokiej jakości kolorowe papiery do kaszerowania, ozdobne wyściółki, czy wysokiej jakości nadruki. Do ozdoby można używać akcesoriów, zwykle używanych do dekoracji prezentów. Przekłada się to na pozytywne wrażenia klienta, który kupując w sklepie produkt, ma wrażenie, że sprawia sobie prezent.

Udostępnij

Udostępnij

  • Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.

  • Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]

  • Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]

  • Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.