Rośnie marketingowa rola opakowań. Najbardziej przyczynia się do tego dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej. Pierwszy kontakt offline klienta ze sklepem, to otrzymanie paczki, trzeba więc dbać o to, aby doświadczenie to wypadło korzystnie. Bo nawet jeśli wysłany produkt jest dobry i w korzystnej cenie, to pomięta, poklejona taśmą paczka, może wywołać negatywne skojarzenia. Warto więc postarać się o to, aby opakowanie podobnie jak jego zawartość, zachęciła klienta do ponownych zakupów i utrwaliła w jego pamięci pozytywny wizerunek sklepu.
Jeżeli dostajemy prezent, to dużo lepiej wypada on, jeżeli jest w ładnym opakowaniu. To znak, że osobie, która nam go wręcza, zależy na nas. Że postarała się nie tylko o zawartość, ale również o nasze odczucia w momencie otrzymywania go. Podobnie jest z zakupami przez internet, opakowanie jest czymś, co już w pierwszym momencie przekazuje nam pewne informacje o zawartości. Jeżeli jest eleganckie, zindywidualizowane i wysokiej jakości, to nabieramy lepszego mniemania o zapakowanym przedmiocie. A z doświadczenia wiemy, że opakowanie sugeruje, z jakiej klasy produktem mamy do czynienia. Wykorzystajmy więc tą wiedzę do budowania dobrych doświadczeń klientów. Niech kojarzą nasz sklep z produktami wysokiej jakości, o które dbamy także na etapie dostarczania.
Kolejną ważną cechą, na którą zwracają uwagę klienci jest funkcjonalność. Jest to cecha, która wbrew pozorom ma duże znaczenie marketingowe. Dobre opakowanie ma za zadnie chronić zawartość przed uszkodzeniem, ale powinno być także ergonomiczne. Klient otrzymując takie opakowanie, powinien intuicyjnie wiedzieć jak je otworzyć, bez niebezpieczeństwa uszkodzenia zawartości. Niefunkcjonalne opakowanie, wymagające siłowania się przy otwarciu lub użycia narzędzi, sugeruje, że nadawca nie dba o swojego klienta. Funkcjonalność jest ważna zwłaszcza wtedy, kiedy mamy do czynienia ze sprzedażą wysyłkową.
Kolejną cechą ważną zwłaszcza dla nadawcy jest identyfikacja sklepu. Marzeniem każdej firmy, jest zbudowanie rozpoznawalnej marki. Jest to proces długotrwały i składa się na niego wiele elementów. Jednym z nich jest utrwalanie brandu. W przypadku sklepu internetowego, opakowanie, to najlepsze miejsce na umieszczenie logo oraz charakterystycznej kolorystyki. Klienci już z daleka rozpoznają od kogo jest paczka i z każdym kolejnym zakupem będą tę wiedzę utrwalać.
W przypadku budowania marki, ważna jest też jakość, nie warto czasem zaoszczędzić kilka złotych na cieńszej tekturze, na której w dodatku kiepsko wyglądać będą naniesione nadruki. Dobrej jakości karton o odpowiedniej gramaturze, to jasny sygnał, że dbasz zarówno o klienta jak i towar który wysyłasz. Wysłużone, miękkie paczki, „wzmocnione” wieloma metrami szarej taśmy na pewno nie przyciągną uwagi i nie zapadną w pamięć (chyba że negatywnie), a po prostu wylądują w śmieciach. Mimo, że nie każdy produkt wymaga mocnego zabezpieczenia, warto wysłać towar w takim opakowaniu, żeby zrobić dobre wrażenie. A przy okazji branding opakowania pozwoli klientowi łatwo rozpoznać stronę www naszego sklepu.
I jeszcze jedna kwestia, obecnie bardzo ważna – ekologia. Większość współczesnych opakowań powstaje z tworzyw sztucznych, które mają bardzo zły wpływ na środowisko i z tego powodu są coraz gorzej odbierane przez konsumentów. Opakowania kartonowe do nich nie należą. Umieść informację, że jako odpowiedzialna firma dbasz o środowisko naturalne, wykorzystujesz opakowania pochodzenia naturalnego oraz poproś o wyrzucenie ich do właściwego kontenera. Możesz także korzystać z opakowań z certyfikatem FSC, w pełni ekologicznych, to jeszcze bardziej podniesie ocenę zarówno zawartości jak i firmy, która z nich korzysta.
Opakowanie takie jak opisujemy, nie jest tylko praktycznym zabezpieczeniem zawartości. To platforma komunikacyjna z klientem. Tradycyjne sklepy „oddziałują” na klienta na wiele sposobów, przyciągają wystawą, tworzą klimat poprzez odpowiedni wystrój, muzykę czy stawiają na jakość obsługi. Sklep internetowy to wszystko musi zawrzeć w opakowaniu. Prowadzisz sprzedaż wysyłkową? Zobacz nasze opakowanie E-Co BOX.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dynamicznie się zmienia, dostosowując się do oczekiwań współczesnych konsumentów oraz rosnących wymagań ekologicznych. Nowoczesne opakowania przestają być jedynie ochroną produktu – stają się narzędziem komunikacji, promocji oraz elementem wspierającym zrównoważony rozwój.
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]