Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt noweli ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami i opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw. Nowela umożliwi wdrożenie przepisów unijnej dyrektywy z czerwca 2019 roku dotyczącej zmniejszenia wpływu wybranych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Zmiany mają na celu ograniczenie stosowania jednorazowych przedmiotów z plastiku nie nadających się do recyklingu, takich jak np. mieszadełka, patyczki do uszu, talerze czy słomki oraz wprowadzenie opłaty produktowej.
Opłata produktowa w wysokości maksymalnie 1 zł za jedną sztukę opakowania jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego będzie doliczana do sprzedawanego w nim produktu. Dokładna wysokość opłaty zostanie ustalona rozporządzeniem i będzie przeznaczona na zagospodarowanie tych odpadów. Opłatę będą pobierały jednostki handlu detalicznego, hurtownie lub lokale gastronomiczne. Jednak, jak przewiduje projekt, będą one musiały zapewnić swoim klientom alternatywę, czyli produkty i opakowania wielokrotnego użytku lub wykonane z materiałów innych niż plastik. Opłata ta ma zniechęcić konsumentów do korzystania z opakowań jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego na rzecz produktów z innych materiałów lub produktów wielokrotnego użytku.
Nowela zakłada również, że od 3 lipca 2021 roku obowiązywać będzie w Polsce zakaz wprowadzania na rynek jakichkolwiek produktów wykonanych z tworzyw sztucznych oksydegradowalnych, czyli nienadających się do recyklingu. Problemem takich tworzyw jest to, że zawierają one w swoim składzie dodatki przyspieszające ich rozkład, a dokładnie rozpad na małe cząstki plastiku, które pozostają na długo w środowisku. Zakaz dotyczyć będzie patyczków higienicznych, sztućców, talerzy, słomek, mieszadełek do napojów czy patyczków mocowanych do balonów, wykonanych z takiego tworzywa. Nie będzie można również korzystać z pojemników na posiłki i napoje wykonanych z polistyrenu ekspandowanego, czyli popularnego styropianu.
Projekt wprowadza również obowiązek umieszczania na niektórych produktach, takich jak podpaski, tampony, chusteczki nawilżane, wyrobach tytoniowye z filtrami i kubki na napoje, informacji o tym, jak prawidłowo zagospodarować odpady z nich powstałe. Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek produkty jednorazowego użytku, zgodnie z nowelizacją, będą objęci rozszerzoną odpowiedzialnością producenta. Oznacza to, że nanich spoczywać będzą koszty związane z usuwaniem tych odpadów, co obejmuje m.in. organizację kampanii edukacyjnych, sprzątania oraz zagospodarowywania odpadów powstałych z wprowadzonych przez nich na rynek jednorazowych produktów.
Resort środowiska szacuje, że opłaty za jednorazowe kubki na napoje i pojemniki na posiłki mogą przynieść ok. 21 mln zł rocznie. Jednak, jak przyznaje samo ministerstwo, patrząc na wpływy z opłaty za jednorazowe torby wydawane w sklepach, mogą to być kwoty znacznie mniejsze niż szacunki. Oznaczałoby to, że rezygnujemy z tych bardzo szkodliwych dla środowiska pojemników, a więc mniejsze wypływy z tej opłaty to dobra wiadomość.
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]