Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt noweli ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami i opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw. Nowela umożliwi wdrożenie przepisów unijnej dyrektywy z czerwca 2019 roku dotyczącej zmniejszenia wpływu wybranych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Zmiany mają na celu ograniczenie stosowania jednorazowych przedmiotów z plastiku nie nadających się do recyklingu, takich jak np. mieszadełka, patyczki do uszu, talerze czy słomki oraz wprowadzenie opłaty produktowej.
Opłata produktowa w wysokości maksymalnie 1 zł za jedną sztukę opakowania jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego będzie doliczana do sprzedawanego w nim produktu. Dokładna wysokość opłaty zostanie ustalona rozporządzeniem i będzie przeznaczona na zagospodarowanie tych odpadów. Opłatę będą pobierały jednostki handlu detalicznego, hurtownie lub lokale gastronomiczne. Jednak, jak przewiduje projekt, będą one musiały zapewnić swoim klientom alternatywę, czyli produkty i opakowania wielokrotnego użytku lub wykonane z materiałów innych niż plastik. Opłata ta ma zniechęcić konsumentów do korzystania z opakowań jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego na rzecz produktów z innych materiałów lub produktów wielokrotnego użytku.
Nowela zakłada również, że od 3 lipca 2021 roku obowiązywać będzie w Polsce zakaz wprowadzania na rynek jakichkolwiek produktów wykonanych z tworzyw sztucznych oksydegradowalnych, czyli nienadających się do recyklingu. Problemem takich tworzyw jest to, że zawierają one w swoim składzie dodatki przyspieszające ich rozkład, a dokładnie rozpad na małe cząstki plastiku, które pozostają na długo w środowisku. Zakaz dotyczyć będzie patyczków higienicznych, sztućców, talerzy, słomek, mieszadełek do napojów czy patyczków mocowanych do balonów, wykonanych z takiego tworzywa. Nie będzie można również korzystać z pojemników na posiłki i napoje wykonanych z polistyrenu ekspandowanego, czyli popularnego styropianu.
Projekt wprowadza również obowiązek umieszczania na niektórych produktach, takich jak podpaski, tampony, chusteczki nawilżane, wyrobach tytoniowye z filtrami i kubki na napoje, informacji o tym, jak prawidłowo zagospodarować odpady z nich powstałe. Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek produkty jednorazowego użytku, zgodnie z nowelizacją, będą objęci rozszerzoną odpowiedzialnością producenta. Oznacza to, że nanich spoczywać będzą koszty związane z usuwaniem tych odpadów, co obejmuje m.in. organizację kampanii edukacyjnych, sprzątania oraz zagospodarowywania odpadów powstałych z wprowadzonych przez nich na rynek jednorazowych produktów.
Resort środowiska szacuje, że opłaty za jednorazowe kubki na napoje i pojemniki na posiłki mogą przynieść ok. 21 mln zł rocznie. Jednak, jak przyznaje samo ministerstwo, patrząc na wpływy z opłaty za jednorazowe torby wydawane w sklepach, mogą to być kwoty znacznie mniejsze niż szacunki. Oznaczałoby to, że rezygnujemy z tych bardzo szkodliwych dla środowiska pojemników, a więc mniejsze wypływy z tej opłaty to dobra wiadomość.
Udostępnij
Udostępnij
Nowe Rozporządzenie Unii Europejskiej w sprawie przemieszczania odpadów (EU Waste Shipment Regulation – WSR 1157/2024) budzi poważne obawy wśród przedstawicieli sektora recyklingu. Europejska Konfederacja Przemysłu Recyklingowego (EuRIC) stanowczo apeluje o natychmiastowe wydłużenie terminów wynikających z tego rozporządzenia, aby zapobiec destabilizacji rynków recyklingu oraz utracie konkurencyjności europejskiego przemysłu recyklingowego. Szczególnie zagrożony jest sektor recyklingu papieru i […]
Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (CEPI) reprezentuje sektor celulozowo-papierniczy w Europie, zrzeszając 19 krajowych organizacji branżowych i niemal 860 zakładów produkcyjnych. Przemysł ten zatrudnia ponad 175 000 osób, generując przychody rzędu 100 miliardów euro rocznie. CEPI w pełni popiera unijny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku i podejmuje działania na rzecz gospodarki cyrkularnej, w tym […]
E-CO BOX to innowacyjne opakowanie wysyłkowe stworzone z myślą o wymaganiach współczesnej branży e-commerce. W odpowiedzi na potrzeby firm poszukujących skutecznych, estetycznych i ekologicznych rozwiązań pakowania, ten produkt łączy nowoczesne technologie z wygodą użytkowania.
W świecie handlu detalicznego coraz większe znaczenie odgrywa optymalizacja procesów logistycznych i sprzedażowych, szczególnie w kontekście dynamicznie zmieniających się oczekiwań konsumentów. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest właściwe zarządzanie opakowaniami. To właśnie w tym obszarze niezwykle pomocnym narzędziem okazuje się „The Blue Book” – publikacja wydana przez Efficient Consumer Response (ECR) Executive Board. Nazywana […]