Dobierając optymalne opakowanie wysyłkowe do asortymentu sklepu można obniżyć koszty dostawy nawet o 25%, jednocześnie chroniąc środowisko oraz budując pozytywny wizerunek marki u odbiorców. Dobrze dobrane opakowanie to mniej wypełniaczy oraz mniejsza przestrzeń potrzebna do transportu wysyłanego towaru.
Jeżeli używasz zbyt dużych opakowań wysyłkowych, a wolne miejsce wypełniasz folią bąbelkową, lub piankami, to nie tylko produkujesz większą liczbę śmieci i to, w przypadku wypełniaczy z tworzyw sztucznych, bardzo szkodliwych dla środowiska, ale również zajmujesz niepotrzebnie przestrzeń w samochodach, statkach i innych środkach transportu, zwiększając zużycie paliwa, a więc i emisję CO2 do atmosfery.
Według danych Forbes Insight i DS Smith, średnio 24% powierzchni kontenerów pływającego po oceanach to pusta przestrzeń. Oznacza to, że przy optymalizacji opakowań, w ciągu roku, można tą samą ilość towaru wysłać w mniejszej o ponad 60 milionów liczbie kontenerów TEU, co przełożyłoby się na oszczędności rzędu 46 mld USD i zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery o 120 mln ton.
Dlaczego więc sklepy nie optymalizują opakowań wysyłkowych? Odpowiedź jest prosta, nie potrafią tego zrobić. Sklepy internetowe często stawiają na uniwersalność, co ich zdaniem przekłada się na szybkość pakowania i wysyłki. Niestety nie zawsze jest to prawdziwe stwierdzenie, a na pewno nie jest to optymalne rozwiązanie. Na uniwersalne pudełka mogą sobie pozwolić tylko sklepy o bardzo wąskim asortymencie. Jeżeli sklep ma zróżnicowany asortyment musi mieć i zróżnicowane opakowania.
Dlaczego „musi”? Bo wymagają tego klienci. Już 1 na 3 konsumentów wybiera marki w oparciu na ich społeczny wydźwięk i wpływ na środowisko, a liczba klientów dla których ten element staje się kluczowy, każdego roku szybko się powiększa. Jeżeli chcesz więc dbać o swoją reputację oraz zapewnić klientom wspaniałe doświadczenia z unboxingu, musisz zoptymalizować pudełka wysyłkowe. Bo jaką przyjemność dostarcza otwarcie opakowania w którym widać tylko wypełniacze i to z tworzyw sztucznych? Duże pudło z niewielką zawartością nie tylko nie wygląda dobrze, ale i generuje dodatkowe koszy.
Jak więc rozwiązać ten problem? Nawiąż współpracę z producentem opakowań wysyłkowych, najlepiej lokalnym, który przygotuje odpowiedni zestaw pudełek wysyłkowych, a także w razie potrzeby szybko powiększy zakres rozwiązań do powiększającego się asortymentu sklepu. Dostarczy także przekładki, kratki i wypełniacze z tektury, które są przyjazne dla środowiska, i podkreślą twoje wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju, czyli to, czego wymaga współczesny klient.
W przypadku sklepu internetowego, doświadczenia związane z opakowaniem są jedynym kontaktem offline sprzedawcy z klientem, wykorzystaj więc to w maksymalnym stopniu do pokazania swojej marki w jak najlepszym świetle, to zaprocentuje. Pamiętaj także, że działania te pozwolą zaoszczędzić na kosztach wysyłki, a to dodatkowy zysk dla sklepu. Przyczyniasz się także do ochrony środowiska, a to ogromie ważne nie tylko z przyczyn finansowych.
Udostępnij
Udostępnij
Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]
Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]
Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.