Aby poprawić jakość segregacji odpadów i ułatwić życie konsumentom, Fundacja ProKarton przygotowała projekt oznaczeń na opakowania kartonowe do płynnej żywności, które informują do którego pojemnika powinno się je wyrzucić.
Właściwe dzielenie odpadów na frakcje pozwala odzyskiwać surowce wtórne, które są coraz cenniejsze. Dodatkowo takie działania zbliżają nas do gospodarki o obiegu zamkniętym, a jej osiągnięcie to cel do którego dążymy. Selektywna zbiórka wymaga nieco wysiłku, czasem musimy zastanowić się w którym pojemniku umieścić odpady, w szczególnych przypadkach musimy znaleźć na ten temat informację np. w internecie. Konieczne też jest rozdzielanie pojedynczych odpadów na frakcję np. usuwanie taśmy klejącej, zszywek, czy innych dodatków z opakowań kartonowych. Pamiętajmy jednak, że takie postępowanie ma ogromny sens, chronimy środowisko, które jest dobrem wspólnym i bez którego nie możemy żyć.
W przypadku kartonów do płynnej żywności, podobnie jak w przypadku innych opakowań kartonowych, głównym odzyskiwanym komponentem jest celuloza, która stanowi ok. 75% całości materiałów, z których są wykonane. Jednak w przeciwieństwie do zwykłych kartonów, opakowania po płynach umieszcza się w innym pojemniku. Opakowania kartonowe wrzucamy do pojemnika niebieskiego (na papier), opakowania kartonowe po płynnej żywności wyrzucamy do pojemnika żółtego. Kojarzy on nam się z odpadami z tworzyw sztucznych i metalu, i to prawidłowe skojarzenie, ale do niego powinny trafiać także opakowania wielomateriałowe, a takim jest karton do płynnej żywności. Wiele osób nadal ma z tym problem. Jak pokazało zeszłoroczne badanie społeczne Fundacji ProKarton mimo, że 77% ankietowanych segreguje odpady opakowaniowe, to 49% wciąż ma wątpliwości, do którego kosza powinien trafić karton po mleku czy soku.
Problemu ten można rozwiązać umieszczając odpowiednie oznaczenia, które informują, co należy zrobić z opakowaniem po wykorzystaniu jego zawartości. To bardzo dobry pomysł. Niestety nie na każdym potencjalnym odpadzie da się umieścić takie oznaczenie, ale opakowania świetnie się do tego nadają. Niektóre marki i sieci wprowadziły podobne działania już wcześniej i spotkało się z pozytywnym odbiorem konsumentów oraz potwierdziło społeczne zapotrzebowanie na tego typu oznaczenia.
Fundacja ProKarton przygotowała uniwersalny, bezpłatny projekt piktogramu w trzech wersjach kolorystycznych, który każdy producent może wykorzystać jako gotowy element szaty graficznej opakowania. Piktogram będzie odpowiedni na każde opakowanie kartonowe do płynnej żywności, niezależnie od zawartości (mleko, sok, przetwory mleczne, warzywne lub smoothie) i wielkości. Uniwersalne piktogramy przygotowane przez Fundację można pobrać ze strony internetowej http://prokarton.org/oznaczenia-na-kartony/. Korzystanie z nich jest dla producentów całkowicie darmowe.
Źródło: prokarton.org
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]