Brytyjski wynalazca James Longcroft, absolwent chemii Uniwersytetu w Durham i założyciel firmy Choose Water, opracował biodegradowalną i nadającą się do recyklingu butelkę na wodę. Jego projekt ma pomóc ocalić oceany przed odpadami z tworzyw sztucznych.
Butelka jest wykonana w 100 proc. z papierowej pulpy, która jest formowana próżniowo wokół wodoszczelnego szkieletu o odpowiednim kształcie. Butelka Choose Water, określana jako „butelka bez plastiku”, składa się z dwóch warstw. Zewnętrzna część wykonana jest z papieru makulaturowego, a wewnętrzna to wodoodporna wyściółka, wykonana z biodegradowalnych materiałów, tworząca szczelną warstwę, która zatrzymuje wodę przed przedostaniem się do papieru.
Nowa butelka może zostać poddana recyklingowi. Jednak, nawet jeśli trafi do środowiska nie będzie miała na niego negatywnego wpływu, ponieważ ulegnie degradacji w ciągu kilku miesięcy, w oceanie lub na wysypisku śmieci. Jej twórca twierdzi, że wewnętrzne i zewnętrzne warstwy butelki rozpadną się w ciągu trzech tygodni, a zakrętka butelki, wykonana z metalu, zardzewieje i rozpadnie się w ciągu roku.
Historia powstania butelki wiąże się z pomocą dla Afryki. Firma Choose Water, zajmującą się butelkowaniem wody, zorganizowała akcję zaopatrzenia mieszkańców czarnego lądu w wodę. Jednak uświadomiła sobie zgubne skutki używania butelek plastikowych. Zaprzestała więc pakowania wody w butelki z tworzyw sztucznych i postanowiła znaleźć inne rozwiązanie. Tak powstał projekt papierowej butelki.
Koszt produkcji biodegradowalnej butelki ma być tylko nieznacznie wyższy niż butelki plastikowej. Na rynku ma się pojawić w pod koniec roku 2018, jeżeli uda się sfinansować wdrożenie do produkcji. Surowce, z których powstaje butelka zostały opracowane w zgodzie z naturą i są produktami ubocznymi większych gałęzi przemysłu, co czyni je konkurencyjnymi cenowo w porównaniu z tworzywami sztucznymi. Co równie ważne, zyski ze sprzedaży butelek będą trafiały do organizacji non-profit o nazwie Water for Africa. Rozwój projektu można wspierać na platformie crowdfundingowej IndieGoGo.
James Longcroft, wynalazca butelki, uważa, że jego projekt rozwiąże wiele globalnych problemów. Może zmniejszyć ilość odpadów z tworzyw sztucznych, które co roku są wyrzucane do oceanów, aż o osiem milionów ton. Niedawne wyliczenia wykazały, że od lat 50. XX wieku na świecie wyprodukowano 8,3 mld ton wyrobów z tworzyw sztucznych. Prawie 80% z nich nie zostało poddanych recyklingowi ani spaleniu. A że ich rozkład zajmuje średnio 400 lat, więc ok. 6,3 mld ton odpadów z tworzyw sztucznych nadal zalega na wysypiskach śmieci lub pływa w oceanach. I liczba ta wciąż rośnie.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.