Raport GfK Who Cares? Who Does? przedstawia zachowania polskich konsumentów oraz ich wymagania wobec marek i producentów w kontekście ochrony środowiska. Z najnowszego raportu wynika, że już 31% polskich nabywców nie kupuje produktów, jeżeli mają szkodliwy wpływ na środowisko. Mimo pandemii, podejmujemy znacznie więcej działań mających na celu ograniczenie zużycia tworzyw sztucznych.
Wirus COVID-19 bardzo mocno zmienił nasze zachowania w sklepie – kluczowe stały się bezpieczne, szybkie i komfortowe zakupy. Zgodnie z tym trendem inne sprawy, takie jak choćby troska o środowisko, powinny zejść na dalszy plan, tak się jednak nie stało. Wręcz przeciwnie, z raportu jasno wynika, że pomimo strachu przed zarażeniem i wszechobecnego kontaktu z plastikiem (choćby rękawiczki jednorazowe), pozostaliśmy wierni postawie ukształtowanej w latach przed pandemią. Ostatnie miesiące nawet wzmocniły wśród polskich klientów postawy prośrodowiskowe.
Z raportu GfK wynika, że w ciągu ostatniego roku odsetek konsumentów, podejmujących działania zmierzające do redukcji plastikowych odpadów wzrósł z 18% do 21%. Równocześnie spadła liczba nabywców, z 41% do 35%, nie zwracających uwagi na ten problem. Aż 48% polskich konsumentów zadeklarowało, że odczuwa osobiście problemy środowiskowe, a 31% przestało kupować określone produkty ze względu na ich szkodliwy wpływ na środowisko lub społeczeństwo. Według badanych to właśnie plastikowe odpady są głównym problemem środowiskowym, a zwłaszcza ich ilość. Na kolejnych miejscach znalazły się zmiany klimatu, zanieczyszczenie powietrza oraz marnotrawstwo żywności.
W ciągu roku wzrosła liczba osób podejmujących działania mające na celu ograniczenie zużycia opakowań plastikowych, m.in:
- 55% używa opakowań uzupełniających, jeśli są dostępne,
- 54% stara się unikać plastiku podczas kupowania owoców i warzyw,
- 83% używa własnej torby na zakupy,
- 77% zrezygnowało z kupowania plastikowych sztućców i talerzy.
Polscy konsumenci wskazali producentów, jako najważniejszą grupę, która może zredukować ilość odpadów plastikowych. Aż 47% nabywców uważa, że to właśnie oni w największym stopniu mogą wpłynąć na rozwiązanie tego problemu. Na kolejnym miejscu znalazł się rząd, wskazało go 29% badanych, a 20% konsumentów, jako najważniejsze ogniwo w walce z plastikiem, wskazało samego siebie. Tylko 4% oczekuje takich działań od sprzedawców detalicznych.
Jak wynika z badania, przedsiębiorstwa powinny podjąć działania zmierzające do eliminacji tworzyw sztucznych ze swoich produktów i ich opakowań i to w sposób na tyle skuteczny, że zostanie dostrzeżony przez konsumentów. Dziś zaledwie 15% kupujących potrafi wskazać markę, która w ich ocenie podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska. To niewiele.
Postrzeganie firmy jako przyjaznej środowisku może w najbliższych latach przynieść bardzo wymierne korzyści, bo trend EKO będzie tylko się wzmacniał. Klienci będą chętniej wybierać produkty bez tworzyw sztucznych i w odpowiednich opakowaniach, warto więc zainwestować w taki wizerunek. Najłatwiejsza na początek jest zmiana plastikowego opakowania na opakowanie tekturowe – najwyżej oceniane przez konsumentów. Możemy w tym pomóc!
Udostępnij
Udostępnij
Nowe Rozporządzenie Unii Europejskiej w sprawie przemieszczania odpadów (EU Waste Shipment Regulation – WSR 1157/2024) budzi poważne obawy wśród przedstawicieli sektora recyklingu. Europejska Konfederacja Przemysłu Recyklingowego (EuRIC) stanowczo apeluje o natychmiastowe wydłużenie terminów wynikających z tego rozporządzenia, aby zapobiec destabilizacji rynków recyklingu oraz utracie konkurencyjności europejskiego przemysłu recyklingowego. Szczególnie zagrożony jest sektor recyklingu papieru i […]
Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (CEPI) reprezentuje sektor celulozowo-papierniczy w Europie, zrzeszając 19 krajowych organizacji branżowych i niemal 860 zakładów produkcyjnych. Przemysł ten zatrudnia ponad 175 000 osób, generując przychody rzędu 100 miliardów euro rocznie. CEPI w pełni popiera unijny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku i podejmuje działania na rzecz gospodarki cyrkularnej, w tym […]
E-CO BOX to innowacyjne opakowanie wysyłkowe stworzone z myślą o wymaganiach współczesnej branży e-commerce. W odpowiedzi na potrzeby firm poszukujących skutecznych, estetycznych i ekologicznych rozwiązań pakowania, ten produkt łączy nowoczesne technologie z wygodą użytkowania.
W świecie handlu detalicznego coraz większe znaczenie odgrywa optymalizacja procesów logistycznych i sprzedażowych, szczególnie w kontekście dynamicznie zmieniających się oczekiwań konsumentów. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest właściwe zarządzanie opakowaniami. To właśnie w tym obszarze niezwykle pomocnym narzędziem okazuje się „The Blue Book” – publikacja wydana przez Efficient Consumer Response (ECR) Executive Board. Nazywana […]