Raport GfK Who Cares? Who Does? przedstawia zachowania polskich konsumentów oraz ich wymagania wobec marek i producentów w kontekście ochrony środowiska. Z najnowszego raportu wynika, że już 31% polskich nabywców nie kupuje produktów, jeżeli mają szkodliwy wpływ na środowisko. Mimo pandemii, podejmujemy znacznie więcej działań mających na celu ograniczenie zużycia tworzyw sztucznych.
Wirus COVID-19 bardzo mocno zmienił nasze zachowania w sklepie – kluczowe stały się bezpieczne, szybkie i komfortowe zakupy. Zgodnie z tym trendem inne sprawy, takie jak choćby troska o środowisko, powinny zejść na dalszy plan, tak się jednak nie stało. Wręcz przeciwnie, z raportu jasno wynika, że pomimo strachu przed zarażeniem i wszechobecnego kontaktu z plastikiem (choćby rękawiczki jednorazowe), pozostaliśmy wierni postawie ukształtowanej w latach przed pandemią. Ostatnie miesiące nawet wzmocniły wśród polskich klientów postawy prośrodowiskowe.
Z raportu GfK wynika, że w ciągu ostatniego roku odsetek konsumentów, podejmujących działania zmierzające do redukcji plastikowych odpadów wzrósł z 18% do 21%. Równocześnie spadła liczba nabywców, z 41% do 35%, nie zwracających uwagi na ten problem. Aż 48% polskich konsumentów zadeklarowało, że odczuwa osobiście problemy środowiskowe, a 31% przestało kupować określone produkty ze względu na ich szkodliwy wpływ na środowisko lub społeczeństwo. Według badanych to właśnie plastikowe odpady są głównym problemem środowiskowym, a zwłaszcza ich ilość. Na kolejnych miejscach znalazły się zmiany klimatu, zanieczyszczenie powietrza oraz marnotrawstwo żywności.
W ciągu roku wzrosła liczba osób podejmujących działania mające na celu ograniczenie zużycia opakowań plastikowych, m.in:
- 55% używa opakowań uzupełniających, jeśli są dostępne,
- 54% stara się unikać plastiku podczas kupowania owoców i warzyw,
- 83% używa własnej torby na zakupy,
- 77% zrezygnowało z kupowania plastikowych sztućców i talerzy.
Polscy konsumenci wskazali producentów, jako najważniejszą grupę, która może zredukować ilość odpadów plastikowych. Aż 47% nabywców uważa, że to właśnie oni w największym stopniu mogą wpłynąć na rozwiązanie tego problemu. Na kolejnym miejscu znalazł się rząd, wskazało go 29% badanych, a 20% konsumentów, jako najważniejsze ogniwo w walce z plastikiem, wskazało samego siebie. Tylko 4% oczekuje takich działań od sprzedawców detalicznych.
Jak wynika z badania, przedsiębiorstwa powinny podjąć działania zmierzające do eliminacji tworzyw sztucznych ze swoich produktów i ich opakowań i to w sposób na tyle skuteczny, że zostanie dostrzeżony przez konsumentów. Dziś zaledwie 15% kupujących potrafi wskazać markę, która w ich ocenie podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska. To niewiele.
Postrzeganie firmy jako przyjaznej środowisku może w najbliższych latach przynieść bardzo wymierne korzyści, bo trend EKO będzie tylko się wzmacniał. Klienci będą chętniej wybierać produkty bez tworzyw sztucznych i w odpowiednich opakowaniach, warto więc zainwestować w taki wizerunek. Najłatwiejsza na początek jest zmiana plastikowego opakowania na opakowanie tekturowe – najwyżej oceniane przez konsumentów. Możemy w tym pomóc!
Udostępnij
Udostępnij
Szanowni Klienci, Partnerzy i Przyjaciele, W imieniu całego zespołu Viki Family pragniemy złożyć najserdeczniejsze życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia i nadchodzącego Nowego Roku. Niech magiczny czas Świąt wypełni Wasze domy ciepłem, radością i spokojem, a Nowy Rok przyniesie spełnienie marzeń, sukcesy oraz wiele inspirujących wyzwań. Dziękujemy za okazane nam zaufanie i owocną współpracę w […]
Walka z zanieczyszczeniem środowiska plastikowymi odpadami jest jednym z kluczowych wyzwań współczesnego świata. Plastikowe butelki jednorazowego użytku, szczególnie te kolorowe, stanowią istotne źródło mikroplastiku, który wpływa negatywnie na środowisko i zdrowie człowieka. Jednym z rozwiązań mających na celu ograniczenie tego problemu jest system kaucyjny, który z powodzeniem działa w wielu krajach Europy. Polska planuje wprowadzenie […]
Rynek opakowań dynamicznie się zmienia, dostosowując się do oczekiwań współczesnych konsumentów oraz rosnących wymagań ekologicznych. Nowoczesne opakowania przestają być jedynie ochroną produktu – stają się narzędziem komunikacji, promocji oraz elementem wspierającym zrównoważony rozwój.
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]