Raport Equity Advisors „Branża opakowań w Polsce 2010–2016 i prognozy 2017–2020”, przewiduje, że polski rynek opakowań będzie rozwijał się dwa razy szybciej niż światowy. Obecnie wart jest on 33,5 mld zł, w 2020 roku osiągnie wartość 46 mld zł, powiększając się o 7% rocznie. Światowy rynek, według przewidywań firmy doradczej Smithers Pira, do 2020 roku będzie rosnąć o 3,5% rocznie, osiągając poziom 1 bln USD. Rynek opakowań o największej wartości stanowią opakowania kartonowe – z tektury falistej, kartony składane i kartony do płynów.
Polska ma wiele atutów, związanych z prowadzeniem działalności produkcyjnej w naszym kraju. Z tego powodu, wiele zagranicznych firm lokuje tu swoje fabryki, a następnie szuka lokalnych dostawców opakowań. A ponieważ polskie zakłady posiadają nowoczesny park maszynowy oraz wykwalifikowaną kadrę, wciąż niżej wynagradzaną niż na Zachodzie, więc oferują bardzo wysokiej jakości opakowania i dodatkowo tańsze. Firmy Zachodnie często decydują się więc wykorzystać polskie opakowania do produktów powstających w ich rodzimych krajach.
Również nasz rynek potrzebuje coraz więcej opakowań i to wysokiej jakości. Popyt na opakowania jest uzależniony m.in od tego jak zamożne jest społeczeństwo, a nasze bogactwo rośnie. Duży wpływ na rynek ma także coraz większa świadomość ekologiczna konsumentów. Polscy klienci, zwłaszcza z branży kosmetycznej czy alkoholowej, mają coraz wyższe wymagania. Żeby zauważyli dany produkt, trzeba stosować opakowania które nie tylko przyciągają wzrok, ale są także odpowiedniej jakości i z odpowiednich materiałów. Dziś ważna jest kwestia recyklingu opakowań, dlatego to skąd pochodzi karton, czy posiada certyfikaty FSC staje się kluczowym elementem, podobnie ważna jest technologia produkcji.
Według danych Polskiej Izby Opakowań przeciętny konsument w krajach wysokorozwiniętych zużywa rocznie opakowania o wartości 300–340 EUR. W Polsce na razie jest to ok. 200 EUR, a więc widać jaki potencjał rozwoju ma nasz rynek. Na dzień dzisiejszy, na krajowym rynku dominują segmenty opakowań plastikowych i z tworzyw sztucznych. Ich produkcja odpowiada za prawie połowę przychodów rynku. Na kolejnych miejscach jest papier i tektura – 25%, metal – 13% i szkło – 10%. Jednak najszybszy wzrost będzie notował segment opakowań z papieru i tektury, który najbardziej napędzany jest przez branżę kosmetyczną, spożywczą i farmaceutyczną, oraz przez proekologiczne nastawienie klientów.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dynamicznie się zmienia, dostosowując się do oczekiwań współczesnych konsumentów oraz rosnących wymagań ekologicznych. Nowoczesne opakowania przestają być jedynie ochroną produktu – stają się narzędziem komunikacji, promocji oraz elementem wspierającym zrównoważony rozwój.
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]