Raport Equity Advisors „Branża opakowań w Polsce 2010–2016 i prognozy 2017–2020”, przewiduje, że polski rynek opakowań będzie rozwijał się dwa razy szybciej niż światowy. Obecnie wart jest on 33,5 mld zł, w 2020 roku osiągnie wartość 46 mld zł, powiększając się o 7% rocznie. Światowy rynek, według przewidywań firmy doradczej Smithers Pira, do 2020 roku będzie rosnąć o 3,5% rocznie, osiągając poziom 1 bln USD. Rynek opakowań o największej wartości stanowią opakowania kartonowe – z tektury falistej, kartony składane i kartony do płynów.
Polska ma wiele atutów, związanych z prowadzeniem działalności produkcyjnej w naszym kraju. Z tego powodu, wiele zagranicznych firm lokuje tu swoje fabryki, a następnie szuka lokalnych dostawców opakowań. A ponieważ polskie zakłady posiadają nowoczesny park maszynowy oraz wykwalifikowaną kadrę, wciąż niżej wynagradzaną niż na Zachodzie, więc oferują bardzo wysokiej jakości opakowania i dodatkowo tańsze. Firmy Zachodnie często decydują się więc wykorzystać polskie opakowania do produktów powstających w ich rodzimych krajach.
Również nasz rynek potrzebuje coraz więcej opakowań i to wysokiej jakości. Popyt na opakowania jest uzależniony m.in od tego jak zamożne jest społeczeństwo, a nasze bogactwo rośnie. Duży wpływ na rynek ma także coraz większa świadomość ekologiczna konsumentów. Polscy klienci, zwłaszcza z branży kosmetycznej czy alkoholowej, mają coraz wyższe wymagania. Żeby zauważyli dany produkt, trzeba stosować opakowania które nie tylko przyciągają wzrok, ale są także odpowiedniej jakości i z odpowiednich materiałów. Dziś ważna jest kwestia recyklingu opakowań, dlatego to skąd pochodzi karton, czy posiada certyfikaty FSC staje się kluczowym elementem, podobnie ważna jest technologia produkcji.
Według danych Polskiej Izby Opakowań przeciętny konsument w krajach wysokorozwiniętych zużywa rocznie opakowania o wartości 300–340 EUR. W Polsce na razie jest to ok. 200 EUR, a więc widać jaki potencjał rozwoju ma nasz rynek. Na dzień dzisiejszy, na krajowym rynku dominują segmenty opakowań plastikowych i z tworzyw sztucznych. Ich produkcja odpowiada za prawie połowę przychodów rynku. Na kolejnych miejscach jest papier i tektura – 25%, metal – 13% i szkło – 10%. Jednak najszybszy wzrost będzie notował segment opakowań z papieru i tektury, który najbardziej napędzany jest przez branżę kosmetyczną, spożywczą i farmaceutyczną, oraz przez proekologiczne nastawienie klientów.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.