Statystyczny mieszkaniec Ziemi zużywa ponad 50 kilogramów papieru rocznie. Część tego jest odzyskiwana w procesie recyklingu. W Polsce jest to obecnie ok. 42%, daleko więc nam nie tylko do średniej europejskiej, która przekracza 70%, ale i do średniej światowej która wynosi ok. 55%. Aby poprawić wyniki, zarówno w zakresie produkcji, jak i odzysku surowców branża celulozowo-papiernicza musi wdrażać nowoczesne rozwiązania z gamy Przemysłu 4.0.
Branża opakowaniowa skorzystała na boomie branży e-commerce, gdy z powodu pandemii koronawirusa przestawiliśmy się na zakupy internetowe. Na wielkość zużycia papieru i tektury miał wpływ także wzrost popytu na opakowania papierowe i artykuły higieniczne. Szacunkowe dane wskazują, że na świecie produkuje się 500 milionów ton papieru rocznie. W 2020 roku popyt na papiery opakowanie wzrósł o 2,1% w stosunku do 2019 roku, a na papier sanitarny i do użytku domowego o 1,9%. Tak duży popyt to dla całego przemysłu papierniczo-celulozowego wyzwanie, które zmusza do poszukiwania nowych rozwiązań. Dalsze zwiększenie podaży, możliwości recyklingowych oraz jakości produktu końcowego, umożliwi tylko wdrażanie nowoczesnych technologii.
Rozwiązania proponowane przez Przemysł 4.0. pozwalają na zwiększenie możliwości przerabiania papieru z zachowaniem najwyższej jakości, przekładają się na produktywność i efektywność, ale również wspierają ochronę lasów przed wycinką, redukują pobór i zanieczyszczenia wód oraz pozwalają oszczędzać energię. W przemyśle celulozowo-papierniczym olbrzymią wagę odgrywają aspekty ekologiczne. Produkcja z materiałów z odzysku i zwiększanie możliwości recyklingowych pozwala na osiąganie wymiernych oszczędności przy jednoczesnej maksymalizacji możliwości wytwórczych. Korzystające z nowoczesnych technologii Przemysłu 4.0. przedsiębiorstwa mogą znacznie poprawić swoje wyniki w tym zakresie.
Pandemia koronawirusa spowodowała znaczny wzrost nakładów na inteligentne technologie w produkcji, co miało główny wpływ na podniesienie jakości produktu końcowego z tektury, papieru i wyrobów pokrewnych. Technologie przyjazne środowisku przełożyły się również na wzrost świadomości konieczności wytwarzania ekologicznego papieru z recyklingu. To bardzo ważne, ponieważ branża jest postrzegana jako przyjazna środowisku i jeden z liderów w podążaniu w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym. To oczywiście nie tylko wizerunek, który jest bardzo ważny, ale również twarde fakty. Na całym świecie obecnie odzyskuje się około 55% papieru, liderem jest Europa, gdzie ten wskaźnik wynosi 71%, w Japonii to 70%, a w Stanach Zjednoczonych 64% wyrobów papierowych trafia do recyklingu. Dla porównania (według danych agencji EPA), w USA odzysk tworzyw sztucznych to tylko 9%.
Priorytetem europejskiego przemysłu celulozowo-papierniczego podczas pandemii było zapewnienie obywatelom dostępu do niezbędnych produktów służących do celów higienicznych, zdrowotnych i spożywczych. Współpraca z innymi branżami w całym łańcuchu wartości, gwarantowała bezpieczeństwo dostaw. Działania w kierunku zwiększenia recyklingu, oszczędzania wody i energii czynią branżę bardziej przyjazną środowisku. Czy to już przemysł przyszłości?
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]