Smithers Pira ogłosił raport „Przyszłość globalnego rynku opakowań do roku 2020”. Przewiduje on stały wzrost rynku materiałów opakowaniowych o 3,5% rok do roku. Jego wartość osiągnie poziom 998 mld USD w 2020 roku, startując z poziomu 839 mld USD w 2015 roku. Proces wzrostu nie będzie jednak jednolity na całym świecie. Kraje rozwijające się osiągną wzrost powyżej średniej.
Największy udział w rynku mają, i ten trend się utrzyma, elastyczne i sztywne opakowania z tworzyw sztucznych. Rynek opakowań giętkich, w ciągu najbliższych pięciu lat nadal będzie rozwijał się dynamicznie, jednak będzie to wzrost wolniejszy, niż to miało miejsce w pierwszej połowie obecnej dekady. Jako lekkie, opakowania plastikowe, spełniają podwójny cel – mniejsze zużycie materiałów oraz obniżenie kosztów transportu. Konsumenci również postrzegają mniejsze i lżejsze opakowania jako bardziej przyjazne dla środowiska, choć nie zmienia to ogólnie złych ocen dotyczących wpływu opakowań z tworzyw sztucznych na środowisko, po ich wykorzystaniu. Nacisk na dbałość o środowisko, optymalizacja kosztów i recykling, to główne motory napędu rozwoju technologicznego branży opakowań. Innowacje będą się koncentrować na poprawie właściwości laminatów z tworzywa sztucznego, oraz na utrzymaniu ich jakości przy mniejszej grubości.
Opakowania kartonowe – z tektury falistej, kartony składane i kartony do płynów – stanowią rynek opakowań o największej wartości – 261 mld USD w 2015 roku. Ich pozycja będzie utrzymywać się także w kolejnych latach. Największym rynkiem opakowań kartonowych stały się Chiny, które w 2015 roku wyprzedziły USA. Według raportu w 2020 roku będą odpowiadały za prawie jedną czwartą światowej konsumpcji opakowań tekturowych.
Jedną z głównych przyczyn wzrostu rynku opakowań z tektury będzie wzrost sprzedaży detalicznej przez Internet. Konsumenci coraz częściej wybierają zakupy wirtualne zamiast w fizycznie istniejących sklepach. Ta sytuacja mocno wpłynęła na rynek opakowań kartonowych. Na przykład fakt, iż 30–40% zakupów online jest zwracane, wymusza konieczność tworzenia opakowań które łatwo się otwierają i zamykają. Według raportu, w niedalekiej przyszłości, e-Commerce wymusi jeszcze lepsze dostosowanie opakowań z tektury do potrzeb rynku konsumenckiego, aby zmaksymalizować zadowolenie użytkownika z korzystania z tego typu opakowań.
Źródło: Smithers Pira, www.smitherspira.com
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.