Smithers Pira ogłosił raport „Przyszłość globalnego rynku opakowań do roku 2020”. Przewiduje on stały wzrost rynku materiałów opakowaniowych o 3,5% rok do roku. Jego wartość osiągnie poziom 998 mld USD w 2020 roku, startując z poziomu 839 mld USD w 2015 roku. Proces wzrostu nie będzie jednak jednolity na całym świecie. Kraje rozwijające się osiągną wzrost powyżej średniej.

Największy udział w rynku mają, i ten trend się utrzyma, elastyczne i sztywne opakowania z tworzyw sztucznych. Rynek opakowań giętkich, w ciągu najbliższych pięciu lat nadal będzie rozwijał się dynamicznie, jednak będzie to wzrost wolniejszy, niż to miało miejsce w pierwszej połowie obecnej dekady. Jako lekkie, opakowania plastikowe, spełniają podwójny cel – mniejsze zużycie materiałów oraz obniżenie kosztów transportu. Konsumenci również postrzegają mniejsze i lżejsze opakowania jako bardziej przyjazne dla środowiska, choć nie zmienia to ogólnie złych ocen dotyczących wpływu opakowań z tworzyw sztucznych na środowisko, po ich wykorzystaniu. Nacisk na dbałość o środowisko, optymalizacja kosztów i recykling, to główne motory napędu rozwoju technologicznego branży opakowań. Innowacje będą się koncentrować na poprawie właściwości laminatów z tworzywa sztucznego, oraz na utrzymaniu ich jakości przy mniejszej grubości.

Opakowania kartonowe – z tektury falistej, kartony składane i kartony do płynów – stanowią rynek opakowań o największej wartości – 261 mld USD w 2015 roku. Ich pozycja będzie utrzymywać się także w kolejnych latach. Największym rynkiem opakowań kartonowych stały się Chiny, które w 2015 roku wyprzedziły USA. Według raportu w 2020 roku będą odpowiadały za prawie jedną czwartą światowej konsumpcji opakowań  tekturowych.

Jedną z głównych przyczyn wzrostu rynku opakowań z tektury będzie wzrost sprzedaży detalicznej przez Internet. Konsumenci coraz częściej wybierają zakupy wirtualne zamiast w fizycznie istniejących sklepach. Ta sytuacja mocno wpłynęła na rynek opakowań kartonowych. Na przykład fakt, iż 30–40% zakupów online jest zwracane, wymusza konieczność tworzenia opakowań które łatwo się otwierają i zamykają. Według raportu, w niedalekiej przyszłości, e-Commerce wymusi jeszcze lepsze dostosowanie opakowań z tektury do potrzeb rynku konsumenckiego, aby zmaksymalizować zadowolenie użytkownika z korzystania z tego typu opakowań.

Źródło: Smithers Pira, www.smitherspira.com

Udostępnij

Udostępnij