Większość odpadów wytwarzanych w Polsce nadal trafia na wysypiska, zamiast stać się wartościowym surowcem do ponownego wykorzystania. Niska świadomość ekologiczna oraz słabe egzekwowanie obowiązującego prawa sprawiają, że wielu z nas ciągle nie wiąże swojego zachowania z postępującą degradacją środowiska naturalnego.
Głośne ostatnio w Polsce były pożary składowisk odpadów, które pozwoliły pozbyć się śmieci. Nikogo nie trzeba przekonywać jak to było nieodpowiedzialne i szkodliwe zachowanie. Sami odczuwamy skutki skażenia, szczególnie powietrza, gdy w zimie większość kraju spowija smog. A tylko my możemy to zmienić, musimy tylko pojąć znaczenie odpowiedzialnej konsumpcji.
Organizację promujące ekologię opracowały Zasadę 3R (z języka angielskiego: Reduce, Reuse, Recycle). Po polsku można ją wyrazić zasadami: Ogranicz, Użyj ponownie, Odzyskaj. To powinno stać się podstawą naszych zachowań konsumenckich i dokładnie w tej kolejności.
Po pierwsze powinniśmy ograniczyć kupowanie zbędnych rzeczy, które szybko wyrzucamy. Po drugie, zadbajmy o jak najdłuższe pozostawienie przedmiotu w obiegu. Nawet jak nam przestały być potrzebne, niech trafią do kogoś komu się przydadzą. Jeżeli urządzenie się zepsuło, postarajmy się je naprawić. Jeśli stopień zużycia lub rodzaj przedmiotów nie pozwalają na ich ponowne wykorzystanie, należy zadbać o ich właściwą utylizację (recykling). I tu mówimy już o trzeciej zasadzie. Warto dobrze poznać zasady prawidłowej segregacji śmieci, aby to co wyrzucimy, w maksymalnym stopniu trafiło do ponownego wykorzystania.
Recykling w krajach wysoko rozwiniętych stał się już tak ważny, ze coraz więcej innowacyjnych start-upów wykorzystuje go w swoich pomysłach na biznes. Czas aby w Polsce stało się podobnie. A pole do popisu jest ogromne. Przykładem może być niemiecka firma, która tworzy kubki z fusów kawowych. Wystarczy dodać do nich cząstki drewna i klej i tak powstaje masa z której wytwarazane są kubki. Możemy więc delektować się aromatyczną kawą w kubku z… kawy.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]