W ubiegłym tygodniu w dziewięciu warszawskich dzielnicach rozpoczęły działać recyklomaty, czyli urządzenia do zbierania plastikowych i szklanych butelek oraz puszek. Łącznie do dyspozycji warszawiaków jest 10 tego typu urządzeń.
Do recyklomatów można wrzucać plastikowe i szklane butelki po napojach oraz puszki, a w zamian otrzymać punkty, które można wymienić na nagrody, np. zniżki na kawę, bilety do kina, teatru, parku trampolin, prenumeratę czasopism, jak również kosmetyki naturalne. Korzystając z nich nie tylko zmniejszamy ilość śmieci, ale także odnosimy wymierne korzyści.
Lokalizacja recyklomatów:
- Białołęka – ul. Strumykowa 21, przy Białołęckim Ośrodku Sportu,
- Bielany – ul. Jarzębskiego, przy Urzędzie Dzielnicy Bielany,
- Mokotów – ul. Obrzeżna 12a, przy Szkole Podstawowej nr 20 (maszyna czynna od 30 stycznia),
- Ochota – pl. Narutowicza, przy budynku dyspozytorni Tramwajów Warszawskich,
- Praga-Południe – ul. Grochowska 274, przy Urzędzie Dzielnicy Praga-Południe,
- Praga-Północ – ul. Jagiellońska 47i, przy parkingu wielopoziomowym,
- Śródmieście – pl. Mirowski 1A, przy Hali Gwardii,
- Ursynów – al. KEN 61, przy Urzędzie Dzielnicy Ursynów,
- Żoliborz – ul. Marii Kazimiery 1,
- Żoliborz – ul. Potocka 1a, przy wejściu do Ośrodka Sportu i Rekreacji.
Aby skorzystać z urządzenia należy uruchomić aplikację mobilną „ECO-Portfel” na smartfonie (dostępna w Google Play i App Store), zeskanować swój indywidualny kod na maszynie i wrzucać pojedynczo opakowania, a na koncie pojawią się ECO-punkty, które można wymienić na zniżki dostępne w ofercie. Obecnie jest to rabat na kawę w Costa Coffee, tańszy bilet do sieci Multikino, Teatru Dramatycznego i na spektakle i imprezy w Teatrze Capitol, zniżki na wejściówki do parku trampolin Jump World, rabaty na kosmetyki naturalne i organiczne w sklepie BioOrganika oraz kody zniżkowe na prenumeratę wydawnictwa National Geographic. Planuje się, że liczba nagród cały czas będzie poszerzana.
System informatyczny recyklomatów jest ekologiczny – urządzenia nie wymagają drukowania paragonów ani posiadania kart. W aplikacji można sprawdzić ich mapę z trasą dojazdu do najbliższego oraz zobaczyć poziomy napełnienia wybranego recyklomatu.
Ustawione urządzenia to projekt pilotażowy miasta Warszawy, firmy Coca-Cola i Fundacji Nasza Ziemia. Jak długo będzie trwał na razie nie wiadomo. To kontynuacja projektu rozpoczętego wiosną ubiegłego roku. Jednak wówczas postawiono tylko dwa recyklomaty, które w dodatku często psuły się i z tego powodu nie można było do nich nic wrzucać. Mimo tego i tak zebrały łącznie ponad 70 tys. butelek plastikowych, 16 tys. szklanych i prawie 27 tys. puszek. Nowe urządzenia zostały wyprodukowane przez innego wytwórcę. Mamy więc nadzieję, że będą lepiej dopracowane i nie będzie z nimi problemów. Liczymy również, że ich liczba wkrótce powiększy się, tak aby w każdej z dzielnic Warszawy był przynajmniej jeden recyklomat.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.