Z najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2023” przygotowanego przez firmę Gemius, wynika już aż 30 milionów Polaków korzysta z Internetu, a 79% z nich dokonało przynajmniej jednego zakupu online. Warto zauważyć, że choć dynamika wzrostu e-commerce wyraźnie zwolniła, to jednak udział zakupów online nadal rośnie.

Analizując profil socjodemograficzny kupujących online, możemy zauważyć, że płeć nie ma dużego wpływu na decyzje zakupowe, a najwięcej klientów stanowią osoby w wieku powyżej 35 lat. Interesujące jest także to, że osoby z wyższym wykształceniem to 42%, a ze średnim to 40% kupujących online. Osoby z niższym wykształceniem to tylko 18% klientów sklepów internetowych. Taka dysproporcja, co może wynikać z wymogu większej biegłości w obszarze technologii i poruszania się w sieci.

Najwięcej kupujących online mieszka w dużych miastach (o liczbie mieszkańców powyżej 200 tys.) – 31%, następna grupa to mieszkańcy wsi – 24%, kolejne grupy to mieszkańcy średnich i małych miast. Różnicy nie są jednak duże, zwłaszcza jeśli uwzględnimy rozkład demograficzny. Kupujemy online niezależnie od miejsca zamieszkania.

Najpopularniejszym urządzeniem do zakupów online jest telefon komórkowy, za pośrednictwem którego przynajmniej raz dokonało zakupu aż 79% klientów sklepów online, na kolejnych miejscach znalazł się laptop – 69%, komputer stacjonarny – 38% oraz tablet – 16%. Jeśli chodzi o produkty, najczęściej kupowane online są ubrania, obuwie, kosmetyki, a także jedzenie na dowóz. Warto zauważyć, że trzy czwarte kupujących w Polsce dokonuje zakupów na rodzimych platformach internetowych, co wynika głównie z większego zaufania do polskich sprzedawców, szybszej dostawy i niższych kosztów przesyłki.

Co do czynników wpływających na decyzję zakupową, niskie ceny produktów, koszty dostawy, pozytywne doświadczenia ze sprzedającym oraz atrakcyjne promocje są kluczowymi elementami. Jednak konkurencyjność rynku sprawia, że klienci są coraz bardziej wymagający, oczekując również krótkiego czasu dostawy, różnorodnych form płatności i pozytywnych opinii na temat sklepu. Osoby, które nie dokonują zakupów online, jako przeszkodę podają chęć obejrzenia produktu przed zakupem, obawy dotyczące bezpieczeństwa płatności, przyzwyczajenie do zakupów tradycyjnych oraz niechęć do ponoszenia kosztów wysyłki.

Dla 42% kupujących online, ekologiczna forma dostawy ma duże znaczenie. Aż 67% z nich wskazało na to, że najważniejsze jest wykorzystanie w pełni ekologicznych opakowań, a więc kartonowych pudełek wysyłkowych z odpowiednimi wypełniaczami, czyli biodegradowalnymi. Na drugim miejscu znalazła się możliwość korzystania z opakowań wielorazowych, a na kolejnych eliminacja śladu węglowego i dostawy samochodami elektrycznymi.

Za najbardziej ekologiczną formę dostawy, zostało uznane umieszczenie paczki w paczkomacie, dostarczenie jej do punktu partnerskiego lub oddziału sklepu.

Pełny raport jest do pobrania pod adresem https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html

Źródło: gemius.pl

Udostępnij

Udostępnij