Z najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2023” przygotowanego przez firmę Gemius, wynika już aż 30 milionów Polaków korzysta z Internetu, a 79% z nich dokonało przynajmniej jednego zakupu online. Warto zauważyć, że choć dynamika wzrostu e-commerce wyraźnie zwolniła, to jednak udział zakupów online nadal rośnie.
Analizując profil socjodemograficzny kupujących online, możemy zauważyć, że płeć nie ma dużego wpływu na decyzje zakupowe, a najwięcej klientów stanowią osoby w wieku powyżej 35 lat. Interesujące jest także to, że osoby z wyższym wykształceniem to 42%, a ze średnim to 40% kupujących online. Osoby z niższym wykształceniem to tylko 18% klientów sklepów internetowych. Taka dysproporcja, co może wynikać z wymogu większej biegłości w obszarze technologii i poruszania się w sieci.
Najwięcej kupujących online mieszka w dużych miastach (o liczbie mieszkańców powyżej 200 tys.) – 31%, następna grupa to mieszkańcy wsi – 24%, kolejne grupy to mieszkańcy średnich i małych miast. Różnicy nie są jednak duże, zwłaszcza jeśli uwzględnimy rozkład demograficzny. Kupujemy online niezależnie od miejsca zamieszkania.
Najpopularniejszym urządzeniem do zakupów online jest telefon komórkowy, za pośrednictwem którego przynajmniej raz dokonało zakupu aż 79% klientów sklepów online, na kolejnych miejscach znalazł się laptop – 69%, komputer stacjonarny – 38% oraz tablet – 16%. Jeśli chodzi o produkty, najczęściej kupowane online są ubrania, obuwie, kosmetyki, a także jedzenie na dowóz. Warto zauważyć, że trzy czwarte kupujących w Polsce dokonuje zakupów na rodzimych platformach internetowych, co wynika głównie z większego zaufania do polskich sprzedawców, szybszej dostawy i niższych kosztów przesyłki.
Co do czynników wpływających na decyzję zakupową, niskie ceny produktów, koszty dostawy, pozytywne doświadczenia ze sprzedającym oraz atrakcyjne promocje są kluczowymi elementami. Jednak konkurencyjność rynku sprawia, że klienci są coraz bardziej wymagający, oczekując również krótkiego czasu dostawy, różnorodnych form płatności i pozytywnych opinii na temat sklepu. Osoby, które nie dokonują zakupów online, jako przeszkodę podają chęć obejrzenia produktu przed zakupem, obawy dotyczące bezpieczeństwa płatności, przyzwyczajenie do zakupów tradycyjnych oraz niechęć do ponoszenia kosztów wysyłki.
Dla 42% kupujących online, ekologiczna forma dostawy ma duże znaczenie. Aż 67% z nich wskazało na to, że najważniejsze jest wykorzystanie w pełni ekologicznych opakowań, a więc kartonowych pudełek wysyłkowych z odpowiednimi wypełniaczami, czyli biodegradowalnymi. Na drugim miejscu znalazła się możliwość korzystania z opakowań wielorazowych, a na kolejnych eliminacja śladu węglowego i dostawy samochodami elektrycznymi.
Za najbardziej ekologiczną formę dostawy, zostało uznane umieszczenie paczki w paczkomacie, dostarczenie jej do punktu partnerskiego lub oddziału sklepu.
Pełny raport jest do pobrania pod adresem https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html
Źródło: gemius.pl
Udostępnij
Udostępnij
W Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju od początku lipca można oglądać wystawę „Life of a Box” autorstwa Heshama Malika, pakistańskiego artysty mieszkającego w Czechach, o międzynarodowej renomie. Wystawa, będąca częścią globalnego projektu, ma na celu szerzenie świadomości ekologicznej, stymulowanie zmiany postaw i inspirowanie do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jej koncepcja wpisuje się w coraz bardziej […]
W obliczu narastającego kryzysu odpadowego i rosnącej presji regulacyjnej, rynek opakowań nadających się do recyklingu przechodzi dynamiczną transformację. Według danych zawartych w raporcie opublikowanym przez Meticulous Research, wartość tego rynku w 2024 roku wyniosła blisko 117 miliardów dolarów, a do 2035 roku ma przekroczyć 280 miliardów. Oznacza to średnioroczny wzrost na poziomie ponad 8%, co […]
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]