Samochody wzbudzają dużo emocji. Prawie każdy z nas ma jakiś wymarzony model, którym chciałby jeździć. Niestety, często są to „zabawki” będące poza naszym zasięgiem finansowym. „Wypasione” sportowe samochody to nie tylko wysokie ceny, ale i bardzo droga eksploatacja. Pozostajemy więc rozsądni i kupujemy „ekonomiczny” samochód, a marzenia realizujemy w inny sposób.

Niektórzy zbierają modele samochodów, inni uczestniczą w targach, gdzie można nie tylko zobaczyć, ale również usiąść w super samochodzie. Jeszcze inni są kibicami różnego typu wyścigów czy rajdów. Ale można także wybrać inny sposób realizowania swojej pasji. Ciekawym przykładem jest Marc W. Zak, który zbudował legendarny silnik M10 BMW z kartonu.

Pomysł może wydawać się szalony, jednak został zrealizowany. Silnik jest wykonany z tektury i papieru, ale dokładnie odwzorowuje oryginał w skali 1:1. Budowa trwała rok, autor musiał pewnie włożyć sporo pracy, jednak efekt jest niesamowity, a dzieło naprawdę godne podziwu.

Cały model składa się z trzech warstw, wewnętrznej i zewnętrznej są wykonanych z tektury falistej oraz rozdzielającej je warstwy z papieru makulaturowego. Mniejsze i bardziej skomplikowane części silnika wykonane zostały z tektury litej, pochodzącej z kartonowych pudełek z opakowań spożywczych, czyli odpadów dostępnych bez problemu po każdych zakupach. Podziw budzi także fakt, że Marc nie korzystał z gotowych rozwiązań BMW np. szablonów. Do wszystkiego doszedł sam, przeszukując internet oraz studiując specjalistyczne książki.

Silnik przymierzony został nawet do samochodu i doskonale pasował. „Odpalić” oczywiście nie da się go, więc i jazda jest niemożliwa, przynajmniej na razie. Patrząc na postęp technologiczny, poszerzający zastosowanie tektury, niczego nie można wykluczyć.

M10 to czterocylindrowy silnik zaprojektowałny dla BMW przez inżyniera i kierowcę wyścigowego Alexa von Falkenhausen. Produkowany był w latach 1962-1988. Jego pojemność wahała się od 1499 cm3 do 1990 cm3, moc od 72 KM do 80 KM, a po dodaniu turbosprężarki nawet 168 KM. Powstało ok 3,5 mln tych silników, które stosowane były w różnych modelach. Produkcję zakończono, po wdrożeniu następcy- silnika M40. M10 był także podstawą do budowy silnika M12, który używanego w wyścigach Formuły 1.

Udostępnij

Udostępnij

  • Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.

  • Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]

  • Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]

  • Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.