Samochody wzbudzają dużo emocji. Prawie każdy z nas ma jakiś wymarzony model, którym chciałby jeździć. Niestety, często są to „zabawki” będące poza naszym zasięgiem finansowym. „Wypasione” sportowe samochody to nie tylko wysokie ceny, ale i bardzo droga eksploatacja. Pozostajemy więc rozsądni i kupujemy „ekonomiczny” samochód, a marzenia realizujemy w inny sposób.
Niektórzy zbierają modele samochodów, inni uczestniczą w targach, gdzie można nie tylko zobaczyć, ale również usiąść w super samochodzie. Jeszcze inni są kibicami różnego typu wyścigów czy rajdów. Ale można także wybrać inny sposób realizowania swojej pasji. Ciekawym przykładem jest Marc W. Zak, który zbudował legendarny silnik M10 BMW z kartonu.
Pomysł może wydawać się szalony, jednak został zrealizowany. Silnik jest wykonany z tektury i papieru, ale dokładnie odwzorowuje oryginał w skali 1:1. Budowa trwała rok, autor musiał pewnie włożyć sporo pracy, jednak efekt jest niesamowity, a dzieło naprawdę godne podziwu.
Cały model składa się z trzech warstw, wewnętrznej i zewnętrznej są wykonanych z tektury falistej oraz rozdzielającej je warstwy z papieru makulaturowego. Mniejsze i bardziej skomplikowane części silnika wykonane zostały z tektury litej, pochodzącej z kartonowych pudełek z opakowań spożywczych, czyli odpadów dostępnych bez problemu po każdych zakupach. Podziw budzi także fakt, że Marc nie korzystał z gotowych rozwiązań BMW np. szablonów. Do wszystkiego doszedł sam, przeszukując internet oraz studiując specjalistyczne książki.
Silnik przymierzony został nawet do samochodu i doskonale pasował. „Odpalić” oczywiście nie da się go, więc i jazda jest niemożliwa, przynajmniej na razie. Patrząc na postęp technologiczny, poszerzający zastosowanie tektury, niczego nie można wykluczyć.
M10 to czterocylindrowy silnik zaprojektowałny dla BMW przez inżyniera i kierowcę wyścigowego Alexa von Falkenhausen. Produkowany był w latach 1962-1988. Jego pojemność wahała się od 1499 cm3 do 1990 cm3, moc od 72 KM do 80 KM, a po dodaniu turbosprężarki nawet 168 KM. Powstało ok 3,5 mln tych silników, które stosowane były w różnych modelach. Produkcję zakończono, po wdrożeniu następcy- silnika M40. M10 był także podstawą do budowy silnika M12, który używanego w wyścigach Formuły 1.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]