Tektura to najgrubszy materiał papierniczy. Uzyskuje się ją przez sklejenie na przemian płaskiego i pofalowanego papieru. Takie połączenie zwiększa właściwości wytrzymałościowe, termiczne, amortyzacyjne, oraz sztywność materiału. Do jej wyrobu używa się grubszych włókien ścieru drzewnego, szmat, makulatury. Istnieje wiele rodzajów tektur. Różnią się one przede wszystkim wielkością fali i liczbą warstw papieru. Modyfikacja tych elementów wpływa na parametry tektury.
Tektura falista powstaje z połączenia od dwóch do siedmiu warstw, naprzemiennie płaskich i pofalowanych. Płaska warstwa papieru nazywa się liner, a pofalowana fluting. Główny podział na rodzaje, jest związany z liczbą warstw, jaką posiada tektura:
- Tektura dwuwarstwowa – składa się z dwóch warstwa, płaskiej i falowanej. Cechą charakterystyczną tego rodzaju tektury jest możliwość zwijania w rulon. Główne jej przeznaczenie to dodatkowe zabezpieczenie i amortyzacja w opakowaniu.
- Tektura trzywarstwowa – składa się z dwóch zewnętrznych warstw płaskich oraz pofalowanej warstwy wewnętrznej. Przeznaczona jest do produkcji opakowań o mniejszej kubaturze.
- Tektura pięciowarstwowa – składająca się z pięciu warstw, naprzemiennie płaskich i pofalowanych. Przeznaczona jest do produkcji opakowań o dużej wytrzymałości.
- Tektura siedmiowarstwowa – składająca się z siedmiu warstw, naprzemiennie płaskich i pofalowanych. Większa liczba warstw to większa wytrzymałość. Przeznaczona jest do produkcji opakowań o bardzo dużej wytrzymałości.
Produkcja tektury odbywa się na tekturnicy. Na tzw. wałach ryflowanych – cylindrach ze strukturą pofalowaną, w wysokiej temperaturze nadaje się arkuszowi papieru trwały, falisty kształt. Następnie nanosi się klej na wierzchołki fal i przykleja warstwę płaską. W ten sposób otrzymujemy tekturę dwuwarstwową. Po naniesieniu kleju na naprzeciwległe wierzchołki fal i przyklejeniu kolejnej warstwy płaskiej otrzymamy tekturę trzywarstwową. Proces ten można kontynuować, aż do otrzymania pożądanej liczby warstw.
Obecnie przy produkcji tektury używa się również dodatków powodujących wzrost odporności na obciążenia, kontakt z wodą lub mrożenie. Powstają również tektury powlekane, przydatne do kontaktów z żywnością. Tektura nadaje się do druku offsetowego i fleksograficznego.
Obecnie tektura jest bardzo modnym materiałem. Głównie ze względu na to, że praktycznie w 100% nadaje się do recyklingu. Rozwój technologiczny pozwala także, na uzyskiwanie atrakcyjnych wizualnie opakowań z tektury, a to również jest bardzo ważne. To wszystko powoduje, że znajduje ona zastosowanie w coraz nowych dziedzinach. A to jeszcze nie koniec możliwości tego materiału.
Tektura jest czasem nazywana kartonem, ale z dla profesjonalistów z branży, to dwa różne materiały. Najważniejszą różnicą pomiędzy nimi jest grubość oraz struktura materiału. Karton charakteryzuje się większą elastycznością oraz jednolitością, a jego gramatura wynosi 160 g/m² – 315 g/m² (choć to także umowne). Aby materiał został uznany za tekturę, jego gramatura musi być większa niż 315 g/m². Kartonami często nazywa się także opakowania z tektury falistej.
Udostępnij
Udostępnij
W Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju od początku lipca można oglądać wystawę „Life of a Box” autorstwa Heshama Malika, pakistańskiego artysty mieszkającego w Czechach, o międzynarodowej renomie. Wystawa, będąca częścią globalnego projektu, ma na celu szerzenie świadomości ekologicznej, stymulowanie zmiany postaw i inspirowanie do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jej koncepcja wpisuje się w coraz bardziej […]
W obliczu narastającego kryzysu odpadowego i rosnącej presji regulacyjnej, rynek opakowań nadających się do recyklingu przechodzi dynamiczną transformację. Według danych zawartych w raporcie opublikowanym przez Meticulous Research, wartość tego rynku w 2024 roku wyniosła blisko 117 miliardów dolarów, a do 2035 roku ma przekroczyć 280 miliardów. Oznacza to średnioroczny wzrost na poziomie ponad 8%, co […]
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]