W supermarkecie w Amsterdamie otwarto pierwszy na świecie dział „bez plastiku”. Sklep należy do sieci Ekoplaza, a sekcja ekologiczna to pierwszy etap realizacji szerzej zakrojonego planu. Do końca roku, takie działy, mają powstać we wszystkich 74 sklepach sieci, w Holandii. Ekoplaza liczy, że będzie to przykład dla reszty Europy i tego typu działy/sklepy powstawać będą także w innych krajach.
Za pomysłem, stoi organizacja Plastikowa Planeta, walcząca z zanieczyszczeniem Ziemi plastikiem. Nowo otwarty dział ma być momentem przełomowym w tej walce. Oferuje ponad 700 różnych produktów, między innymi mięso, ryż, nabiał, czekolada, owoce i warzywa, wykorzystując wyłącznie opakowania kartonowe, szklane oraz metalowe, czyli takie, które mogą zostać powtórnie przetworzone. Mają tu także być testowane nowe biomateriały na opakowania, bardziej przyjazne środowisku. Wszystkie produkty dostępne w tym dziale będą oznaczane specjalną etykietką „plastic-free”. Dyrektor generalny Ekoplazy twierdzi, że ta inicjatywa to wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy mają już dość produktów opakowanych warstwami plastiku. Ma także zwrócić uwagę na gigantyczny problem zaśmiecania Ziemi plastikiem i pokazać, że jest alternatywa – da się sprzedawać żywność, wyłącznie w przyjaznych środowisku opakowaniach.
W podobnym tonie wypowiada się jeden ze współzałożycieli Plastikowej Planety Sian Sutherland, który powołując się na badania przeprowadzone przez organizację w Wielkiej Brytanii, twierdzi że aż 9 na 10 Brytyjczyków popiera inicjatywę tworzenia sklepów wolnych od plastikowych opakowań. Jednocześnie przyznaje, że problem nie jest łatwy do rozwiązania. Jednak rezygnacja z opakowań plastikowych to konieczność. 40% produkowanego plastiku wykorzystywane jest właśnie na opakowania. A połowa z tych 40% do pakowania żywności i napojów, czyli czegoś co jest funkcjonalane bardzo krótko, a rozkładać się będzie od 100 do nawet 1000 lat.
To że społeczeństwa rozwinięte mają dość opakowań plastikowych, które są już bardzo poważnym problemem, pokazuje także ruch o nazwie „Zero waste” (Zero śmieci). W krajach rozwiniętych bardzo szybko zdobywa on popularność, propagując prowadzenie takiego stylu życia, które generuje mozliwie najmniejszą ilość śmieci. Sprowadza się to głównie do eleiminacj z zakupów opakowań i naczyń z tworzyw sztycznych czyli m.in. kupowanie artykułów na wagę lub w opakowaniach przyjaznych środowisku; niekupowanie i nieużywanie plastikowych toreb, pojemnikówn i słomek do napojów; używanie wielorazowych butelek i kubków na kawę itp.
W Polsce ruch ten także zyskuje na popularności. Pojawiły się marki, oferujące klientom produkty ekologiczne, nieszkodliwe dla środowiska i sprzedawane wyłącznie w przyjaznych dla natury opakowaniach. Są restauracje, które rezygnują z podawania plastikowych słomek na rzecz metalowych lub bambusowych, oraz kawiarnie, w których kawę na wynos nalewa się do kubka klienta, bez narzekania (listę takich kawiarni można znaleźć u twórców inicjatywy „Z własnym kubkiem”).
Supermarket w Amsterdamie to dowód na to, że świadomość problemu zanieczyszczenia środowiska plastikiem rośnie. Tylko pytanie, czy uda się do niego przekonać producentów żywności i sieci handlowe? Bo żeby takie działania przyniosły efekt, nie mogą być epizodyczne, a muszą stać się powszechne. I to jest nasze zadanie, to my konsumenci możemy wymusić na branży spożywczej wyeliminowanie plastiku. Bo nic tak bardzo nie motywuje wielkich sieci i koncernów do zmian, jak klienci.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dynamicznie się zmienia, dostosowując się do oczekiwań współczesnych konsumentów oraz rosnących wymagań ekologicznych. Nowoczesne opakowania przestają być jedynie ochroną produktu – stają się narzędziem komunikacji, promocji oraz elementem wspierającym zrównoważony rozwój.
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]