Firm na całym świecie pracują nad eliminacją plastiku, nie tylko z opakowań, ale i innych elementów działalności firmy, nie będących ich produktami, do tej pory kojarzonymi wyłącznie z tworzywem sztucznym. To trend który na stałe zagościł w polityce wizerunkowej firm, a który jest bardzo pożądany w aspekcie ochrony środowiska naturalnego.
Przykładem takich działań jest wymiana plastikowych kart podarunkowych na tekturowe. Nie ma powodów, dla których muszą być one wykonane z tworzywa sztucznego. Tektura bezproblemowo może go zastąpić. Są już nawet firmy które całkowicie przestawiły się na przyjazne dla środowiska karty. Niestety nie w Polsce, ale i u nas karty plastikowe już są wymieniane na tekturowe. A każda taka zmiana, patrząc globalnie, to zysk i środowiskowy i ekonomiczny.
Zastępowanie tworzyw sztucznych materiałami o pochodzeniu niekopalnym to wyraźny sygnał uświadamiania sobie problemów klimtycznych. Przejście z tworzyw sztucznych uzyskanych z materiałów ropopochodnych na materiał alternatywny taki jak tektura, znacznie redukuje negatywny wpływ na zmiany środowiska naturalnego. Proces zastępowania materiałów oczywiście wymaga czasu, nie da się tego zrobić „z marszu”.
Wymiana kart to prosty proces, w porównaniu ze zmianą opakowania. Zmiana materiału w tym przypadku, oznacza najczęściej, że opakowanie musi zostać ponownie zaprojektowane.Podobnie zmiany wymaga linia do pakowania produktów oraz proces dystrybucji od producenta do konsumenta. Jednak już sama decyzja o takim postępowaniu to ogromny zysk wizerunkowy firmy i przyciągnięcie uwagi opinii publicznej. A działania te obecnie, są znacznie tańsze, niż inwestycja w marketing, aby osiągnąć efekt podobnych rozmiarów.
Przykładem korzystnego wpłwu zmiany materiałów opakowaniowych na wizerunek jest firma Apple. Zrobiło się o niej bardzo głośno, po publikacji strategii w kwestii wykorzystania papieru i innych materiałów pochodzących z odzysku, przy produkcji opakowań jej produktów. Firmie udało się zmniejszyć zawartość plastiku w opakowaniu iPhone 7 o 84% w porównaniu z iPhonem 6s. Wykorzystuje także, czasem niezwykle złożone, pudełka tekturowe do pakowania innych swoich produktów, czym budzi uznanie konsumentów. Jeszcze kilka lat temu opakowanie byłoby wykonane z tworzywa sztucznego, znacznie łatwiejsze w przygotowaniu. Jednak dziś takie działanie niekorzystnie odbiłoby się na jej postrzeganiu, co w efekcie oznaczałoby niższą sprzedaż, a więc i zysk.
Tworzywa sztuczne na razie nie znikną z rynku, jeszcze nie mamy materiałów pochodzenia naturalnego, pozwalające zastąpić go. Opakowania kartonowe do żywności często wymagają zastosowania plastikowej bariery zabezpieczającej przed tłuszczem, wilgocią czy powietrzem. Jednak już dziś możemy tak je projektować, aby powłoka z tworzywa sztucznego była jak najcieńsza, co będzie znakomitym przykładem prawidłowego wykorzystania materiałów. I obecnie to jest żródłem sukcesu, prawidłowy dobór materiałów z których wykonamy opakowanie.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]