Komisja Europejska chce aby gospodarka Unii w 2050 roku nie emitowała netto CO2 w ogóle. Przedstawiła długoterminową wizję dojścia do zerowych emisji. Unia Europejska ma być „neutralna klimatycznie” z niskoemisyjną gospodarką i technologiami wychwytującymi dwutlenek węgla. Strategia zakłada znacznie większe zmiany niż rezygnacja z węgla, zakłada także rezygnację z ropy i gazu.
Komisja uważa, że obecna polityka gospodarcza nie daje szansy na neutralność klimatyczną w połowie wieku. Założone przez UE cele doprowadzą w praktyce do spadku emisji CO2 o 45% w 2030 roku i o 60% w 2050 roku. To jest niewystarczające, by zgodnie z Porozumieniem paryskim, zatrzymać ocieplenie klimatu na poziomie poniżej 2°C. W przedstawionej wizji Komisja Europejska zaprezentowała osiem możliwych scenariuszy.
Pięć z nich zakłada wykorzystanie najnowszych technologii wsparte gospodarką o obiegu zamkniętym i większą efektywnością energetyczną. Nie dają jednak one nadziei na zerową emisję CO2, spada ona o 80-90%, czyli wciąż są to działania niewystarczające. Tylko dwa z przedstawionych scenariuszy pozwalają na redukcję emisji do lub nawet poniżej zera. Wymagają one jednak wszystkich działań uwzględnionych w innych scenariuszach połączonych z głęboką poprawą efektywności energetycznej, wykorzystaniem bioenergii oraz wychwytywaniem, składowaniem i ponownym wykorzystaniem dwutlenku węgla. Wymagają także ogromnej zmiany zachowań konsumenckich, co będzie niezwykle trudne do wprowadzenia.
Według założeń transformacja ma przynieść zyski gospodarce oraz społeczności europejskiej. Inwestycje w ograniczenie emisji nie przekroczą 1% PKB i dostarczą pozytywnego impuls dla gospodarki. Znacznie spadnie import paliw kopalnych spoza UE, co da oszczędności 2-3 biliony euro w latach 2031-2050, umożliwiając dalsze inwestycje w modernizację gospodarki.
A jak to wpłynie na rynek tektury? Tylko korzystnie. Karton jest produkowany z surowców odnawialnych, w przeciwieństwie np. do tworzyw sztucznych, jest więc materiałem wpisującym się w politykę Komisji Europejskiej. Na pewno nie obędzie się bez wyzwań, podobnie jak we wszystkich innych gałęziach przemysłu, które będą musiały wdrożyć energooszczędne technologie. Propozycje jednak w żaden sposób nie zagrażają rozwojowi branży, a nawet przeciwnie, wspierają ją.
Jednak czy osiągnięcie takich założeń jest w ogóle możliwe? Na pewno wdrożenie tej polityki napotka duży opór i to nie tylko ze strony Polski, która mocno broni branży węglowej. W przypadku nowej strategii ucierpią także gospodarki innych krajów i to nie ze względu na wykorzystywanie paliw kopalnych ale wysoko rozwinięty przemysł np. w przypadku Niemiec – motoryzacyjny.
Nie możemy jednak pozostać obojętni wobec przedstawionej strategii. UE raczej ją poprze i rozpocznie wdrażanie. Jeżeli rządy oraz sektor prywatny nie zaczną brać na poważnie celu emisji netto zero do 2050 roku, to może czekać ich szereg nieprzyjemnych niespodzianek w kolejnych latach. Doświadczenie uczy, że UE chce być liderem w ochronie środowiska naturalnego, nie można więc zakładać, że zaproponowana polityka klimatyczna jest jedynie chwilową modą.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]