5 czerwca obchodziliśmy Światowy Dzień Środowiska. Z tej okazji Centrum UNEP/GRID-Warszawa we współpracy z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy zorganizował kampanię Zielona wstążka #DlaPlanety której celem jest przeciwdziałanie zanieczyszczeniu plastikiem. Zachęca ona także Polaków do składania ekologicznych zobowiązań.
Światowy Dzień Środowiska został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ na Konferencji Sztokholmskiej w 1972 roku i obchodzony jest corocznie w ponad 100 krajach. Ma przypominać, że rozwój cywilizacyjny świata, musi być powiązany z rozwojem ekologicznym. W tym roku odbywał się on pod hasłem #BeatPlasticPollution, a w Polsce także #DlaPlanety.
Symbolem podejmowania ekologicznych wyzwań są zielone wstążki, przypinane przechodniom przez wolontariuszy podczas licznych wydarzeń oraz wirtualnie, przez media społecznościowe. W ramach akcji, dzień przed Światowym Dniem Środowiska niektóre budynki i obiekty w różnych miastach Polski zostały podświetlone na zielono, m.in. Pałac Kultury i Nauki w Warszawie. Działania te mają na celu dotarcie z przesłaniem, do szerokiej gamy odbiorców w różnych grupach społecznych.
Światowy Dzień Środowiska obchodziliśmy 5 czerwca, jednak jego przesłanie jest aktualne cały rok. Jeżeli ktoś jeszcze nie wziął w nim udziału nadal ma szansę. Na stronie internetowej DlaPlanety.pl można podjąć ekologiczne zobowiązanie. Proste i konkretne działanie na rzecz ograniczenia naszego wpływu na środowisko, np. segregowanie odpadów, czy rezygnacja z jednorazowych naczyń plastikowych. A to właśnie takie decyzje, podejmowane codziennie przez indywidualnych konsumentów, mają największy wpływ na środowisko. Dlatego tak ważne są akcje, które zwiększą naszą świadomość ekologiczną, takie właśnie jak Zielona wstążka #DlaPlanety.
W Polsce recyklingowi poddawane jest niecałe 30% plastikowych odpadów, 40% z nich trafia na wysypiska. Tymczasem to, w jaki sposób obchodzimy się z plastikiem po jego zużyciu, ma wpływ na środowisko naturalne, gospodarkę i na nas samych. Plastik jest szkodliwy. To nie tektura, która jak nawet trafi na wysypisko, czy do środowiska naturalnego, w krótkim czasie ulegnie biodegradacji bez szkody dla fauny i flory. Plastik przedostaje się do organizmów żywych, a następnie pośrednio dociera do nas, ludzi. Jemy np. ryby które są skażone plastikiem. Jaki to ma na nas wpływ na nasze zdrowie, nie do końca zbadano, jednak patrząc co robi on ze środowiskiem mórz i oceanów, nie możemy być optymistami.
Oczywiście kartonu także nie powinniśmy wyrzucać do zwykłego kosza, tylko segregować i umieszczać w odpowiednich pojemnikach. I nie wynika to z jego szkodliwości, tylko wartości. Karton doskonale nadaje się do recyklingu, więc gdy trafi na wysypisko, jest to po prostu marnowanie zasobów. Gdy poddamy go recyklingowi powstaną z niego nowe pudełka tekturowe, co nie tylko zmniejszy wycinkę drzew, ale także ilość śmieci która codziennie trafia na wysypiska i przyczyni się do rozwoju gospodarki cyrkularnej – idée fixe obecnych czasów.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]