Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego statystyczny Polak zużywa rocznie ok. 160 kg opakowań, to mniej niż średnia w UE. Zużycie opakowań w naszym kraju jednak cały czas rośnie, mimo mody na ekologię i dążenie do ograniczania zużycia surowców. Wzrost ten wynika głównie ze zmieniającego się modelu życia rodziny – rosnących dochodów oraz większego zapotrzebowania na dania gotowe.
W Polsce produkuje się ok. 6 mln ton opakowań rocznie, co oznacza 3,4-procentowy udział sektora opakowaniowego w całym przetwórstwie przemysłowym, prawie dwukrotnie więcej niż średnia unijna. Najwięcej opakowań jest produkowanych z tworzyw sztucznych – około 40%, na co składają się po połowie opakowania elastyczne (torebki, folie itd.) i opakowania sztywne (butelki, pudełka itd.). Na drugiej pozycji plasują się opakowania z papieru i tektury, które mocno naciskają lidera i już wkrótce mogą go zdetronizować. Ich udział w rynku to obecnie około 37%. Kolejne miejsca już znacznie ustępują popularności liderom, to opakowania z metali lekkich – ok. 12% udziału w rynku i ze szkła – ok. 10%. Najwięcej opakowań zużywa sektor żywności, który odpowiadają za wykorzystanie ponad 60% opakowań, branża farmaceutyczna – 7% i kosmetyczna – 6%. Dalej są sektory chemii gospodarczej i innych towarów przemysłowych.
Średnie zużycie opakowań w Unii Europejskiej na mieszkańca wynosi ok. 180 kg. Choć w Polsce jest niższe, to jednak rośnie dynamicznie, o prawie 12% rocznie. Oznacza to, że szybko tą średnią możemy „dogonić”. To, czy i kiedy tak się stanie, zależy nie tylko od konsumentów ale i nowych regulacji Unii Europejskiej, które będą miały wpływ na producentów opakowań.
Do lipca 2020 r. powinny zostać uchwalone krajowe przepisy regulujące wdrożenie przepisów wynikających z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/852 w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, zmierzające do ograniczenia produkcji odpadów oraz maksymalizacji odzysku materiałów w europejskich gospodarkach. Dotyczy to eliminacji towarów plastikowych jednorazowego użytku, podwyżki opłat za recykling oraz opłat pokrywających koszty sprzątania przestrzeni publicznej, czyli tzw. rozszerzona odpowiedzialność producenta. Może to obniżyć popyt na opakowania, szczególnie na te, które trudniej poddać recyklingowi. Zgodnie z przepisami UE producenci produktów w opakowaniach będą finansować zbieranie i zagospodarowanie odpadów opakowaniowych na poziomie znacznie wyższym niż ma to miejsce obecnie. Zmiany najmocniej odczują producenci opakowań z tworzyw sztucznych, ale na inne sektory również będzie to miało wpływ.
UE wyznaczyła także cele recyklingu odpadów opakowaniowych, ma to być 65% do roku 2025 i 70% do roku 2030 rozpatrując łącznie wszystkie typy opakowań. W poszczególnych sektorach wygląda to następująco: dla opakowań papierowych i kartonowych to odpowiednio 75% i 85%, dla opakowań z tworzyw sztucznych – 50% i 55%, opakowań drewnianych 25% i 30%, opakowań z metali żelaznych – 70% i 80%, aluminiowych – 50% i 60% i szklanych – 70% i 75%.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]