Przemysł druku i produkcji opakowań obejmujący m.in. etykiety, opakowania elastyczne, opakowania tekturowe, w tym z tektury falistej przechodzi ogromną transformację. Ważne jest, aby wszyscy zainteresowani zrozumieli główne wyzwania stojące przed nimi i byli na nie przygotowani.
François Martin, starszy doradca ds. komunikacji w firmie Bobst, omawia wyzwania związane z produkcją opakowań i ich znaczenie dla drukarzy, producentów i użytkowników.
1. Rola opakowań – ochrona, dostawa, przyciągnięcie uwagi
Rola opakowań ewoluuje na przestrzeni lat. Ochrona towarów nadal jest priorytetem, ale musi być realizowana w sposób zrównoważony, często przy użyciu cieńszych materiałów i bardziej wyrafinowanego designu. Wraz z szybkim rozwojem nowych formatów handlowych (szczególnie e-commerce), mechanizm dostarczania pudełek staje się bardziej skomplikowany, a produkcja opakowań musi odbywać się inaczej i szybciej, przy użyciu bardziej wydajnych i elastycznych maszyn, jednocześnie zapewniając najwyższą jakość. Właściciele marek wykorzystują opakowania, aby wyróżnić się na półce i przyciągnąć uwagę klientów.
Nowe trendy wymagają krótszych serii produkcyjnych, powtarzalnych zamówień i elastyczności, co wywiera większą presję na producentów, aby dostosowali swoje możliwości produkcyjne do nowych wymagań rynku.
2. Metody konwencjonalne i cyfrowe
Przez dziesięciolecia druk i produkcja opakowań korzystały stosowały sprawdzone rozwiązania, wymyślone „dawno” temu. Jednak nowe rozwiązania cyfrowe umożliwiają teraz znaczący postęp, co oznacza, że właściciele marek i producenci mogą robić rzeczy, które wcześniej nie były możliwe.
Cyfrowa technologia nie zastąpi całkowicie analogowych metod, ale zapewnia elastyczność wymaganą do krótszych serii produkcyjnych wynikających z nowych trendów, takich jak personalizacja, potrzeby związane z bezpieczeństwem i możliwość śledzenia produktów. Choć niewątpliwie technologia cyfrowa pozytywnie wpłynie na produkcję opakowań, będzie wymagać czegoś więcej niż tylko cyfrowych urządzeń drukujących, aby zapewnić efektywną produkcję opakowań.
3. Digitalizacja procesu pracy
Jednym z największych wyzwań jest zarządzanie różnymi typami komunikacji zarówno pomiędzy różnymi urządzeniami jak i pomiędzy właścicielem marki, agencją, drukarniami i producentami.
Automatyzacja pomoże w pełni zoptymalizować czas pracy maszyn i umożliwi skuteczną komunikację między zamawiającym pudełka, produkującym je i wszystkimi innymi pośrednikami. Podczas gdy drukarnie i producenci poświęcają dużo energii na wybór najbardziej wydajnych maszyn, często nie doceniają złożoności całego przepływu pracy i do dopracowania tego czynnika przykładają zbyt małą wagę.
4. Presja kosztów
Właściciele marek, do którzy należy ostateczna decyzja w kwestii opakowań, chcą lepszych, szybciej dostarczonych, bardziej spersonalizowanych i lepiej zabezpieczonych opakowań, to jednak nie chcą za nie więcej płacić.
Wyzwaniem dla produkcji opakowań jest to, że koszt nowego pudełka nie powinien być wyższy niż obecnie. Całkowita cena produkcji opakowań jest zależna od trzech głównych elementów: jakości, wydajności i kosztów. Wszystkie te trzy czynniki są bardzo ważne i nie powinny być postrzegane w oderwaniu od siebie, ale w całym łańcuchu – od projektowania, przez drukowanie, produkcję, aż po pakowanie. Wszyscy wiemy, że łańcuch jest tak silny, jak jego najsłabsze ogniwo. Dotyczy to również produkcji opakowań, szczególnie w tak zintegrowanym procesie.
5. Zrównoważony rozwój
Produkcja opakowań będzie musiała przetwarzać bardziej zaawansowane podłoża, cieńsze materiały i bardziej wymagające projekty – wszystko z taką samą wydajnością, większą elastycznością i zdecydowanie przy tych samych kosztach.
Idealne rozwiązaniem będzie, jeśli opakowania zapewnią bezawaryjne pakowanie. Zdolność do zarządzania powtarzającymi się zamówieniami i zmianami przepisów prawnych również znajdzie się wysoko na liście. Natomiast zrównoważony rozwój zawsze będzie wymagał patrzenia w przyszłość: nie patrz tylko na to, co drukujesz dzisiaj, ale na to, co będzie drukowane jutro.
6. Edukacja pracowników i rekrutacja
Zatrudnianie w branży może być wyzwaniem – wysoko wykwalifikowani pracownicy, którzy w pełni rozumieją wymagania, są rzadkością, a branża często jest postrzegana jako mniej atrakcyjna niż inne.
Przejście na nowe, cyfrowe rozwiązania na wszystkich etapach produkcji opakowań, uczyni branżę bardziej atrakcyjną, a szkolenie obecnych pracowników powinno być staranie zaplanowane i przemyślane.
7. Serwis
Nie chodzi tutaj o serwis konkretnych maszyn, ale raczej o codzienne relacje z dostawcami – powinni oni stać się „partnerami”, a nie być tylko „dostawcami”.
Wraz z upowszechnianiem się internetu rzeczy, coraz więcej urządzeń jest połączone bezpośrednio z producentami, a konserwacja zapobiegawcza nie jest już science fiction. Nie chodzi tu o przewidywanie awarii, ale o właściwe ocenianie stojących przed nami wyzwań, aby zapewnić ciągłą produkcję opakowań.
Źródło: packagingnews.co.uk
Udostępnij
Udostępnij
Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]
Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]
Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.


