E-pack to innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie pakowania i wysyłki towarów. Jest to polska inteligentna paczka wielokrotnego użytku, która ma zapewnić wygodę, bezpieczeństwo i ekologiczność w procesie dostawy. Opakowanie przeznaczone jest głównie dla sektora e-commerce i zawiera w sobie wszystkie niezbędne informacje, bez konieczności produkowania nowych naklejek z informacjami. E-pack został stworzony przy współpracy trzech instytutów Sieci Badawczej Łukasiewicz: Poznańskiego Instytutu Technologicznego, Instytutu Mikroelektroniki i Fotoniki oraz Łódzkiego Instytutu Technologicznego.
Nowa inteligentna paczka została zaprojektowany z myślą o redukcji odpadów i minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. E-pack ma zastąpić tradycyjne jednorazowe opakowania np. opakowania wysyłkowe kartonowe. Będzie wykonany z wytrzymałych, trwałych materiałów, które mogą być używane nawet przez 5 lat. Dzięki temu paczka może być wykorzystywana przez wiele cykli dostaw, zamiast być jednorazowo wyrzucana po pierwszym użyciu.
Tyle teorii, przejdźmy do spraw praktycznych. Czy E-pack naprawdę będzie ekologiczny? To raczej bardzo wątpliwe. Jego rozmiar będzie ustandaryzowany, więc będzie w dużej mierze woził powietrze, co przełoży się na znacznie większą liczbę kursów samochodów. Pamiętajmy też o transporcie w dwie strony, opakowanie będzie musiało wrócić do sklepu, a to kolejna droga do wykonania.
Ustandaryzowany rozmiar spowoduje też, że towar który zapakujemy do takiej paczki nie będzie do niej dopasowany. Czy będą konieczne wypełniacze? Prawdopodobnie tak i to w dużej ilości, bo przez internet kupujemy zarówno małą butelkę perfum, jak i telewizor. E-pack może występować w kilku rozmiarach, ale nie kilkuset, bo gdyby tak było, to sklepy internetowe musiałyby zadbać o dodatkowe magazyny, dedykowane opakowaniom wysyłkowym, a logistyka zarządzania nimi mogłaby w wielu przypadkach być bardziej skomplikowana niż magazynu sklepowego.
Ogromną zaletą opakowań kartonowych jest ich niska waga. Czy tak również będzie w przypadku tego opakowania? Czy coś, co ma ma przetrwać (załóżmy) kilkaset dostaw w ciągu 5 lat może być wykonane z taniego i lekkiego tworzywa sztucznego? Prawdopodobnie jest to możliwe tylko w przypadku zastosowania technologi kosmicznych, wtedy jednak cena takiego opakowania sprawi, że nie znajdą się chętni do jego zakupu. Solidne pudło z twardego i wytrzymałego plastiku, z ekranem, panelami fotowoltaicznymi, akumulatorem i wbudowaną elektroniką musi mieć odpowiednią wagę, a to kolejne elementy wpływające na większe zużycie paliwa podczas transportu.
Kolejną sprawą jest czyszczenie takich opakowań. Kto je będzie mył? Po kilku użyciach będzie to raczej konieczne. I to kolejna kwestia antyekologiczna – większe zużycie wody i detergentów, a kłopoty z odpowiednimi zasobami wody to obecnie coraz większym problem.
Bardzo ważną sprawą pozostaje także owe 5 lat użytkowania, choć bardziej odpowiednie byłoby podanie liczby podróży które wytrzyma opakowanie. Kto i jak zagwarantuje, że opakowanie zostaną zwrócone? Czy kurier wykona kolejny objazd i będzie je zbierał? Czy będzie na nie obowiązywała kaucja? W takim przypadku może ona skutecznie zniechęcić do zamawiania towarów w takich pudełkach. Obecnie problem jest to, by zużyte opakowania trafiły do odpowiedniego pojemnika na odpady, co będzie w takim razie z opakowaniami które trzeba będzie odnosić do jakiegoś punktu zbierające je? Mimo kaucji, na pewno część opakowań nie zostanie zwrócona tylko trafi do śmieci, bo zawsze tak się dzieje, więc nawet jeśli opakowanie ma w założeniu wytrzymać 5 lat, to średnia życia takiego pudełka będzie znacznie krótsza.
Na koniec utylizacja, też nie będzie prosta i tania, czytając opis opakowania E-pack. Gdy na rynku pojawia się nowe rozwiązanie, eliminujące (przynajmniej w założeniu) jakiś problem, rzadko się myśli o problemach, które samo stworzy za kilka lat. Wprowadzamy na rynek samochody elektryczne nie mając pomysłu na recykling akumulatorów, coraz popularniejsza staje się fotowoltaika, ale nie wiemy co zrobić ze zużytymi panelami, podobnie jest z tym opakowaniem, ogłaszamy go ekologicznym, nie wiedząc jakim naprawdę będzie obciążeniem dla środowiska.
Opakowanie na pewno ma zalety, które mogą mu znaleźć niszę na rynku, nie zanosi się jednak aby to było powszechne zastosowanie w e-commerce, a przynajmniej jeszcze nie teraz. W dostawach między firmami, gdzie liczy się czas, ważny jest sposób obchodzenia się z paczkami, a dostawy są ustandaryzowane, takie opakowania jak najbardziej mogą być wykorzystywane. Inteligentna funkcjonalność E-pack będzie jednym z kluczowych atutów tego rozwiązania. Paczka wyposażona w sensory i technologię śledzenia umożliwia monitorowanie jej lokalizacji w czasie rzeczywistym. Dzięki temu zarówno nadawca, jak i odbiorca będą mogli śledzić swoją przesyłkę na każdym etapie dostawy, co zwiększy przejrzystość procesu i zminimalizuje ryzyko zagubienia lub uszkodzenia przesyłki.
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]