Towar wysyłany przez sklepy internetowe, zanim do nas trafi, przebywa długą drogę i jest narażony na sporo niebezpieczeństw. Najpierw kurier umieszcza go w samochodzie, następnie trafia do sortowni, potem kolejny samochód i punkt odbioru i tak dalej. Jest co najmniej kilka razy przeładowywany i przewożony zanim trafi w nasz ręce. Nie jest trudno uszkodzić przesyłkę, przy tych działaniach. Aby paczka dotarła do odbiorcy nienaruszona, należy ją właściwie przygotować do takiej drogi.
Podstawą bezpiecznego transportu jest dobór odpowiedniego opakowania wysyłkowego. To pierwszy i najważniejszy punkt w procesie dostawy towaru. Najlepiej do tego zadania nadają się opakowania kartonowe. Są wytrzymałe, świetnie amortyzują ewentualne uderzenia (np. przy przerzucaniu paczek), lekkie (nie zwiększą wagi przesyłki) oraz, co obecnie bardzo ważne, są przyjazne dla środowiska.
Wybierając kartonowe opakowanie wysyłkowe, musimy dostosować je do asortymentu sklepu. Optymalnym rozwiązaniem jest dysponować co najmniej kilkoma rodzajami opakowań, różniących się rozmiarami i wytrzymałością i na bieżąco wybierać to, które najlepiej pasuje do danego zamówienia. W zbyt dużych opakowaniach, towar może się przesuwać, a więc narażony jest na uszkodzenie podczas transportu. Musimy więc zastosować dużo wypełniaczy, a to ani nie jest ani dobrze widziane przez odbiorców, ani efektywne ekonomicznie. Zbyt małe opakowania natomiast, mogą zostać uszkodzone prze samą zawartość która będzie je rozpychać, tym samym bardziej narażając się na uszkodzenie przy nawet lekkim uderzeniu w opakowanie.
Ważną rzeczą jest wytrzymałość opakowania. Jeżeli asortyment sklepu to ciężkie przedmioty, trzeba wybrać odpowiednio do ich wagi opakowania np. z 5-warstwowej tektury falistej. W przypadku większości wysyłek, wystarczające są opakowania z 3-warstwowej tektury.
Pudełko wysyłkowe to nie wszystko. Aby solidnie zabezpieczyć towar często potrzebne są usztywniacze, wkładki czy kratki. Najlepiej, aby również wykonane były z tektury. Ich kształt i rozmiary, także powinny być dopasowane do asortymentu sklepu. I ostania rzecz, czyli wypełniacz. Przy wysyłce kilku różnych przedmiotów nie da się idealnie dopasować opakowania, więc puste miejsca musimy czymś wypełnić. Oczywiście, także najlepiej wybrać wypełniacz z kartonu lub papieru. Ekologia to nie tylko wymagania klienta, to konieczność ochrony środowiska, która jest w interesie wszystkich.
Na koniec zabezpieczamy pudełko przed otwarciem. Jeśli korzystasz z opakowań specjalnie zaprojektowanych dla branży e-commerce, to wyposażone są one w pasek klejowy, który umożliwia szybkie zamknięcie i nie wymaga stosowania taśmy klejącej. W przypadku gdy do wysyłki używasz pudełek klapowych, to trzeba je odpowiednio zakleić taśmą. Najlepiej skorzystać z wytrzymałych taśm, przygotowanych specjalnie do takich paczek i nie przesadzać z ilością.
Właściwe zapakowanie towaru jest bardzo ważne. To wizytówka firmy na podstawie której klient wyrobi sobie zdanie na jej temat. Jeżeli przesyłka jest estetyczna i przygotowana zgodnie z ekologią, to wizerunek ten zapadnie mu w pamięć. Przy kolejnych zakupach chętnie więc ponownie skorzysta z oferty tej firmy. W innym przypadku, może się zniechęcić i poszuka innego sklepu. Warto tu przytoczyć statystyki z badania konsumenckiego Circular Voice. W 2021 roku, 39% konsumentów zrezygnowało z ofert, których sposób dostarczania nie odpowiadał zasadom zrównoważonego rozwoju.
Sposób pakowania jest też ważny z innego powodu. W przypadku uszkodzenia towaru podczas transportu, korzystne rozpatrzenie reklamacji często jest uzależnione od tego, czy została ona właściwie zapakowana. Warto więc postarać się i korzystać z dobrych opakowań wysyłkowych, nawet jeśli będzie to trochę droższe rozwiązanie.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]