Przemysł tektury falistej stoi przed znaczącymi wyzwaniami, które w najbliższych pięciu latach wpłyną na dynamikę rynku. Według raportu The Future of Global Corrugated Packaging to 2029 opublikowanego przez agencję Smithers, globalna produkcja tektury falistej w 2023 roku wyniosła 183,4 miliona ton metrycznych, co oznacza spadek o 4% w porównaniu do 2022 roku. Przełożyło się to na około 165 milionów ton gotowych wyrobów z tektury falistej, co stanowi spadek o ponad 7% w porównaniu do 2022 roku, przy wartości rynkowej wynoszącej 224,4 miliarda USD.
Smithers prognozuje niewielki wzrost w 2024 roku, z wartością rynkową rosnącą do 231,7 miliarda USD. Nastąpi szersze ożywienie światowego popytu, z rocznym wzrostem na poziomie 2,5% w ujęciu wolumenowym. Do 2029 roku światowe wolumeny tektury falistej mają osiągnąć 190 milionów ton, a wartość rynkowa wzrośnie przy średniorocznym tempie wzrostu wynoszącym 3,7% do 277,6 miliarda USD, przy stałych cenach.
Te liczby odzwierciedlają koniec okresu zakłóceń w światowych dostawach, który rozpoczął się w 2020 roku z powodu pandemii COVID-19, charakteryzującego się zakłóceniami w logistyce, wahaniami cen prowadzącymi do wysokich zapasów i późniejszym zmniejszaniem zapasów.
W latach 2024-2029 popyt na opakowania z tektury falistej będzie się różnił w 13 różnych zastosowaniach końcowych. Pakowanie i transport produktów spożywczych w 2023 roku stanowiły ponad 46% rynku materiałów opakowaniowych z tektury falistej, co jest stosunkowo stałym poziomem od 2016 roku. Oczekuje się jednak, że do 2029 roku wzrośnie on do 47%. Wzrost popytu na tekturę falistą będzie wynikał z większego zapotrzebowania na opakowania do przetworzonej żywności,ponieważ w przypadku świeżych produktów spożywczych spodziewamy się mniejszych wzrostów. Największy wzrost wolumenowy spośród wszystkich produktów odnotują opakowania na sprzęt elektroniczny.
W najbliższych latach analitycy Smithers prognozują pojawienie się licznych nowych zastosowań dla opakowań z tektury falistej. Łatwości recyklingu tych produktów sprawia, że są coraz mocniej preferowane przez marki i ustawodawców, nie tylko w transporcie, ale także w opakowaniach sprzedażowych. Skłania to producentów tektury do wprowadzania cieńszych i wyższych jakościowo tektur falistych, które mogą konkurować z kartonami składanymi w sektorach takich jak kosmetyki, słodycze i elektronika użytkowa.
Legislacja, taka jak niedawno zatwierdzone rozporządzenie Unii Europejskiej w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), również otwiera nowe możliwości. PPWR zabrania stosowania niektórych jednorazowych produktów plastikowych do 2030 roku, np. małych opakowań na kosmetyki, czy opakowań na pojedynczą porcję ketchupu. Zostawia to pole do zagospodarowania tego rynku przez opakowania z tektury falistej. Nowy potencjał pojawia się również w branży usług gastronomicznych. Jeśli powłoki odporne na olej i tłuszcz, niezawierające PFAS, zostaną wdrożone na istniejących liniach produkcji tektury falistej, to opakowania z tego typu materiału szybko podbiją ten rynek.
Prognozy Smithers przewidują również szybki wzrost sprzedaży opakowań gotowych do wystawienia na półkę sklepową, ze względu na rosnącą popularność sklepów spożywczych typu dyskont w krajach rozwiniętych oraz rozwój infrastruktury handlowej w Azji. Przy tego typu opakowaniach, producenci wykorzystają wysokowydajne drukarki atramentowe do tektury falistej, aby dostarczać wyższej jakości, spersonalizowane opakowania.
Podobnie stanie się w przypadku opakowań wysyłkowych dla, nadal intensywnie rozwijającej się, branży e-commerce. W połączeniu z innowacjami w projektowaniu, rozwiązania te pozwolą produkować wizualnie atrakcyjne, zorientowane na konsumenta pudełka, które wzmacniają markę i zapewnią lepsze odczucia konsumentom.
Źródło: smithers.com
Udostępnij
Udostępnij
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]
Mimo licznych kampanii edukacyjnych i wprowadzenia opłaty recyklingowej za torby foliowe, ich zużycie w polskich sklepach rośnie. Wynika to z danych Ministerstwa Klimatu i Środowiska, które w pierwszej połowie 2024 roku odnotowało wzrost wpływów z opłaty recyklingowej o 26% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Choć celem opłaty było zniechęcenie klientów do korzystania z […]
W obliczu narastającego problemu zanieczyszczenia środowiska odpadami z tworzyw sztucznych, w szczególności jednorazowego użytku, Unia Europejska wprowadziła dyrektywę Single-Use Plastics (SUP), której celem jest znaczące ograniczenie wykorzystania produktów jednorazowego użytku wykonanych z plastiku. Dyrektywa ta, przyjęta w maju 2019 roku, stanowi jeden z najważniejszych kroków UE w kierunku ochrony środowiska, promując jednocześnie zrównoważone rozwiązania alternatywne […]