Przemysł tektury falistej stoi przed znaczącymi wyzwaniami, które w najbliższych pięciu latach wpłyną na dynamikę rynku. Według raportu The Future of Global Corrugated Packaging to 2029 opublikowanego przez agencję Smithers, globalna produkcja tektury falistej w 2023 roku wyniosła 183,4 miliona ton metrycznych, co oznacza spadek o 4% w porównaniu do 2022 roku. Przełożyło się to na około 165 milionów ton gotowych wyrobów z tektury falistej, co stanowi spadek o ponad 7% w porównaniu do 2022 roku, przy wartości rynkowej wynoszącej 224,4 miliarda USD.
Smithers prognozuje niewielki wzrost w 2024 roku, z wartością rynkową rosnącą do 231,7 miliarda USD. Nastąpi szersze ożywienie światowego popytu, z rocznym wzrostem na poziomie 2,5% w ujęciu wolumenowym. Do 2029 roku światowe wolumeny tektury falistej mają osiągnąć 190 milionów ton, a wartość rynkowa wzrośnie przy średniorocznym tempie wzrostu wynoszącym 3,7% do 277,6 miliarda USD, przy stałych cenach.
Te liczby odzwierciedlają koniec okresu zakłóceń w światowych dostawach, który rozpoczął się w 2020 roku z powodu pandemii COVID-19, charakteryzującego się zakłóceniami w logistyce, wahaniami cen prowadzącymi do wysokich zapasów i późniejszym zmniejszaniem zapasów.
W latach 2024-2029 popyt na opakowania z tektury falistej będzie się różnił w 13 różnych zastosowaniach końcowych. Pakowanie i transport produktów spożywczych w 2023 roku stanowiły ponad 46% rynku materiałów opakowaniowych z tektury falistej, co jest stosunkowo stałym poziomem od 2016 roku. Oczekuje się jednak, że do 2029 roku wzrośnie on do 47%. Wzrost popytu na tekturę falistą będzie wynikał z większego zapotrzebowania na opakowania do przetworzonej żywności,ponieważ w przypadku świeżych produktów spożywczych spodziewamy się mniejszych wzrostów. Największy wzrost wolumenowy spośród wszystkich produktów odnotują opakowania na sprzęt elektroniczny.
W najbliższych latach analitycy Smithers prognozują pojawienie się licznych nowych zastosowań dla opakowań z tektury falistej. Łatwości recyklingu tych produktów sprawia, że są coraz mocniej preferowane przez marki i ustawodawców, nie tylko w transporcie, ale także w opakowaniach sprzedażowych. Skłania to producentów tektury do wprowadzania cieńszych i wyższych jakościowo tektur falistych, które mogą konkurować z kartonami składanymi w sektorach takich jak kosmetyki, słodycze i elektronika użytkowa.
Legislacja, taka jak niedawno zatwierdzone rozporządzenie Unii Europejskiej w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), również otwiera nowe możliwości. PPWR zabrania stosowania niektórych jednorazowych produktów plastikowych do 2030 roku, np. małych opakowań na kosmetyki, czy opakowań na pojedynczą porcję ketchupu. Zostawia to pole do zagospodarowania tego rynku przez opakowania z tektury falistej. Nowy potencjał pojawia się również w branży usług gastronomicznych. Jeśli powłoki odporne na olej i tłuszcz, niezawierające PFAS, zostaną wdrożone na istniejących liniach produkcji tektury falistej, to opakowania z tego typu materiału szybko podbiją ten rynek.
Prognozy Smithers przewidują również szybki wzrost sprzedaży opakowań gotowych do wystawienia na półkę sklepową, ze względu na rosnącą popularność sklepów spożywczych typu dyskont w krajach rozwiniętych oraz rozwój infrastruktury handlowej w Azji. Przy tego typu opakowaniach, producenci wykorzystają wysokowydajne drukarki atramentowe do tektury falistej, aby dostarczać wyższej jakości, spersonalizowane opakowania.
Podobnie stanie się w przypadku opakowań wysyłkowych dla, nadal intensywnie rozwijającej się, branży e-commerce. W połączeniu z innowacjami w projektowaniu, rozwiązania te pozwolą produkować wizualnie atrakcyjne, zorientowane na konsumenta pudełka, które wzmacniają markę i zapewnią lepsze odczucia konsumentom.
Źródło: smithers.com
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.