Unia Europejska aktywnie angażuje się w walkę z tzw. eko-ściemą, czyli praktyką promowania produktów jako ekologicznych, mimo że nie spełniają one rzeczywistych standardów zrównoważonego rozwoju. Jednym z głównych obszarów tej walki jest nadzór nad rynkiem produktów reklamowanych jako ekologiczne oraz regulacje dotyczące opakowań niby biodegradowalnych.
W ramach swoich działań UE intensyfikuje kontrole jakości produktów reklamowanych jako ekologiczne i zrównoważone. Komisja Europejska pracuje nad ujednoliceniem kryteriów definiujących produkty zrównoważone i ekologiczne, a także nad wprowadzeniem jednolitego oznaczenia dla takich produktów. Dzięki temu konsumenci łatwiej rozpoznają produkty spełniające surowe normy ekologiczne.
Parlament Europejski oraz instytucje UE zatwierdziły lub pracują nad kluczowymi regulacjami, które poprawiają oznakowanie produktów i zakazują prowadzenia pseudomarketingu ekologicznego (greenwashing). Na przykład dyrektywa Directive (EU) 2024/825 („Empowering Consumers for the Green Transition”), która weszła w życie w 2024 roku, umożliwia m.in. penalizację nieuczciwych praktyk marketingowych w odniesieniu do produktów ekologicznych. Jednakże projekt Green Claims Directive (GCD), który miał wprowadzić szczegółowe wymogi dotyczące dowodzenia i weryfikacji zielonych roszczeń, napotkał opóźnienia i kwestie polityczne — Komisja rozważa jego wycofanie.
Jednym z kluczowych problemów, z którym UE się boryka, są opakowania niby biodegradowalne. Pojawiło się wiele produktów opakowaniowych reklamowanych jako przyjazne dla środowiska – jednak nie zawsze spełniają one obietnice producentów. W odpowiedzi na to wyzwanie, UE opracowała komunikację oraz ramy polityczne dotyczące opakowań biodegradowalnych, biobazowych i kompostowalnych.
Choć dotychczas nie istnieje kompleksowe prawo UE obejmujące wszystkie aspekty opakowań biodegradowalnych. Niemniej wprowadzono nowe regulacje w ramach Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), które weszły w życie 11 lutego 2025 r., z głównym zastosowaniem po 18 miesiącach od tej daty. Nowe wymagania dotyczą m.in. minimalnej zawartości surowców pochodzących z recyklingu, designu opakowania pod kątem ponownego użycia, a także harmonizacji oznakowania opakowań.
Obecnie większość opakowań jest jednorazowego użytku, co przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska. W odpowiedzi na ten problem, UE kładzie nacisk na rozwijanie technologii biodegradowalnych i kompostowalnych, ale równocześnie stara się ukrócić fałszywe reklamy dotyczące opakowań „ekologicznych”. Nowe regulacje mają zapewnić, że produkty reklamowane jako biodegradowalne rzeczywiście spełniają określone normy rozkładu, a także eliminują praktyki wprowadzające konsumentów w błąd.
Wprowadzenie bardziej spójnego systemu certyfikacji opakowań biodegradowalnych ma na celu ułatwienie świadomych wyborów konsumentom. Wraz z coraz bardziej rygorystycznymi standardami, producenci są zobowiązani do spełnienia określonych kryteriów, aby móc oznaczyć swoje opakowania jako biodegradowalne lub kompostowalne. W przypadku niezgodności przewidziane są sankcje, które mają zniechęcać przedsiębiorstwa do nieetycznych praktyk marketingowych.
UE dąży do promocji gospodarki o obiegu zamkniętym — minimalizacji odpadów poprzez ponowne wykorzystanie, odzyskiwanie i recykling. Unia stawia na rozwijanie innowacyjnych technologii i zrównoważonych praktyk produkcyjnych, które zmniejszą ilość odpadów opakowaniowych wytwarzanych przez sektor spożywczy i przemysł.
Walka z eko-ściemą to także kwestia edukacji konsumentów. UE prowadzi kampanie informacyjne, promując świadomość ekologiczną i zachęcając do dokładniejszego zastanawiania się nad wyborem produktów. Długofalowym celem jest stworzenie społeczeństwa bardziej świadomego ekologicznie, które podejmuje decyzje zakupowe na podstawie rzeczywistej zrównoważonej wartości produktów.
UE współpracuje z organizacjami międzynarodowymi, aby globalnie rozwiązywać problemy związane z eko-ściemą. Poprzez wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk, dąży do kształtowania światowych standardów dotyczących ekologii i promowania uczciwych praktyk rynkowych.
Tylko podejmując kompleksowe działania — zarówno regulacyjne dotyczące produktów ekologicznych, jak i nadzór nad opakowaniami biodegradowalnymi — UE ma szansę odnieść sukces. Te prace są integralną częścią długofalowej strategii Unii mającej na celu ochronę środowiska i promowanie zrównoważonego rozwoju na szeroką skalę.
Udostępnij
Udostępnij
Problem odpadów opakowaniowych staje się coraz bardziej palący, a przedsiębiorstwa – zwłaszcza w branży FMCG – znajdują się pod rosnącą presją ze strony rządów, konsumentów, akcjonariuszy, pracowników i całego społeczeństwa. Presja ta w nadchodzących latach prawdopodobnie jeszcze wzrośnie. Coraz więcej państw wprowadza ambitne cele w zakresie recyklingu, ograniczenia odpadów i zmniejszenia śladu węglowego, a unijna […]
Opakowania z tektury falistej od lat udowadniają, że są najlepszym rozwiązaniem do pakowania owoców. To nie kwestia mody, lecz praktyczności i zdrowego rozsądku. W porównaniu z plastikowymi skrzynkami, koszami czy tackami, tektura falista oferuje znacznie lepszą ochronę, świeżość i wizerunek produktu.
Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]


