Przemysł druku i produkcji opakowań obejmujący m.in. etykiety, opakowania elastyczne, opakowania tekturowe, w tym z tektury falistej przechodzi ogromną transformację. Ważne jest, aby wszyscy zainteresowani zrozumieli główne wyzwania stojące przed nimi i byli na nie przygotowani.
François Martin, starszy doradca ds. komunikacji w firmie Bobst, omawia wyzwania związane z produkcją opakowań i ich znaczenie dla drukarzy, producentów i użytkowników.
1. Rola opakowań – ochrona, dostawa, przyciągnięcie uwagi
Rola opakowań ewoluuje na przestrzeni lat. Ochrona towarów nadal jest priorytetem, ale musi być realizowana w sposób zrównoważony, często przy użyciu cieńszych materiałów i bardziej wyrafinowanego designu. Wraz z szybkim rozwojem nowych formatów handlowych (szczególnie e-commerce), mechanizm dostarczania pudełek staje się bardziej skomplikowany, a produkcja opakowań musi odbywać się inaczej i szybciej, przy użyciu bardziej wydajnych i elastycznych maszyn, jednocześnie zapewniając najwyższą jakość. Właściciele marek wykorzystują opakowania, aby wyróżnić się na półce i przyciągnąć uwagę klientów.
Nowe trendy wymagają krótszych serii produkcyjnych, powtarzalnych zamówień i elastyczności, co wywiera większą presję na producentów, aby dostosowali swoje możliwości produkcyjne do nowych wymagań rynku.
2. Metody konwencjonalne i cyfrowe
Przez dziesięciolecia druk i produkcja opakowań korzystały stosowały sprawdzone rozwiązania, wymyślone „dawno” temu. Jednak nowe rozwiązania cyfrowe umożliwiają teraz znaczący postęp, co oznacza, że właściciele marek i producenci mogą robić rzeczy, które wcześniej nie były możliwe.
Cyfrowa technologia nie zastąpi całkowicie analogowych metod, ale zapewnia elastyczność wymaganą do krótszych serii produkcyjnych wynikających z nowych trendów, takich jak personalizacja, potrzeby związane z bezpieczeństwem i możliwość śledzenia produktów. Choć niewątpliwie technologia cyfrowa pozytywnie wpłynie na produkcję opakowań, będzie wymagać czegoś więcej niż tylko cyfrowych urządzeń drukujących, aby zapewnić efektywną produkcję opakowań.
3. Digitalizacja procesu pracy
Jednym z największych wyzwań jest zarządzanie różnymi typami komunikacji zarówno pomiędzy różnymi urządzeniami jak i pomiędzy właścicielem marki, agencją, drukarniami i producentami.
Automatyzacja pomoże w pełni zoptymalizować czas pracy maszyn i umożliwi skuteczną komunikację między zamawiającym pudełka, produkującym je i wszystkimi innymi pośrednikami. Podczas gdy drukarnie i producenci poświęcają dużo energii na wybór najbardziej wydajnych maszyn, często nie doceniają złożoności całego przepływu pracy i do dopracowania tego czynnika przykładają zbyt małą wagę.
4. Presja kosztów
Właściciele marek, do którzy należy ostateczna decyzja w kwestii opakowań, chcą lepszych, szybciej dostarczonych, bardziej spersonalizowanych i lepiej zabezpieczonych opakowań, to jednak nie chcą za nie więcej płacić.
Wyzwaniem dla produkcji opakowań jest to, że koszt nowego pudełka nie powinien być wyższy niż obecnie. Całkowita cena produkcji opakowań jest zależna od trzech głównych elementów: jakości, wydajności i kosztów. Wszystkie te trzy czynniki są bardzo ważne i nie powinny być postrzegane w oderwaniu od siebie, ale w całym łańcuchu – od projektowania, przez drukowanie, produkcję, aż po pakowanie. Wszyscy wiemy, że łańcuch jest tak silny, jak jego najsłabsze ogniwo. Dotyczy to również produkcji opakowań, szczególnie w tak zintegrowanym procesie.
5. Zrównoważony rozwój
Produkcja opakowań będzie musiała przetwarzać bardziej zaawansowane podłoża, cieńsze materiały i bardziej wymagające projekty – wszystko z taką samą wydajnością, większą elastycznością i zdecydowanie przy tych samych kosztach.
Idealne rozwiązaniem będzie, jeśli opakowania zapewnią bezawaryjne pakowanie. Zdolność do zarządzania powtarzającymi się zamówieniami i zmianami przepisów prawnych również znajdzie się wysoko na liście. Natomiast zrównoważony rozwój zawsze będzie wymagał patrzenia w przyszłość: nie patrz tylko na to, co drukujesz dzisiaj, ale na to, co będzie drukowane jutro.
6. Edukacja pracowników i rekrutacja
Zatrudnianie w branży może być wyzwaniem – wysoko wykwalifikowani pracownicy, którzy w pełni rozumieją wymagania, są rzadkością, a branża często jest postrzegana jako mniej atrakcyjna niż inne.
Przejście na nowe, cyfrowe rozwiązania na wszystkich etapach produkcji opakowań, uczyni branżę bardziej atrakcyjną, a szkolenie obecnych pracowników powinno być staranie zaplanowane i przemyślane.
7. Serwis
Nie chodzi tutaj o serwis konkretnych maszyn, ale raczej o codzienne relacje z dostawcami – powinni oni stać się „partnerami”, a nie być tylko „dostawcami”.
Wraz z upowszechnianiem się internetu rzeczy, coraz więcej urządzeń jest połączone bezpośrednio z producentami, a konserwacja zapobiegawcza nie jest już science fiction. Nie chodzi tu o przewidywanie awarii, ale o właściwe ocenianie stojących przed nami wyzwań, aby zapewnić ciągłą produkcję opakowań.
Źródło: packagingnews.co.uk
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]