Warszawa otwiera się na Wisłę. Bulwary stają się coraz dłuższe i coraz ładniejsze. Czy zostaną ulubionym miejscem spacerowym Warszawiaków i turystów oraz wizytówką miasta? Na pewno jest na to duża szansa. Wiele europejskich miast posiada piękne i funkcjonalnie urządzone bulwary, tłumnie odwiedzane przez mieszkańców, Warszawa właśnie do nich dołącza.

Bulwary wiślane w Warszawie są zlokalizowane na lewym brzegu rzeki. Ich przebudowa rozpoczęła się w 2013 roku. Pierwszy odcinek, od ulicy Boleść, do mostu Śląsko-Dąbrowskiego, został oddany do użytku w 2015 roku. W tym roku oddano do użytku dwa kolejne odcinki, od mostu Śląsko-Dąbrowskiego do Karowej i od mostu Świętokrzyskiego do ul. Karowej. Obecnie ich długość wynosi ponad 2,2 km.

W planach jest dalsza przebudowa nabrzeża, aż do mostu Poniatowskiego. Według założeń ratusza, całość zostanie zmodernizowana do 2021 roku. Najwcześniej, już w przyszłym roku, ma być gotowy 200-metrowy odcinek pomiędzy mostem Świętokrzyskim, a Cyplem Czerniakowskim.

Bulwary stają się świetnym miejscem rekreacyjnym dla Warszawy, znajduje się tu wiele obiektów oferujących różnego rodzaju atrakcje i mozliwość miłego spędzania. W pawilonach, zbudowanych w taki sposób, aby nie zaszkodziła im powódź, w końcu to teren zalewowy, znajdą się miejsca na różnego typu usługi. Obecnie w większości nie są jeszcze zagospodarowane. Ale są wyjątki, jeden z nich, nazwany „plażowym” oferuje usługi gastronomiczne, toaletę publiczną, natryski, wypożyczalnię leżaków i koszy wiklinowych, nowość w Warszawie i świetna oferta na upalne dni.

Oczywiście bulwary posiadają plażę, tarasy solarne i schody do samej rzeki. Zlokalizowano tu także amfiteatr, falujące ławki, ścieżkę rowerową. Zadbano o zieleń, sadząc dużą liczbę drzew i krzewów. Jako ozdoby służą m.in. figury ryb, z umieszczoną między nimi fontanną, która przyciąga bogatą iluminacją. Zadbano także o łatwy dostęp do bulwarów, zarówno dla pieszych m.in. poprzez przejścia podziemne, jak i dla statków, nadbrzeże jest dostosowane do ich cumowania.

Budowę pierwszych nadwiślańskich bulwarów w Warszawie rozpoczęto w latach 20. XIX-wieku. Inwestycja ciągnęła się bardzo długo, dopiero w 1910 r. ukończono promenadę na odcinku od mostu Kierbedzia (obecnego mostu Śląsko-Dąbrowskiego) do mostu Poniatowskiego. W latach 30. XX w. wybudowano bulwary od mostu Kierbedzia do ul. Boleść. Dalszą rozbudowę wstrzymał wybuch wojny. Po wojnie miasto zapomniało o Wiśle i bulwary popadały w coraz większą ruinę. Terz z powrotem mogą służyć mieszkańcom.

Udostępnij

Udostępnij