Coca-Cola stawia na karton

Coca-Cola ogłosiła właśnie wprowadzenie w całej Europie technologii KeelClip. To tekturowe rozwiązanie do pakowania zbiorczego puszek, które zastąpi folię termokurczliwą obecnie wykorzystywaną przy łączeniu puszek w wielopaki. Technologia ma zostać wprowadzona na wszystkich rynkach Unii Europejskiej do końca 2021 roku. Ma to pozwolić zmniejszyć zużycie plastiku o 2 tys. ton rocznie oraz ograniczyć emisję CO2 o 3 tys. ton rocznie.

Coca-Cola to pierwsza firma w branży gotowych do spożycia napojów bezalkoholowych, która zdecydowała się na tego typu rozwiązanie. Wcześniej stosowali je producenci np. piwa. Niektórzy z nas mogli więc już spotkać się z tym rozwiązaniem np. kupując napoje alkoholowe w wielopakach.

Technologia KeelClip ma być stosowana we wszystkich opakowaniach zawierających do ośmiu puszek, wielopaki składające się z większej liczby puszek będą pakowane w kartonowe pudła. Europejscy partnerzy firmy zobowiązali się rozpocząć wprowadzanie tej technologii na rynki w przyszłym roku. Coca-Cola HBC rozpocznie jej wprowadzanie od Irlandii i Polski, a Coca-Cola European Partners od Holandii. Pierwsze tak zapakowane wielopaki będą dostępne w sprzedaży już na początku 2020 roku.

KeelClip to technologia pakowania zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju. Tekturowe, w całości nadające się do recyklingu opakowanie składa się z górnej warstwy, w której mocowane są puszki, oraz środkowej, kartonowej części, konstrukcją przypominając stępkę, która stabilizuje opakowanie. KeelClip można stosować przy łączeniu puszek o różnych średnicach i wysokościach, co powoduje, że można je szeroko stosować.

Zastosowanie tej technologii oznacza postęp w usuwaniu wszystkich niepotrzebnych i trudnych w recyklingu tworzyw sztucznych jednorazowego użytku. Oznacza też, że można zapewnić bezpieczne i efektywne łączenie puszek z napojem bez potrzeby używania plastiku, materiału za którego nadmierme zużycie płacimy wszyscy i co gorsze, płacimy własnym zdrowiem. Poza tym w przypadku opakowań z napojami, plastikowe zgrzewki są bardzo niewygodne w rozpakowywaniu. Może i wygodne w transporcie, jednak tylko do czasu, dopóki się przypadkowo nie rozerwą.

Niektórzy zarzucają Coca-Coli, że wprowadzenie tego rozwiązania to tylko chwyt marketingowy. Według aktualnego audytu organizacji Break Free from Plastic, Coca-Cola nadal zajmuje pierwsze miejsce jeśli chodzi o największych wytwórców plastikowych odpadów. Rocznie z fabryk giganta wyjeżdżają aż 3 mln ton plastiku, z czego zdecydowana większość nie trafia do recyclingu. W porównaniu do tej wartości, zaoszczędzone 2 tys. ton plastiku, na nowych opakowaniach wielopaków, to wartość raczej mizerna. Jednak weźmy pod uwagę, że nawet drobne zmiany przyczyniają się do poprawy stanu naszego środowiska, a najatrudniejszy jest początek. Jeżeli firmie uda się wprowadzić to rozwiązanie, to za nim (mamy nadzieję) pójdą kolejne. Liczymy też, że przykład firmy, działającej na globalnym rynku, zachęci lokalnych producentów napojów do jej naśladowani, czyli rezygnacji ze stosowania tworzyw sztucznych, wszędzie tam gdzie to jest możliwe. Opakowania typu KeelClip nie muszą być stosowane wyłącznie do łączenia puszek, można stosować je także do innych pojemników i niekoniecznie z napojami.

Źródło zdjęcia: Coca-Cola

Bookmark the permalink.