W Hiszpanii wprowadzono zakaz sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach, wejdzie on w życie w 2023 r. To ma być kolejny krok w ograniczeniu zanieczyszczania środowiska plastikiem. Wcześniej podobne rozwiązanie zastosowano we Francji.
Zakaz pakowania owoców i warzyw w opakowania plastikowe dotyczy porcji o wadze do 1,5 kg i nie obejmuje produktów, które „mogą się zepsuć, jeśli są sprzedawane luzem”. Dekret przygotowany przez hiszpańskie Ministerstwo Przemian Ekologicznych dostosowuje krajowe prawo do przepisów Unii Europejskiej i jest zainspirowany podobnymi przepisami we Francji, które wejdą tam w życie w 2022 roku.
Jak powiedział rzecznik ministerstwa Przemian Ekologicznych w rozmowie z “El País”, celem zakazu jest „walka z nadużywaniem” plastikowych opakowań. Podkreślił, że zanieczyszczenie plastikiem „przekroczyło już dopuszczalną granicę”, a Hiszpania będzie dążyć do tego, aby do 2030 r. 100% opakowań nadawało się do recyklingu.
Hiszpania chce także ograniczyć sprzedaż plastikowych butelek o połowę. Rozważane są przepisy zachęcające do instalowania fontann do picia w przestrzeni publicznej, wprowadzania alternatyw dla sprzedaży napojów butelkowanych i ograniczenia dystrybucji jednorazowych kubków do picia podczas wydarzeń publicznych. Według Ministerstwa Transformacji Ekologicznej, Hiszpania generuje 1,6 mln ton odpadów z plastikowych opakowań każdego roku. Dwie trzecie z tego trafia na wysypiska i nie jest poddawane recyklingowi.
A co na to Polska?
Mimo wprowadzenia ustaw ograniczających zużycie tworzyw sztucznych nadal w obiegu jest ich ogromna ilość, a w sklepach możemy spotkać tak absurdalne sytuacje, jak te gdy jeden owoc czy warzywo jest zafoliowane. Od lipca br. w Unii Europejskiej obowiązuje zakaz sprzedaży plastikowych słomek, talerzyków czy kubków, a Polska, niestety, nie zdążyła z dostosowaniem prawa do unijnej dyrektywy. Na szczęście większość producentów i tak wycofała takie produkty ze sprzedaży. Czyżby zdrowe środowisko nie było dla nas ważne?
Ciekawy przykład na walkę z torbami plastikowymi zaprezentował East West Market w Kanadzie. Sklep wprawdzie nadal sprzedaje takie torby, ale tylko z „dziwnymi” napisami. Chce w ten sposób nauczyć swoich klientów przychodzenia na zakupy z własną torbą.
Pewnie niewielu klientów chce spacerować z zakupami, na których opakowaniu jest napisane „maść na brodawki” czy „imperium dziwnych filmów dla dorosłych”. Już chyba lepiej ograniczyć zakupy do minimum i przenieść je w rękach. To zawsze jedną foliową reklamówkę mniej.
Udostępnij
Udostępnij
Przemysł druku i produkcji opakowań obejmujący m.in. etykiety, opakowania elastyczne, opakowania tekturowe, w tym z tektury falistej przechodzi ogromną transformację. Ważne jest, aby wszyscy zainteresowani zrozumieli główne wyzwania stojące przed nimi i byli na nie przygotowani.
Z okazji Świąt Wielkanocnych chcielibyśmy przekazać serdeczne życzenia wszystkim naszym klientom, partnerom i pracownikom. Niech te wyjątkowe Święta będą pełne radości, nadziei i wzajemnej życzliwości. W tym czasie niechaj każdy z nas znajdzie chwilę spokoju i refleksji, by docenić piękno życia i otaczające nas szczęście. Niech radosna atmosfera Wielkanocy przyniesie do naszych serc odrodzenie, pokój […]
Upfield Holdings B.V., holenderski producent roślinnych tłuszczów do smarowania, smażenia i pieczenia, zaprezentował pierwsze na świecie, wolne od plastiku i nadające się do recyklingu opakowanie do swoich produktów. Firma działa w 95 krajach, więc zastąpienie opakowań plastikowych papierowymi, to ogromny zysk dla środowiska.
Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (Cepi) opublikowała wstępne statystyki sektora produkcja papieru i tektury w swoich krajach członkowskich za 2023 rok. Całkowita produkcja osiągnęła 74,3 mln ton, co oznacza znacznie niższy poziom porównując rok do roku, przy czym odnotowany spadek dotyczy wszystkich gatunków papieru i tektury.