Smithers Pira ogłosił raport „Przyszłość globalnego rynku opakowań do roku 2020”. Przewiduje on stały wzrost rynku materiałów opakowaniowych o 3,5% rok do roku. Jego wartość osiągnie poziom 998 mld USD w 2020 roku, startując z poziomu 839 mld USD w 2015 roku. Proces wzrostu nie będzie jednak jednolity na całym świecie. Kraje rozwijające się osiągną wzrost powyżej średniej.
Największy udział w rynku mają, i ten trend się utrzyma, elastyczne i sztywne opakowania z tworzyw sztucznych. Rynek opakowań giętkich, w ciągu najbliższych pięciu lat nadal będzie rozwijał się dynamicznie, jednak będzie to wzrost wolniejszy, niż to miało miejsce w pierwszej połowie obecnej dekady. Jako lekkie, opakowania plastikowe, spełniają podwójny cel – mniejsze zużycie materiałów oraz obniżenie kosztów transportu. Konsumenci również postrzegają mniejsze i lżejsze opakowania jako bardziej przyjazne dla środowiska, choć nie zmienia to ogólnie złych ocen dotyczących wpływu opakowań z tworzyw sztucznych na środowisko, po ich wykorzystaniu. Nacisk na dbałość o środowisko, optymalizacja kosztów i recykling, to główne motory napędu rozwoju technologicznego branży opakowań. Innowacje będą się koncentrować na poprawie właściwości laminatów z tworzywa sztucznego, oraz na utrzymaniu ich jakości przy mniejszej grubości.
Opakowania kartonowe – z tektury falistej, kartony składane i kartony do płynów – stanowią rynek opakowań o największej wartości – 261 mld USD w 2015 roku. Ich pozycja będzie utrzymywać się także w kolejnych latach. Największym rynkiem opakowań kartonowych stały się Chiny, które w 2015 roku wyprzedziły USA. Według raportu w 2020 roku będą odpowiadały za prawie jedną czwartą światowej konsumpcji opakowań tekturowych.
Jedną z głównych przyczyn wzrostu rynku opakowań z tektury będzie wzrost sprzedaży detalicznej przez Internet. Konsumenci coraz częściej wybierają zakupy wirtualne zamiast w fizycznie istniejących sklepach. Ta sytuacja mocno wpłynęła na rynek opakowań kartonowych. Na przykład fakt, iż 30–40% zakupów online jest zwracane, wymusza konieczność tworzenia opakowań które łatwo się otwierają i zamykają. Według raportu, w niedalekiej przyszłości, e-Commerce wymusi jeszcze lepsze dostosowanie opakowań z tektury do potrzeb rynku konsumenckiego, aby zmaksymalizować zadowolenie użytkownika z korzystania z tego typu opakowań.
Źródło: Smithers Pira, www.smitherspira.com
Udostępnij
Udostępnij
Przemysł druku i produkcji opakowań obejmujący m.in. etykiety, opakowania elastyczne, opakowania tekturowe, w tym z tektury falistej przechodzi ogromną transformację. Ważne jest, aby wszyscy zainteresowani zrozumieli główne wyzwania stojące przed nimi i byli na nie przygotowani.
Z okazji Świąt Wielkanocnych chcielibyśmy przekazać serdeczne życzenia wszystkim naszym klientom, partnerom i pracownikom. Niech te wyjątkowe Święta będą pełne radości, nadziei i wzajemnej życzliwości. W tym czasie niechaj każdy z nas znajdzie chwilę spokoju i refleksji, by docenić piękno życia i otaczające nas szczęście. Niech radosna atmosfera Wielkanocy przyniesie do naszych serc odrodzenie, pokój […]
Upfield Holdings B.V., holenderski producent roślinnych tłuszczów do smarowania, smażenia i pieczenia, zaprezentował pierwsze na świecie, wolne od plastiku i nadające się do recyklingu opakowanie do swoich produktów. Firma działa w 95 krajach, więc zastąpienie opakowań plastikowych papierowymi, to ogromny zysk dla środowiska.
Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (Cepi) opublikowała wstępne statystyki sektora produkcja papieru i tektury w swoich krajach członkowskich za 2023 rok. Całkowita produkcja osiągnęła 74,3 mln ton, co oznacza znacznie niższy poziom porównując rok do roku, przy czym odnotowany spadek dotyczy wszystkich gatunków papieru i tektury.