Rośnie marketingowa rola opakowań. Najbardziej przyczynia się do tego dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej. Pierwszy kontakt offline klienta ze sklepem, to otrzymanie paczki, trzeba więc dbać o to, aby doświadczenie to wypadło korzystnie. Bo nawet jeśli wysłany produkt jest dobry i w korzystnej cenie, to pomięta, poklejona taśmą paczka, może wywołać negatywne skojarzenia. Warto więc postarać się o to, aby opakowanie podobnie jak jego zawartość, zachęciła klienta do ponownych zakupów i utrwaliła w jego pamięci pozytywny wizerunek sklepu.
Jeżeli dostajemy prezent, to dużo lepiej wypada on, jeżeli jest w ładnym opakowaniu. To znak, że osobie, która nam go wręcza, zależy na nas. Że postarała się nie tylko o zawartość, ale również o nasze odczucia w momencie otrzymywania go. Podobnie jest z zakupami przez internet, opakowanie jest czymś, co już w pierwszym momencie przekazuje nam pewne informacje o zawartości. Jeżeli jest eleganckie, zindywidualizowane i wysokiej jakości, to nabieramy lepszego mniemania o zapakowanym przedmiocie. A z doświadczenia wiemy, że opakowanie sugeruje, z jakiej klasy produktem mamy do czynienia. Wykorzystajmy więc tą wiedzę do budowania dobrych doświadczeń klientów. Niech kojarzą nasz sklep z produktami wysokiej jakości, o które dbamy także na etapie dostarczania.
Kolejną ważną cechą, na którą zwracają uwagę klienci jest funkcjonalność. Jest to cecha, która wbrew pozorom ma duże znaczenie marketingowe. Dobre opakowanie ma za zadnie chronić zawartość przed uszkodzeniem, ale powinno być także ergonomiczne. Klient otrzymując takie opakowanie, powinien intuicyjnie wiedzieć jak je otworzyć, bez niebezpieczeństwa uszkodzenia zawartości. Niefunkcjonalne opakowanie, wymagające siłowania się przy otwarciu lub użycia narzędzi, sugeruje, że nadawca nie dba o swojego klienta. Funkcjonalność jest ważna zwłaszcza wtedy, kiedy mamy do czynienia ze sprzedażą wysyłkową.
Kolejną cechą ważną zwłaszcza dla nadawcy jest identyfikacja sklepu. Marzeniem każdej firmy, jest zbudowanie rozpoznawalnej marki. Jest to proces długotrwały i składa się na niego wiele elementów. Jednym z nich jest utrwalanie brandu. W przypadku sklepu internetowego, opakowanie, to najlepsze miejsce na umieszczenie logo oraz charakterystycznej kolorystyki. Klienci już z daleka rozpoznają od kogo jest paczka i z każdym kolejnym zakupem będą tę wiedzę utrwalać.
W przypadku budowania marki, ważna jest też jakość, nie warto czasem zaoszczędzić kilka złotych na cieńszej tekturze, na której w dodatku kiepsko wyglądać będą naniesione nadruki. Dobrej jakości karton o odpowiedniej gramaturze, to jasny sygnał, że dbasz zarówno o klienta jak i towar który wysyłasz. Wysłużone, miękkie paczki, „wzmocnione” wieloma metrami szarej taśmy na pewno nie przyciągną uwagi i nie zapadną w pamięć (chyba że negatywnie), a po prostu wylądują w śmieciach. Mimo, że nie każdy produkt wymaga mocnego zabezpieczenia, warto wysłać towar w takim opakowaniu, żeby zrobić dobre wrażenie. A przy okazji branding opakowania pozwoli klientowi łatwo rozpoznać stronę www naszego sklepu.
I jeszcze jedna kwestia, obecnie bardzo ważna – ekologia. Większość współczesnych opakowań powstaje z tworzyw sztucznych, które mają bardzo zły wpływ na środowisko i z tego powodu są coraz gorzej odbierane przez konsumentów. Opakowania kartonowe do nich nie należą. Umieść informację, że jako odpowiedzialna firma dbasz o środowisko naturalne, wykorzystujesz opakowania pochodzenia naturalnego oraz poproś o wyrzucenie ich do właściwego kontenera. Możesz także korzystać z opakowań z certyfikatem FSC, w pełni ekologicznych, to jeszcze bardziej podniesie ocenę zarówno zawartości jak i firmy, która z nich korzysta.
Opakowanie takie jak opisujemy, nie jest tylko praktycznym zabezpieczeniem zawartości. To platforma komunikacyjna z klientem. Tradycyjne sklepy „oddziałują” na klienta na wiele sposobów, przyciągają wystawą, tworzą klimat poprzez odpowiedni wystrój, muzykę czy stawiają na jakość obsługi. Sklep internetowy to wszystko musi zawrzeć w opakowaniu. Prowadzisz sprzedaż wysyłkową? Zobacz nasze opakowanie E-Co BOX.
Udostępnij
Udostępnij
Przemysł druku i produkcji opakowań obejmujący m.in. etykiety, opakowania elastyczne, opakowania tekturowe, w tym z tektury falistej przechodzi ogromną transformację. Ważne jest, aby wszyscy zainteresowani zrozumieli główne wyzwania stojące przed nimi i byli na nie przygotowani.
Z okazji Świąt Wielkanocnych chcielibyśmy przekazać serdeczne życzenia wszystkim naszym klientom, partnerom i pracownikom. Niech te wyjątkowe Święta będą pełne radości, nadziei i wzajemnej życzliwości. W tym czasie niechaj każdy z nas znajdzie chwilę spokoju i refleksji, by docenić piękno życia i otaczające nas szczęście. Niech radosna atmosfera Wielkanocy przyniesie do naszych serc odrodzenie, pokój […]
Upfield Holdings B.V., holenderski producent roślinnych tłuszczów do smarowania, smażenia i pieczenia, zaprezentował pierwsze na świecie, wolne od plastiku i nadające się do recyklingu opakowanie do swoich produktów. Firma działa w 95 krajach, więc zastąpienie opakowań plastikowych papierowymi, to ogromny zysk dla środowiska.
Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (Cepi) opublikowała wstępne statystyki sektora produkcja papieru i tektury w swoich krajach członkowskich za 2023 rok. Całkowita produkcja osiągnęła 74,3 mln ton, co oznacza znacznie niższy poziom porównując rok do roku, przy czym odnotowany spadek dotyczy wszystkich gatunków papieru i tektury.