Raport Equity Advisors „Branża opakowań w Polsce 2010–2016 i prognozy 2017–2020”, przewiduje, że polski rynek opakowań będzie rozwijał się dwa razy szybciej niż światowy. Obecnie wart jest on 33,5 mld zł, w 2020 roku osiągnie wartość 46 mld zł, powiększając się o 7% rocznie. Światowy rynek, według przewidywań firmy doradczej Smithers Pira, do 2020 roku będzie rosnąć o 3,5% rocznie, osiągając poziom 1 bln USD. Rynek opakowań o największej wartości stanowią opakowania kartonowe – z tektury falistej, kartony składane i kartony do płynów.
Polska ma wiele atutów, związanych z prowadzeniem działalności produkcyjnej w naszym kraju. Z tego powodu, wiele zagranicznych firm lokuje tu swoje fabryki, a następnie szuka lokalnych dostawców opakowań. A ponieważ polskie zakłady posiadają nowoczesny park maszynowy oraz wykwalifikowaną kadrę, wciąż niżej wynagradzaną niż na Zachodzie, więc oferują bardzo wysokiej jakości opakowania i dodatkowo tańsze. Firmy Zachodnie często decydują się więc wykorzystać polskie opakowania do produktów powstających w ich rodzimych krajach.
Również nasz rynek potrzebuje coraz więcej opakowań i to wysokiej jakości. Popyt na opakowania jest uzależniony m.in od tego jak zamożne jest społeczeństwo, a nasze bogactwo rośnie. Duży wpływ na rynek ma także coraz większa świadomość ekologiczna konsumentów. Polscy klienci, zwłaszcza z branży kosmetycznej czy alkoholowej, mają coraz wyższe wymagania. Żeby zauważyli dany produkt, trzeba stosować opakowania które nie tylko przyciągają wzrok, ale są także odpowiedniej jakości i z odpowiednich materiałów. Dziś ważna jest kwestia recyklingu opakowań, dlatego to skąd pochodzi karton, czy posiada certyfikaty FSC staje się kluczowym elementem, podobnie ważna jest technologia produkcji.
Według danych Polskiej Izby Opakowań przeciętny konsument w krajach wysokorozwiniętych zużywa rocznie opakowania o wartości 300–340 EUR. W Polsce na razie jest to ok. 200 EUR, a więc widać jaki potencjał rozwoju ma nasz rynek. Na dzień dzisiejszy, na krajowym rynku dominują segmenty opakowań plastikowych i z tworzyw sztucznych. Ich produkcja odpowiada za prawie połowę przychodów rynku. Na kolejnych miejscach jest papier i tektura – 25%, metal – 13% i szkło – 10%. Jednak najszybszy wzrost będzie notował segment opakowań z papieru i tektury, który najbardziej napędzany jest przez branżę kosmetyczną, spożywczą i farmaceutyczną, oraz przez proekologiczne nastawienie klientów.
Udostępnij
Udostępnij
Przemysł druku i produkcji opakowań obejmujący m.in. etykiety, opakowania elastyczne, opakowania tekturowe, w tym z tektury falistej przechodzi ogromną transformację. Ważne jest, aby wszyscy zainteresowani zrozumieli główne wyzwania stojące przed nimi i byli na nie przygotowani.
Z okazji Świąt Wielkanocnych chcielibyśmy przekazać serdeczne życzenia wszystkim naszym klientom, partnerom i pracownikom. Niech te wyjątkowe Święta będą pełne radości, nadziei i wzajemnej życzliwości. W tym czasie niechaj każdy z nas znajdzie chwilę spokoju i refleksji, by docenić piękno życia i otaczające nas szczęście. Niech radosna atmosfera Wielkanocy przyniesie do naszych serc odrodzenie, pokój […]
Upfield Holdings B.V., holenderski producent roślinnych tłuszczów do smarowania, smażenia i pieczenia, zaprezentował pierwsze na świecie, wolne od plastiku i nadające się do recyklingu opakowanie do swoich produktów. Firma działa w 95 krajach, więc zastąpienie opakowań plastikowych papierowymi, to ogromny zysk dla środowiska.
Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (Cepi) opublikowała wstępne statystyki sektora produkcja papieru i tektury w swoich krajach członkowskich za 2023 rok. Całkowita produkcja osiągnęła 74,3 mln ton, co oznacza znacznie niższy poziom porównując rok do roku, przy czym odnotowany spadek dotyczy wszystkich gatunków papieru i tektury.